Az F1-es csapatoknak 2022-re 140 millió dolláros (119 millió font) költségplafonja van – a limit célja a verseny javítása -, de az infláció és a szállítási költségek drámai emelkedése váratlanul megterhelte a csapatok költségvetését. Ennek hatására a Red Bull, a Ferrari és a Mercedes, a sportág legnagyobb és jelenleg legversenyképesebb csapatai mind azt hangsúlyozták, hogy a „vis maior” körülmények miatt meg kell emelni a költségvetési sapkát. Mondjuk lehet arra fogadni, na nem, a bet365 oldalon, hogy mi történik majd. Persze vannak ellenzők a mezőnyben – az Alfa Romeónál és az Alpine-nál nem látják okát annak, hogy emeljék a felső határt.
Nem volt belekalkulálva
„Amikor mindannyian beleegyeztünk ezekbe a csökkentésekbe, senki sem tudta megjósolni, hogy mi történik a világban, és hogy ez világszerte minden háztartásban inflációt okoz. Ezt látjuk a Forma-1-ben, ezt látjuk a logisztikában, ezt látjuk az energiaköltségekben. Számomra ez olyasmi, amiről azt gondolom, az FIA-nak figyelembe kell vennie. Még hat hónapunk van hátra az idei évből, az infláció még mindig úgy néz ki, hogy inkább nő, mint csökken, és remélhetőleg az FIA hamarosan lépni fog” – fogalmazott a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner a Sky Sports F1-nek.
Túl a limiten
A rivális csapatfőnökkel egyetértve a Ferrari versenyzője, Mattia Binotto hozzátette: „Úgy gondolom, hogy nem lesz módunk alul maradni. Szóval, egészen biztos vagyok benne, hogy valamikor át fogunk menni.
„A szabályozásban van egy küszöbérték, ami 5 százalék. Ha nem lépi túl az 5 százalékot, ami a költségvetési felső határ felett még van, akkor az csak kisebb jogsértésnek minősül. És mi az a csekély mértékű jogsértés vis maior esetén? Hogyan dönt majd a FIA a büntetések tekintetében? Fogalmam sincs – de nem hiszem, hogy számunkra – és sok csapat számára – nincs mód arra, hogy egyszerűen a határon belül maradjunk” – tette hozzá Binotto.
A végén több ember lesz a pénzügyi osztályon…
Christian Horner arról is beszélt, hogy például a Red Bullnál – de valószínűleg ez más csapatnál is hasonlóképp lesz – a végén több ember lesz a pénzügyi osztályon, mint amennyien máshol összesen dolgoznak, hozzátéve, hogy egyáltalán nem akarják azt, hogy a Forma-1 technikai vagy sportbajnokság helyett könyvelési világbajnoksággá váljon.
Arról már Toto Wolff beszélt, hogy a költségplafont konkrét céllal vezették be, azért, hogy a kis csapatok ugyanannyit költhessenek, mint a nagyok. Úgy véli, nem kellene minden évben alkudozni a költségplafon felemeléséről.
„Ugyanakkor kétségtelen, hogy kivételes helyzettel állunk szemben, mivel a reálinfláció jelenleg 7 százalék felett van. Az energiaárak Brackleyben megháromszorozódtak, a szállítási költségeink megháromszorozódtak. Úgy gondolom, hogy ezt figyelembe kell venni, mert a csapatokat érintő átszervezés káros lenne ránk nézve, mint csapatra és iparági szinten sem tenne jót. Ez egy vis maior helyzet, az Ukrajnában dúló kegyetlen háború és annak az energiaárakra gyakorolt hatásait senki sem láthatta előre. Valamiféle kompromisszumra van szükség az inflációs kiigazítást ellenző és az azt támogató csapatok között” – elemezte a helyzetet Wolff.
Mondjuk az nagy kérdés, hogy ilyen esetben, merre hajlik majd az FIA, a nagyobb csapatok, a nagyobb márkák érdekeit tartja szem előtt, vagy elsődlegesen gazdasági döntést hoz majd.