2023-tól változtat elbírálási rendszerén az ausztrál újautó-minősítési szervezet, az ANCAP. Ennek részeként az új autóknak már víz alatti, merülési teszteken is helyt kell állniuk, melyek során azt vizsgálják,

  • mennyire lehet hozzáférni egy járműhöz egy balesetet követően, miközben a bent rekedt utasok mentése is fontos szempont lesz,
  • az ajtóknak a víz alatt még tíz percig nyithatóknak kell lenniük akkumulátor nélkül,
  • ahogyan az elektromos ablakok működőképességét is biztosítani kell.

Mint az a CarExpert cikkéből kiderült, a gyártóknak mindezen túl lehetővé kell tenniük, hogy az utasok kinyithassák vagy kitörhessék az oldalsó ablakokat, erre vonatkozóan pedig minden tudnivalót kötelesek feltüntetni az adott modell használati útmutatójában.

Amennyiben ezek nélkül dobnak piacra új autót Ausztráliában, az a jövő évtől nem kaphatja meg a legjobb, öt csillagos biztonsági besorolást. Az új kritérium hátterét ugyan nem részletezik, az ANCAP utalt a közelmúltbéli időjárásra, mely súlyos áradásokat okozott.

Árvízhelyzetben nehéz hozzáférni az egyre összetettebb elektronikával ellátott járművek elektromos ajtóinak és kilincseinek működésére vonatkozó információkhoz. Ugyanakkor több tanulmányban is arra a megállapították, hogy a süllyedő autó belső és külső része közötti nyomáskülönbség valóban megakadályozhatja az ajtók kinyitását, egészen a nyomás kiegyenlítődéséig. Ez utóbbira általában már akkor kerül sor, ha a beltér is megtelik vízzel, attól a ponttól pedig az utasoknak nagyon kevés idejük marad a jármű elhagyására.

A fejleményen felbuzdulva a Motor1.com megkeresésére az egyesült államokbeli közlekedésbiztonsági szervezet (IIHS) közölte, jelenleg nem vizsgálják annak lehetőségét, hogy a törésteszteket merülési vizsgálatokkal is kibővítsék, ahogyan egyelőre az Euro NCAP minősítései sem foglalják magukba ezt a fázist.