Olyan súlyos a munkaerőhiány a fuvarozási ágazatban, hogy az már veszélyezteti az ellátási lánc működését – kongatta meg a vészharangot két szakmai szervezet, a NiT Hungary és az MKFE. Mindez azért jelent problémát, mert egy olyan ágazatról van szó, amely 1,52%-kal járul hozzá éves szinten a hazai GDP-hez.

A két szervezet összesen 8-10 ezer főre becsüli a munkaerőhiány mértékét a teljes ágazatban, ideértve az árufuvarozást és a személyszállítást. Az autóbuszos személyszállítást pedig kifejezetten sújtja ez a probléma. A szakmai szervezetek számításai szerint egy gépkocsivezető évente mintegy 4,2 millió forint adóbefizetést generál a költségvetés számára, a hiányzó 8-10 ezer fővel kalkulálva ez hozzávetőleg 32 milliárd forint adóbevétel-kiesést jelent.

A közúti fuvarozásban 110 darab hazai vállalkozás van a két szakmai szervezet szerint, ami összesen 24 300 főt foglalkoztat. Ez a közúti alágazatban dolgozók negyedét teszi ki. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint ez a hazai vállalkozói kör 155,2 milliárddal gyarapította a költségvetést. Emellett az újdíjbevételek 18,5 százalékát, illetve az üzemanyag után fizetett jövedéki adóbevételek 4 százalékát biztosította.

A NiT Hungary és az MKFE figyelmeztetése szerint munkaerő hiányában ezek a bevételek veszélybe kerülhetnek, éppen ezért sürgősen meg kell oldani ezt a kérdést. Javaslatuk szerint a helyzet javítása érdekében minél előbb integrálni kell a gépjárművezető kérdést a felnőttképzési rendszerbe. Szintén fontos lépés lehet a munkaerő-elvándorlás megakadályozása a napidíjak emelésével és adómentes juttatásokkal kiegyenlítve ezáltal az unióban tapasztalható bérfeszültségeket. Fontos lenne emellett a külföldön dolgozó magyar gépkocsivezetők visszacsábítása. A NiT és az MKFE szerint ehhez szükség lenne a hazai és nyugat-európai jövedelmi viszonyok közelítésére, valamint a munkakörülmények javítására.

A két szakmai szervezet – amely az ellátási lánc szempontjából fontosnak tekinthető kis- és közepes vállalkozások 60 százalékát képviseli – megállapodott abban, hogy a fenti célok elérése érdekében szorosabbra fűzi szakmai együttműködését.