Az amerikai űrhajósokat – ottani nevükön asztronautákat – az 1961-ben, a Hold meghódítására meghirdetett Apollo-program kezdetétől 50 éven át, a Space Shuttle-, azaz űrrepülőgép-program 2011-es lezárásáig mindig ugyanaz a jármű szállította a kilövőplatformhoz.

A NASA az annak idején igen népszerű lakóautót, az Aistreamet választotta a feladatra, ugyanis a tágas, sokszemélyes illemhellyel is ellátott, az űrruhák hátmoduljainak fogadására is alkalmas padokkal szerelt járgány az otthonosság nyugtató érzését keltette az űrbe indulókban.

Ezzel a busszal indulnak a Holdra az űrhajósok 1

Évtizedekig szolgált, maga is ikonná vált az átalakított ezüst lakóautó, az Astrovan (Fotó: Getty Images)

Az Astrovannek keresztelt busz pályafutása alatt mindössze 26 500 mérföldet (42 675 km) tett meg, hiszen csak a Kennedy Űrközpont főépülete és a kilövőplatform közti 9 mérföldes (14,5 km) távot kellett megtennie oda-vissza a próbák, valamint a tényleges indítások alkalmával.

A NASA 2011 óta nem indított amerikai űrhajóst az USA területéről – a kereskedelmi űrprogramok persze igen –, ám a Holdra való visszatérést célzó Artemis-programhoz újra szükség lesz űrhajós-szállító gépjárműre, ezért tavaly pályázatot is hirdettek.

Az elvárások között szerepelt a tágas belső és a zéró helyi emissziós működés, az viszont nem volt szempont, hogy egyedi, kimondottan erre a célra gyártott vagy kereskedelmi forgalomban is kapható autóról van-e szó.

Kattints a képre, galéria nyílik!

Ezzel a busszal indulnak a Holdra az űrhajósok 3

Áprilisra lett meg a győztes, az elektromos pickupjával tavaly bemutatkozó Canoo, amely most megmutatta járműve a NASA-nak szánt, kisbuszos változatát is. A 2023-ban a piacon is megjelenő Lifestyle Vehicle módosított változata a sofőr mellett négy asztronautának, három kísérőnek, valamint öt „málhazsáknak”, négy személyi hűtőegységnek, valamint egy speciális szállítóbőröndnek nyújt helyet.

A Canoo Lifestyle Vehicle-je jövőre a tervek szerint három felszereltségi szinten, 300 lóerőt, 450 Nm csúcsnyomatékot termelő elektromotorral, 34 750 dolláros (13,2 millió Ft) belépőáron lesz elérhető. Már ha lesz, ugyanis a startup a NASA-szerződés ellenére sem áll túl jól, idei első negyedéves pénzügyi jelentésükben komoly veszteségről számoltak be, sőt, nyíltan beismerik, hogy a cég életben maradása is kétséges.