Elképzelhető, hogy a jövőben olyan kamionok közlekednek majd, amelyek csak vízpárát fognak kibocsátani, maguknak állítják elő az elektromos áramot, hatótávolságuk pedig akár az ezer kilométert is elérheti. A Volvo Trucks szerint mindez lehetséges, méghozzá hidrogénnel működő üzemanyagcellás technológiával. A svéd vállalat nem tanulmányokra, vagy más egyéb kutatásokra hivatkozva mondja ezt, hanem azért, mert állítólag már van is egy ilyen tesztjárművük. A hidrogénnel működő üzemanyagcellás elektromos kamionokat kifejezetten a távolsági áruszállításra és az energiaigényes fuvarfeladatokra szánja a Volvo Trucks.
Néhány éve dolgozunk már ezen a technológián, és nagyon jó érzés az első járműveket tesztüzemben látni. A tisztán elektromos és az üzemanyagcellás elektromos tehergépjárművekkel ügyfeleink a teljes flottájukat karbonsemlegessé tehetik, a fuvarfeladatok jellegétől függetlenül” – jelentette ki Roger Alm, a Volvo Trucks elnöke. Hozzátette: olyan országokban is alternatívát jelenthetnek ezek a kamionok, ahol az akkumulátoros járművek töltési infrastruktúrája még nem túlságosan fejlett.
Amennyiben az üzemanyagcellás elektromos teherautók hatótávolsága eléri az 1000 kilométert, az azt jelentheti, hogy legalább annyit lehet velük majd menni egy feltöltéssel, mint dízelüzemű társaikkal. A töltési idejük pedig kevesebb mint 15 percet fog igénybe venni a szakértők szerint, vagyis nem kell emiatt sokáig rostokolnia a gépjárművezetőknek. Szinte hihetetlenül hangzik, de a járművek össztömege akár a 65 tonnát is elérheti. A megfelelő teljesítmény érdekében a hidrogénnel hajtott kamionokat két darab, összesen 300 kW teljesítményű üzemanyagcellával szerelik fel. Az üzemanyagcellákat a Volvo Csoport és a Daimler Truck AG közös cége, a Cellcentric szállíthatja majd. Ennek érdekében a Cellcentric Európa legnagyobb, célzottan tehergépjárművek számára kifejlesztett üzemanyagcellákat gyártó telephelyét tervezi felépíteni.
Az üzemanyagcellás technológia fejlesztése még a kezdeti fázisban tart, és az új megoldás néhány kihívást is tartogat. Ezek egyike a zöld hidrogén nagyüzemi ellátásának biztosítása. Zöld hidrogént pedig csak megújuló erőforrásokkal lehet előállítani. A másik kihívás pedig a hidrogén-töltőállomások infrastruktúrájának kiépítése. “Arra számítunk, hogy a következő néhány évben jelentősen bővül a zöldhidrogén-kínálat, hiszen számos iparág szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése áll vagy bukik ezen. Ugyanakkor az árufuvarozás karbonsemlegesítésével egy percet sem várhatunk tovább. Ezért minden árufuvarozó vállalatnak azt javaslom, kezdjék meg már ma az átállást az elérhető alternatív hajtásláncokkal” – figyelmeztetett Roger Alm.
A gyári teszteket követően néhány éven belül megindulhat a hidrogéncellás kamionok valós üzemi körülmények között történő tesztelése. Az évtized második felében pedig a sorozatgyártás és az értékesítés is elstartolhat.