Az intézkedés hatására – amelyet az Ukrajna elleni orosz támadás révén felgyorsult drágulás ellensúlyozására vezettek be – szerdán jelentősen csökkent az üzemanyagok ára Németországban.

A német autósok legnagyobb érdekvédelmi szervezete, az ADAC adatai szerint a Super-E10 típusú benzinért literenként országszerte átlagosan 1,881 eurót kellett fizetni szerdán a kutaknál, ez durván 750 forint. Ez 27 centes csökkenés az egy nappal korábbi 2,151 euróhoz képest (830 ft). A dízel ára átlagosan 1,941 euró volt (766 ft), 10,3 centtel csökkent a keddi 2,044 euróhoz viszonyítva (790 ft).

Az árak így „a vártnál hamarabb” csökkentek – áll az ADAC közleményében, amelyben az egyesület vezetője, Gerhard Hillebrand hangsúlyozta: elvárják a kereskedőktől, hogy az adócsökkentést teljes egészében érvényesítsék a fogyasztói árakban. A független benzinkutak érdekképviselete szerint az adócsökkentés „nagyrészt” eljut a fogyasztókhoz, de nem elég egyszerűen átállítani az ártáblákat. Arról is gondoskodni kell, hogy az olcsóbb üzemanyag gyorsan és megfelelő mennyiségben eljusson a töltőállomásokra a finomítókból és a tározókból.

Az üzemanyag árára rakodó úgynevezett energiaadó csökkentése három hónapig érvényes. A kormány számításai szerint ez azt eredményezi, hogy a szuperbenzin literenként 35,2 centtel, a gázolaj pedig 16,7 centtel olcsóbb lesz literenként. Arra nincsen szabály, hogy a töltőállomások üzemeltetői milyen mértékben adják tovább az adócsökkentést a vásárlóknak.

A szövetségi versenyfelügyelet vezetője, Andreas Mundt keddi nyilatkozatában rámutatott, hogy „nem lehet egyszerűen betiltani a magas, de még a nagyon magas árakat sem”, és a piaci szereplőket nem kötelezik jogi előírások arra, hogy érvényesítsék áraikban az adócsökkentést. Azonban a hatóság szorosan figyelemmel követi az ágazat működését és az árak alakulását.

Szintén szerdán lépett életbe az energia drágulásának ellensúlyozását szolgáló kormányzati támogatási programok egy további hangsúlyos eleme, amely a helyi és a regionális közösségi közlekedés költségét csökkenti. Az ugyancsak három hónapig érvényes szabály szerint a helyi közlekedési vállalatoknál országszerte egységesen 9 euróba kerül a havi bérlet, és 9 eurós bérlettel lehet utazni a Deutsche Bahn vasúttársaság regionális járatain is. Ez igen jelentős tehercsökkenés, tekintve, hogy például Berlinben eddig majdnem tízszer nagyobb összegbe, 86 euróba került a havi közlekedési bérlet. A német sajtóban közölt összesítések szerint országszerte több mint hétmillió ilyen bérlet kelt el elővételben.

Németországban a háztartásoknak az energiahordozók világpiaci árának robbanásszerű emelkedése miatt az idén minden korábbinál többet kell fizetniük a fűtésért, az áramért és az üzemanyagért. A benzin és a dízel ára az idén lépte át először a literenkénti 2 eurós határt, míg tavaly tavasszal 1,30-1,40 euró körül volt.