Ha hinni lehet a komoly érvekkel alátámasztott prognózisnak, az utolsó zsíros félév van a kereskedők mögött a szürkeimportban, amikor még 9,75 százalékkal nőtt a használt autók behozatala külföldről 2021 hasonló időszakához képest. Összesen 68 965 személyautó állt forgalomba a Datahouse legfrissebb adatai szerint, mintha 300 forint lenne egy euró, és nem kiütve kóvályogna 410 környékén.
Érdemes azért más szögből is ránézni erre az adatra. Ha sorba vesszük az elmúlt három félév számait, valójában már stagnálást látunk, megállt a csúcson az import, ahonnan minden bizonnyal visszaesés következik 2022 második felében:
- 62 836 darab külföldről behozott személyautó állt forgalomba 2021 első félévében,
- 69 389 darab 2021 második félévében,
- 68 965 darab 2022 első felében.
Miközben kezd összerogyni az új személyautók piaca, a használtak behozatalában látható magas szint és pörgés a jelentős áremelkedés ellenére tisztán mutatja a járművek iránti óriási igényt. A jóslat szerint az év végére azonban a pénztárcánk is soványodik, és kint is kevesebb lesz az elérhető jármű. Úgy tűnik, 2022 első félévében még sikerült összesöpörni minden morzsát, bár a nepperek már panaszkodnak, hogy kiürültek a bevásárlásra használt telephelyeik.
A behozott modellek sorrendje 2022 első felében
Közel 30 százalékkal megugrott a Volkswagen Golfok importja, ezzel a jelentős változással az idei toplista élére állt a magyar vevőknél örök dobogósnak számító kompakt. A józan választásnak tűnő német ötajtósok abszolút uralják a behozatalt, majd két kategóriatársuk következik a sorban: az Opel Astra és a Ford Focus forgalomba állása a piac egészénél kisebb mértékben növekedett ugyan (5,8 és 2,3 százalékkal), de vitathatatlanul továbbra is közönségkedvencek.
Mármint a kisebb pénzből használt kocsikat behozatóknál. Totálisan más modellek láthatók ugyanis ezeken a listákon, mint amik az új személyautók piacán fogynak, össze sem lehet hasonlítani, mit vesznek itt, és mit ott a magyar vevők. A használtként népszerű Golf, az Astra és a Focus az új személyautók toplistáján az első 30-ban sincsenek benne, gyakorlatilag kezdenek kihalni modellként, amiben a korábban indult trendek mellett legújabban benne van a gyártók friss taktikája is, amivel a globális nehézségekre reagálnak. A nagyobb profitot hozó – és persze divatosabb, de drágább – SUV-kba szerelik a válság által megnyirbált alkatrész-állományukból rendelkezésre álló darabokat.
Modell | Darab | Változás 2021.01-06-hoz képest (darab) | Változás 2021.01-06-hoz képest (százalék) | |
1. | Volkswagen Golf | 2367 | +540 | +29,5 |
2. | Opel Astra | 2319 | +129 | +5,8 |
3. | Ford Focus | 2105 | +56 | +2,7 |
4. | Volkswagen Passat | 1843 | +165 | +9,8 |
5. | Opel Corsa | 1415 | +117 | +9 |
6. | Audi A4 | 1404 | +207 | +17,2 |
7. | Kia Ceed | 1391 | +77 | +5,8 |
8. | Opel Meriva | 1353 | +115 | +9,2 |
9. | Hyundai i30 | 1207 | -191 | -13,6 |
10. | Ford Fiesta | 1087 | +99 | +10 |
A táblázatok első 20 helyén öt modell neve mellett látunk visszaesést 2021 első félévéhez képest, mind ázsiai. A top tízben legnagyobb mértékben az elmúlt években a listán egyre feljebb és feljebb kúszó Hyundai i30 importja csökkent, nála is gyengébb félévet zárt a Honda Civic.
Korábban is láttuk már, hogy a benzinárpánik milyen hatással van a villanyautók iránti keresletre, nem meglepő, hogy a BMW i3-as importja milyen óriási mértékben megugrott. Bő 65 százalékos növekedés után immár a 12. a Datahouse listáján. Ennyire elöl még soha nem szerepelt tisztán elektromos modell.
Modell | Darab | Változás 2021.01-06-hoz képest (darab) | Változás 2021.01-06-hoz képest (százalék) | |
11. | Honda Jazz | 1001 | -109 | -9,8 |
12. | BMW i3 | 933 | +307 | +65,7 |
13. | BMW 3 | 927 | -58 | -5,8 |
14. | Toyota Yaris | 911 | -70 | -7,1 |
15. | Audi A3 | 855 | 97 | +12,8 |
16. | Honda Civic | 844 | 29 | +3,5 |
17. | Volkswagen Polo | 796 | 38 | %5 |
18. | Škoda Octavia | 734 | -23 | -3 |
19. | Opel Zafira | 712 | 82 | +13 |
20. | Toyota Auris | 693 | -128 | -15,5 |
Továbbra is használt német modellből jön be a legtöbb nyugatról, a top 20-ból tizenhárom, plusz a szintén annak tekinthető Škoda Octavia. Négy japán és két dél-koreai modell szerepel még a legnépszerűbbek listáján, francia vagy olasz régóta nincs az élmezőnyben.
A márkák sorrendje
Márkaszinten is folytatódik a totális német dominancia, változatlanul a Volkswagen, az Opel és a Ford alkotja a dobogót. (Az újonnan forgalomba állóknál két japán után jön csak a VW.) A lista első tízeséből a wolfsburgi központú márka zárta a legerősebben a félévet, bő 21 százalékos növekedéssel, a márkák többségének importja a piac egészével együtt, 10 százalék körül emelkedett a tavalyi első félévhez képest.
Márka | Darab | Változás 2021.01-06-hoz képest (darab) | Változás 2021.01-06-hoz képest (százalék) | |
1. | Volkswagen | 8001 | +1412 | +21,4 |
2. | Opel | 7013 | +678 | +10,7 |
3. | Ford | 5927 | +68 | +1,1 |
4. | Toyota | 4254 | -105 | -2,4 |
5. | Audi | 3772 | 458 | +13,8 |
6. | Hyundai | 3726 | 380 | +11,3 |
7. | BMW | 3538 | 344 | +10,7 |
8. | Mercedes-Benz | 3350 | 363 | +12,1 |
9. | Kia | 3087 | 361 | 13,2 |
10. | Honda | 2634 | -31 | -1,1 |
Mindössze két márka esetén látunk mínuszt, az egyaránt japán Toyotánál és a Hondánál, mintha ezeknél apadt volna el legelőször a kinti utánpótlás. A Toyota évről évre egyre kedveltebb, takarékos és megbízható hibridjei irányába egészen biztosan nem tűnt el az igény, pláne miközben attól tart az ország, mikor szabadul el a benzin kiskereskedelmi ára.
Márka | Darab | Változás 2021.01-06-hoz képest (darab) | Változás 2021.01-06-hoz képest (százalék) | |
11. | Renault | 2534 | +542 | +27,2 |
12. | Mazda | 2000 | +5 | +0,2 |
13. | Nissan | 1895 | +231 | +13,8 |
14. | Peugeot | 1892 | +219 | +13 |
15. | Fiat | 1784 | +113 | +6,7 |
16. | Škoda | 1752 | +67 | +3,9 |
17. | Citroën | 1612 | +166 | +11,4 |
18. | Suzuki | 1263 | +134 | +11,8 |
19. | SEAT | 1234 | +189 | +18 |
20. | Mitsubishi | 1229 | -34 | -2,6 |
Erős hat hónapot zárt a Renault, régen volt már 2500 felett a fél év alatt behozott, majd forgalomba állt különféle személyautóinak a száma. Továbbra is felülreprenezntáltak a prémiumok, az első nyolcban ott van a három nagy német brand, egy ideje az Audik importja a legkomolyabb.
A legnépszerűbb elektromosok
Továbbra is igen alacsony számokról beszélünk a villanyautóknál, mindösszesen három külföldről behozott modellből állt 200 darabnál több forgalomba az elmúlt hat hónap alatt. Miközben az új elektromosoknál immár második a Tesla, a szürkeimportban nincs dobogón egyik modellje sem.
Iszonyatosan rápörgött az i3-as BMW-re a felső középosztály egy része, a 3-4 éves példányok jellemzően 8-10 millió forintos ára ellenére hasít a még mindig modern külsejű, hossza ellenére belül tágas városi villanyos. És igen, nem a széria 2013-as/2014-es elején gyártott példányokat veszik honfitársaink, a legtöbb 2018-asból (247 darab) és 2019-esből érkezett (236), ezzel szemben a még csak 60 Ah-s akksival szerelt 2014-es gyártásúakból alig jött be valamennyi (42).
Folyamatosan emelkedik az importja az elmúlt három félévben:
- 563 darab darab külföldről behozott i3 állt forgalomba 2021 első félévében,
- 833 darab 2021 második felében,
- 933 darab 2022 első félévében.
A nem éppen ár/érték bajnok BMW-modell után a Nissan Leaf (603 darab, a legtöbb 2018-as évjárat), és a Renault Zoé (421 darab, a legtöbb szintén 2018-as) következik a dobogón, ezek érték el, és haladták meg a 200 példányt. A Tesla Model 3 majdnem (199 darab, ebből a legtöbb 2021-es volt). A Leaf egyébként majdhogynem befért a top 20-ba a modellek összesített listáján.
Árfolyamtól független kategória? – Luxusautók
Hat hónap alatt 215 darab használtan behozott Porsche sok vagy kevés a 9,5 milliós Magyarországon, globális válságok és rekord pocsék forint/euró árfolyam mellett? És úgy, hogy közben 202 darab vadonatújra is magyar rendszám került? Nem tudjuk a választ, ami biztos, hogy a kontinens egészét sújtó problémák közepette is szinte mindegyik luxusmárkából több érkezett, mint egy esztendeje ilyenkor. A fél év alatt forgalomba állt 32 Maseratira például úgy kell nézni, hogy 2021 egészében 49 használt érkezett be az országba.
Árszintben fölöttük is jönnek be érdekes sportkocsik, a 11 Ferrari 11-féle: az 1985-ös gyártású 308-astól az egyaránt 2021-es GTC4 Lussóig, Romáig, SF90-ig csupa drágaság. Nyolc Lamborghini is érkezett, köztük szintén látunk régiséget, lassan OT-s rendszám mehet az 1993-as Diablóra, amelyen felül főként egészen fiatal sportautók érkeztek, Aventadorok, Huracanok, és egy 2021-es Urus is.
Érkezett négy használt Aston Martin is az országba (köztük DB11-es is), három Rolls Royce (Ghost, Phantom és Wraith), valamint egy-egy Morgan Plus4 (2011-es, az már 20 millióból is kijön) és McLaren GT (2019-es, ez inkább 60 millió forint, vagy több).