Egy autó eladásakor számos dolog befolyásolhatja az értékét, a futott kilométerek száma, a szerviz előélete, a felszereltsége, az általános állapota. Az iSeeCars.com egy másik szempont szerint vizsgálta meg az autó eladási árait: a színük alapján.
A használtautókkal foglalkozó oldal több mint 650 000 nemrégiben eladott hároméves használt autó árának összehasonlítása után meghatározta a jármű hároméves átlagos értékvesztési arányát az autó színe szerint.
„A jármű színe az elsődleges szempontok között szerepel, miután a vásárlók döntöttek a márkáról és a modellről” – mondta Karl Brauer, az iSeeCars vezető elemzője. „Mivel az értékcsökkenés a járműtulajdonlás legnagyobb költsége, a fogyasztóknak alaposan meg kell fontolniuk a színválasztást – különösen akkor, ha el akarják adni a járművüket.”
Az elemzésből kiderült, hogy a merész színek tartják meg legjobban a színüket, míg a közönséges színek az átlagoshoz közeli mértékben értéktelenednek el, persze van benne egy kis csavar.
Járművek értékcsökkenése autószín szerint. A legalacsonyabbtól a legmagasabb % értékcsökkenésig rangsorolva:
Helyezés | Szín | 3 éves értékcsökkenés % |
Eltérés az átlagtól | |
1 | Sárga | 4.5% | 0.3x | |
2 | Narancs | 10.7% | 0.7x | |
3 | Lila | 13.9% | 0.9x | |
4 | Piros | 14.0% | 0.9x | |
5 | Zöld | 14.0% | 0.9x | |
6 | Kék | 14.3% | 1x | |
7 | Szürke | 14.3% | 1x | |
9 | Bézs | 14.4% | 1x | |
10 | Ezüst | 14.8% | 1x | |
Átlag | 15.0% | 1x | ||
11 | Fehér | 15.5% | 1x | |
12 | Fekete | 16.1% | 1.1x | |
13 | Arany | 16.7% | 1.1x | |
14 | Barna | 17.8% | 1.2x |
Összességében a sárga az a járműszín, amely a legjobban megőrzi az értékét a kutatás szerint: 70 százalékkal kevesebbet értéktelenedik, mint az átlagos jármű. „A sárga a legkevésbé népszerű autószínek közé tartozik, a legalacsonyabb járműaránnyal, és általában a sportautók és más kis darabszámú járművek színe, amelyek viszonylag jól megőrzik az értéküket” – mondta Brauer. „Mivel a sárga járművek annyira újszerűek a használt járművek piacán, az emberek hajlandóak felárat fizetni értük.”
A narancssárga a második helyen áll, mint az értékét legjobban megőrző szín. „A sárgához hasonlóan a narancssárga szín a járművek összességében kis hányadát teszi ki, és leggyakrabban kis példányszámú sport- és izomautókon fordul elő” – mondta Brauer.
Érthető, hogy a gyakran limitált szériában készülő modellek jobban tartják az árukat, de ez sem igaz minden színre. A legnagyobb értékvesztéssel rendelkező festékszínek – az arany és a barna – szintén alacsony piaci részesedéssel rendelkeznek, de az átlagosnál jóval rosszabbul értéktelenednek. „A ritkaság önmagában nem egyenlő az értékkel. Ha egy szín nem talál elég visszhangra a használtautó-vásárlók körében, az árt az eladási értéknek, még akkor is, ha nem gyakori” – mondta Brauer.
A fehér, a fekete, a szürke és az ezüst a legnépszerűbb autószínek, és az átlagoshoz közeli értékcsökkenési rátával bírnak. „Sok vásárló nem azért választja ezeket a színeket, mert tetszenek neki, hanem mert feltételezik, hogy mindenki másnak is fog” – mondta Brauer. „Mivel ezek a leggyakoribb színek, e színek választása nem sokat segít vagy árt az eladási értéknek”.