2019 után visszatért Kanada a Forma-1-es versenynaptárba: a Gilles Villeneuve-ről elnevezett montreali aszfaltcsík az elmúlt években a koronavírus-járvány miatt nem került sorra, de idén mondhatni szokásos módon, az európai menetrendbe beékelve visszatért a Kanadai Nagydíj.

A mezőnyt új bokszépület várta a 4361 méter hosszú, 14 kanyarból álló versenypályán, melyet csütörtökön szó szerint elöntött az eső. Péntekre ennek azonban már nyoma sem volt, az első szabadedzést kissé felhős, erősen szeles időben, 25 Celsius-fokos levegő- és 42 fokos aszfalthőmérséklet mellett kezdhették a pilóták.

A szokásosnál nagyobb aktivitást a pályával történő ismerkedés mellett az új technikai direktíva is fokozta: a csapatok autóbeállításaiba belenyúlhat a Nemzetközi Automobil Szövetség, ha úgy ítélik meg, hogy túlságosan is delfinezik egy kocsi. Erről itt lehet olvasni részletesebben:

A Mercedes már készült is, hogy ne pattogjanak annyira: Lewis Hamilton autóját szó szerint kilyukasztották, így csökkentve az autó alatt fellépő szívóhatást, mely a delfinezést okozza.

Több csapatnál, köztük a Ferrarinál hamar kiderült, hogy a pattogás továbbra is jelen van. A maranellóiak amiatt is vakarhatták a fejüket, hogy kiderült, Charles Leclerc Bakuban elfüstölő motorja menthetetlen. A monacói autójában több elemet is cseréltek, de a büntetéssel járó turbót nem: abból egy korábban használt elemet kapott vissza Leclerc, így nem kapott rajtbüntetést.

Nem úgy Cunoda Juki, akinek AlphaTaurijába új belső égésű motort, turbót, MGU-H-t és MGU-K-t tettek – mindegyikből már a szabályokban meghatározott limiten felül kapott, így nála nem kérdés, hogy a mezőny végéről rajtol.

Az edzés menetét nemigen zavarták meg problémák. A legkomolyabb helyzet az volt, amikor Esteban Ocon Alpine-jának jobb első fékhűtő nyílását egy nejlonszatyor tömítette el. Némi füstölés, majd takarítás után a franciát újra pályára küldték.

A célegyenesre fordító sikán kijáratán található bajnokok falát ezúttal sikeresen elkerülték a pilóták. Nem úgy egy másikat a pálya ellentétes oldalán, ahol Cunoda „megcsókolta” a korlátot.

A hétvége első 60 percében még a mormoták is túlélték a száguldást, pedig egyikőjük három autó között slisszolt át. Az edzés leggyorsabb idejét a Red Bull hollandja, Max Verstappen futotta, negyed másodperccel volt gyorsabb, mint a ferraris Carlos Sainz. Némi meglepetésre Fernando Alonso lett harmadik az Alpine-nal, ráadásul a lassabb, közepes abroncsokon, de mögötte a szokásosabb sorrend jött, 4-5. helyen Sergio Perezzel (Red Bull) és Charles Leclerc-rel (Ferrari). A legjobb tízbe mindkét Mercedes- és Aston Martin-pilóta befért, valamint Daniel Ricciardo is a McLarennel.

F1: Rajtbüntetés Kanadára, Leclerc motorjának annyi 2

F1: Rajtbüntetés Kanadára, Leclerc motorjának annyi 3

A teljes eredménylista

A hétvége a második szabadedzéssel folytatódik magyar idő szerint péntek este 11 órától.