„Engem nem érint az áremelés, mindig tízezerért tankolok” – gondolhatják sokan, miután csütörtökön bejelentették, péntektől kizárólag azok jogosultak a hatósági áras, 480 forintos üzemanyagra, akik magyar rendszámmal rendelkeznek, hogy ezzel tegyenek pontot végleg a kormány álláspontja szerint az elmúlt hónapokban visszaélésekig fajuló benzinturizmus végére.

A benzinkutak szempontjából ugyanakkor korántsem ennyire egyszerű a helyzet, több ponton is értelemezhetetlennek és betarthatatlannak tartják a jogszabályt, ami hosszabb távon az üzemanyag-ellátás biztonságát is veszélybe sodorhatja. Hogy ezekből a félelmekből mi igazolódik, csak az idő válaszolhatja meg, az mindenesetre látszik, hogy az újabb változtatással máris jókora felfordulást okoztak a hazai töltőállomásokon.

Egy Tumblr-bejegyzés szerint a rendszámszabály miatt csütörtökön még szlovák rendszámú autók kígyóztak a benzinkutakhoz,

pénteken pedig már csak bankkártyával lehetett fizetni, készpénzzel nem, mivel kifogytak a visszajáróból.Ennek hátterében az áll, hogy nem a hatósági árat, hanem a benzin és a gázolaj tényleges, nagykereskedelmi árát tüntetik fel a kútoszlopokon, így aki tízezer forintért akar tankolni, és annyiért is tankol, annak a pénztárnál kénytelenek visszaadni. Persze az még a jobbik eset, ha a vásárló tényleg nem csak egyetlen bankjeggyel indul útnak, hanem adott esetben pontosan, vagy legfeljebb ezer forintra kerekítve tud fizetni.

Az ugyancsak pénteken életbe lépett árcsökkentéssel a benzin literje 661 forint, a gázolajé pedig 679 forint. Ez azt jelenti, hogy tízezer forintért átlagosan 15,13 liter benzint, valamint 14,73 liter gázolajat lehetne vásárolni, hatósági áron pedig mindkét esetben 20,83 litert. Előbbi értékekkel számolva így a kasszánál már csak 7262, illetve 7070 forintba kerül a tízezer forintért vásárolt üzemanyag, így esetenként 2740-2930 forintot kell visszaadni.

Így néz ki egy számla az új hatósági áras korszakban

Az M1 közszolgálati csatorna péntek esti híradójában megmutatták, hogyan fog kinézni egy számla, miután csak magyar rendszámmal érvényesíthető a hatósági ár. A blokkon először az üzemanyag eredeti árát tüntetik fel, és csak utána – a forgalmi engedély bemutatását követően – kerül levonásra a különbözet, ami az alábbi esetben például több mint 3600 forint volt.

Egyes kutakon már nem lehet készpénzzel fizetni a rendszámszabály miatt 3

Ebben az esetben például az átlagárat meghaladó, 705 forintos nagykereskedelmi árral számoltak eredetileg.