Olvasóink változatos kérdéseire a Vezess felkészült szakértői adnak változatos válaszokat.
Jogi esetek – Motorfelújítás lett a jó vétel vége
Olvasónk kérdez
Üdvözlöm,
Magánszemélytől vásároltam egy 2010-es évjáratú 1.8 TFSI 160LE motorral szerelt autót. Az autóban akkor volt 62 000 km, azóta beletettem 11 000 km-t, volt két komplett olajcsere is. Az autó nagyon eszi az olajat, 500 kilométer alatt megeszik fél litert.
Ez a hiba vásárláskor nyilván nem egy látható hiba. Motorfelújítás oldja meg a problémát, ami nagyságrendileg 1-1,5 millió forint. Kérdésem az lenne, hogy van-e lehetőség az eladóra terhelni a költségekből bármit is, ha igen, akkor a vásárlástól számítva mennyi ideig és milyen módon?
Köszönöm előre is a választ,
Elemér
Szakértőnk válaszol
Tisztelt Levélíró!
Az rögtön gyanakvásra ad okot, hogy egy 12 éves, 1,8-as 160 lóerős gépjárműben mindössze 62 000 km-t mutat az óra. Ez alig több mint 5 000 km évente. Ez aligha hihető érték. Ennek érdemes utánanézni a Jármű Szolgáltatási Platformon (ingyenes) és alvázszám alapján márkaszerviznél.
Kérdés, hogy ha 1 liter olajat után kell tölteni 1000 km után, akkor Ön a hibát jelezte-e az eladónak rögtön, miután észlelte. Ha nem jelezte, akkor abból probléma adódhat. A magánszemély eladóval szemben egyébként a vásárlástól számított 1 éven belül tud hibás teljesítés miatt igényt érvényesíteni, kereskedővel szemben 2 éven belül.
A javítás költségét nem tudja 100%-ban áthárítani, az alkatrészek árát avultatni szükséges.
Ha bebizonyosdik az óra visszatekerésének ténye, akkor inkább álljon el az egész adásvételtől, ebben az esetben a teljes vételárat visszakapja.
Üdvözlettel:
D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu
Neked is van közlekedéssel kapcsolatos jogi kérdésed? A D.A.S. szakértői segítenek! Kattints ide és írj nekik!
Jogi esetek – Motorhiba és égbe szökő költségek
Olvasónk kérdez
Tisztelt szakértő,
Év elején vásároltam egy Audi A3-as típusú gépjárművet kereskedőtől. Rögtön a vásárlást követő héten vissza is kellett vinnem a kocsit javításra mert az izzításjelzőt villogtatta az autó, mint kiderült, turbóhibás volt. 2 hónapig próbálkoztak a javításokkal, majd visszaadták az autót hogy készen van.
Természetesen már másnap újra jelentkezett a hiba. Felhívtam őket hogy ez így nem jó, kérem vissza a pénzem vagy árleszállítást kérek a várható javítási költségek mértékéig. A válasz az volt hogy nem úgy van az, nem tudnak visszavenni autót csak úgy, vigyem vissza, biztos csak valami apróság.
Természetesen nem vittem vissza, tudván hogy nem értenek az autóhoz, csak rontanak a helyzeten. Hát az az apróság végül saját kezembe véve az ügyet egy hozzáértő műhelyben 150 000 Ft-omba került. Na most az a probléma, hogy mint kiderült, az autó hengerfejes is, és a várható javítási költség meghaladhatja az 500 000 Ft-ot, kérdésem: milyen lehetőségeim vannak, hogy ezt a költséget ne nekem kelljen állni?
Szakértőnk válaszol
Tisztelt Károsult!
Kedves Levélíró!
Az első leírt hiba – habár nem derült ki, hogy miről van szó – vélhetően a hibás teljesítés körébe tartozik, mert a vásárlást követően nagyon rövid idő elteltével jelentkezett. Ennek a javítási költsége véleményünk szerint érvényesíthető.
A másik probléma jogi megítélése már kérdéses, hiszen egyrészt csaknem fél évvel a vásárlást követően jelentkezett (tehát akkor vajon megvolt-e már év elején is), másrészt az adódhat elhasználódásból is (gépkocsi gyártási éve, futásteljesítménye függvényében).
Üdvözlettel:
D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu
Használt autó – guruló munkaeszköz kell, semmi több
Olvasónk kérdez
Kedves Tibor!
Használt kishaszongépjárművet szeretnék vásárolni 3-3,5 millió forintig. Nekem az autó csak eszköz, nem értek hozzá. Nem szeretnék vagyonokat kifizetni a fenntartására, javítására, ezért kérem az ön segítségét. Tudna ajánlani néhány típust, amivel jól járhatok? Van néhány autó, ami nekem tetszik, főként a mérete miatt. Ezekről mi a véleménye?
-Toyota Proace 2.0 D (2014)
-VW T5 2.0 cr tdi (2015)
-WV Caddy maxi 2.0 cr tdi scr (2016)
-Opel vivaro 1.6 cdti (2016)
-Renault traffic 1.6 dci 120 (2015)
-Ford transit connect 230 1.6 tdci (2015)
Rossz hírű, nagyon szervizigényes autót nem szeretnék vásárolni.
Megtisztelő válaszát előre is köszönöm!
üdv,
Sándor
Szakértőnk válaszol
Kedves Sándor!
Rossz hírük azért van a technikáknak, mert indokolatlanul rossz hírüket keltik. Ne dőljön be a városi pletykáknak! A Toyota Proace valójában technikailag Peugeot-Citroën HDI motorral, Toyota-dizájnnal és -emblémával. Ettől még jó választás lehet.
A VW T5 legendásan jó lehet, de elég sok az elektromos meghibásodás és váltóhiba. A VW Caddy ugyanazzal a motorral szintén jó lehet. A Vivarókkal 4-5 évesen még kevés a baj, kivéve, ha elmentek már a Holdig és vissza. A Renault Traficban beérett a dCI-rendszer. Nagyon takarékos és jól megy a méretéhez képest. A Ford Transit Connect nekem nagyon fapados, de a technika jó.
A végkövetkeztetés tehát az, hogy kisteherautót a mérete, kényelme, de legfőképpen az állapota alapján vásároljon. Beszélhetünk típusokról, de ezek használt kisteherautók. Fényév különbség van a megkímélt és az agyonhajtott között már pár évesen is. A dízelmotorok minőségében mára nagy különbségek nincsenek. 200-300 ezer kilométerig jellemzően nem lesz velük gond, aztán önteni kell rá némi pénzt, és újra takarékosan szeli egy darabig a kilométereket.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu
Ha te is kérdeznél Tibortól autóvásárlás kapcsán. Kattints ide és írj neki!