A 2003-ban épített BMW M3 CSL és a 2016-os BMW M4 GTS hagyatékát folytatja az M GmbH ötvenedik születésnapjának tiszteletére megalkotott M4 CSL, amelynek legfontosabb sarokszáma a 4,01: ennyi kilogrammot kell ugyanis mozgatnia a soros hathengeres motor minden egyes kilowattnyi teljesítmények. Ezt a saját tömeg jelentős csökkentésével és a motorteljesítmény nem kevésbé érdemleges növelésével érték el.
Kezdjük az ismerkedést a motorral, amely közeli rokona az M4 GT3 versenyautó erőforrásának, és amely az M4 Competition 510 lóereje helyett 550 lóerőt ad le. Ehhez a turbó töltőnyomását 1,7-ről 2,1 barra emelték, a főtengely könnyített, kovácsolt kivitelű. A hengerfejet 3D nyomtatóval alakították ki.
A hűtő- és kenési rendszert átdolgozták, a titán hangtompítók érces versenyautó-hangzást biztosítanak. A váltó a szokásos nyolcfokozatú egység, de a motorhoz hasonlóan ezt is merevebben építették be a vázba, így közvetlenebbek a gázreakciók.
A CSL 3,7 másodperc alatt gyorsul 0-100 km/órára, korlátozás nélküli végsebessége 307 km/óra.
21 kilogrammot nyertek azzal, hogy eltávolították a hátsó üléspadot és a hozzá kapcsolódó biztonsági öveket; helyükre bukósisak-tárolót szereltek be. Ugyanennyivel csökkent a futómű tömege a karbon-kerámia fékrendszer, a könnyített keréktárcsák, illetve módosított rugók és lengéscsillapítók alkalmazása révén.
Ha már a futóműről esett szó, az első rugótornyokat számítógépes szimulációval megtervezett, hatalmas alumínium merevítőidom támasztja meg, az összes keréknél minden paramétert és beállítást újrahangoltak, illetve egyedi komponenseket építettek be.
A szabad hasmagasság 7 mm-rel csökkent, a lengéscsillapítók adaptívak, a kipörgésgátló 10 fokozatban állítható, lehetővé téve nem csak a kontrollált driftelést, de a teljesen kötöttségek nélküli pályaversenyzést is.
Kanyarodjunk vissza a tömegcsökkentésekhez. További 24 kilót hozott a két karbonvázas kagylóülés. Ezek háttámlájának szöge fix, magasságuk csak műhelyben, célszerszámmal állítható, hosszirányban viszont tologathatók. Fejtámaszuk leszerelhető, a biztonsági övek hatpontosak.
A hangszigetelést csökkentették, ahol pedig muszáj volt, ott ultrakönnyű anyagokat használtak, ami mintegy 15 kilogramm megtakarítást eredményezett.
Kézenfekvő megoldás a szénszálas kompozitpanelek alkalmazása: ezúttal nem csak a tetőlemez, de a motor- és csomagtér fedele is szénszálas műanyagból készült, akárcsak a padlókonzol – mindez együttesen tizenegy kilót spórolt az autónak, amit négy kilóval toldott meg a titán hangtompító rendszer.
A tervezők emellett ahol csak tudtak, lefaragtak egy-két dekát: a hűtőmaszk, a hátsó lámpatestek, a padlószőnyegek és a klímaberendezés módosításával és/vagy elhagyásával még négy kilóval csökkentették az autó tömegét. A menetkész tömeg így 1625 kilóra csökkent az M4 Competition 1725 kilójáról.
MÉRETEK | M4 CSL | M4 Competition |
Hosszúság (mm) | 4794 | 4794 |
Szélesség (mm) | 1921 | 1887 |
Magasság (mm) | 1386 | 1393 |
Tengelytáv (mm) | 2857 | 2857 |
Nyomtáv e/h (mm) | 1623/1609 | 1617/1605 |
Szabad hasmagasság (mm) |
113 | 120 |
Menetkész tömeg, sofőr nélkül (kg) |
1625 | 1725 |
Terhelhetőség (kg) | 345 | 430 |
Csomagtartó (l) | 440 | 440 |
Fordulókör (m) | 12,2 | 12,2 |
Abroncsméret, e/h | 275/35 ZR19 285/30 ZR20 |
275/40 ZR18 285/35 ZR19 |
MOTOR | M4 CSL | M4 Competition |
Lökettérfogat (cm3) | 2993 | 2993 |
Max. teljesítmény (kW/LE@1/perc) |
405/550@6250 | 375/510@6250 |
Max. forgatónyomaték (Nm@1/perc) |
650@2750-5950 | 650@2750-5500 |
Tömeg/teljesítmény arány (kg/kW) |
4,01 | 4,6 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | M4 CSL | M4 Competition |
Gyorsulás 0-100 km/óra (mp) | 3,7 | 3,9 |
Végsebesség (km/óra) | 307 | 250 (290) |
Üzemanyag-fogyasztás, WLTP, vegyes üzem (liter/100km) |
10,1 – 9,8 | 10,2 – 9,9 |
Az M4 CSL karosszériáját alapértelmezésben egy exkluzív szürke színre fényezik, ami jól harmonizál a nyers karbonelemekkel és a piros dekorsávokkal. Ha a szürke nem tetszik, fekete és fehér színben is rendelhető az autó. Más opció nincs.
Az első és hátsó lámpatestek is különlegesek: a nappali fények sárgával világítanak, hátul pedig világújdonságot alkalmazott a BMW: a búrába optikai szálakat szőttek bele, amelyeket lézerfénnyel világítanak meg, ez különleges fényhatást biztosít.
A műszerezettség megegyezik a mezei M4 modellekével, és a fontos vezetőtámogató rendszereken (sávelhagyás-gátló, táblafelismerés, ráfutásra figyelmeztető rendszer, parkolóradarok) sem spóroltak. Alapáras a fedélzeti wifi és az okostelefon-integráció. A klímaberendezés ugyanakkor sima egyzónás darab, külön pénzt kérnek a kétzónásért, ahogy feláras a parkolórobot és a head-up kijelző is.
Alább videón is meglesheted a BMW M4 CSL-t: ha nem indul automatikusan a lejátszás, kattints a képre!