Klímabérletet vezetne be Magyarországon az LMP. Bakos Bernadett, a párt képviselője szombati tájékoztatóján kifejtette, hogy három hónapos próbaidőszakra, német mintára javasolják bevezetni a klímabérletet, amely 5 ezer forintba kerülne és minden közösségi közlekedési eszközön lehetővé tenné az utazást.

Bakos Bernadett beszámolója szerint 2013-2019 között Magyarországon 46 százalékkal nőtt a közlekedésben az üvegházhatású gázok kibocsátása, miközben az EU-s átlag 8 százalék. Hozzátette, hogy hazánkban a közlekedés adja az üveggázhatású gázok kibocsájtásának 23 százalékát, ennek 98 százaléka a közúti közlekedésből ered. Rámutatott, hogy egy vasúton közlekedő ember tized annyi energiát használ fel, mintha ugyanazt az utat személygépkocsival tenné meg.

Úgy vélik, hogy a Klímabérlettel az energiaválság ellen és a klímaválság is hatékonyan lehetne felvenni a harcot, ezért az LMP arra kéri a kormányt, hogy fontolja meg a bevezetését. Bakos szerint a klímabérlet bevezetése egyszerre lenne szociális és zöld lépés, hiszen egy időben segítené azokat, akiknek anyagi nehézséget okoz a közlekedés, valamint hozzájárulna a közúti közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez.

Az elmúlt évben jelentősen nőtt az üzemanyagok ára Magyarországon, ha nem lenne a hatósági 480 Ft/literes ár, egy friss felmérés szerint nagyon sokan nem ülnének autóba, sokan egyáltalán nem tudnák kigazdálkodni az árát.

Az LMP politikusa aláhúzta, a program költségeit nem szabad az önkormányzatokra, vagy a közösségi közlekedési vállalatokra terhelni, hanem azt a központi költségvetésből kell finanszírozni. A klímabérlet bevezetése 100 milliárd forintjába kerülne az államnak, ami szerinte nem jelentene nagy megterhelést a költségvetésnek.