A Mogyoród melletti természetes katlanban 1986-ra megépített Hungaroring – a célegyenestől eltekintve – komolyabb egyeneseket nélkülöző, kanyart kanyarba fűző nyomvonala miatt korán megkapta „a kelet Monacója” becenevet, hiszen ahogy a legendás utcai pályán, itt is nagyon nehéz előzni.
A Magyar Nagydíjon kiemelt jelentősége van a rajtpozíciónak, a jó időmérős eredmény már fél győzelem, ám az elmúlt 36 év során azért voltak olyanok, akik nem az első sorból indulva tudtak jó sikert elérni nálunk.
Ezt is nézd meg, mutatjuk, idén milyen autókkal érkeztek a pilóták a Hungaroringre!
Az alábbiakban átnézzük, kiknek is sikerült eddig – az autójuk tempójának, saját ügyességüknek és gyakran mások balszerencséjének is köszönhetően – kevésbé előkelő indulási pozícióból a dobogóig kapaszkodni.
Mielőtt rátérnénk a top5-re, említsünk meg három versenyzőt, akik egyaránt 7-7 helyet javítva értek fel a dobogóra. 1997-ben Johnny Herbertnek sikerült ez a Sauberrel, a 10. helyről rajtoló britet a 3. helyen intették le az Arrowsszal szinte a végig vezető, de műszaki hiba miatt a legvégén a győzelmet elbukó Damon Hill mögött. 2006-ban, az első esős, kaotikus Magyar Nagydíjon a BWM Sauber volánjánál ismételte ezt Nick Heidfeld, ő is a 10. helyről indulva lett a 3.
Minden bizonnyal sokan emlékeznek a tavalyi, szintén esős körülmények között kezdődött futamra, melyen csúnya tömegbaleset alakult ki az első kanyarban. A „túlélők” között volt az alpine-os Esteban Ocon is, aki a 8. helyről a 2. pozícióba került a balesetnek köszönhetően, majd Lewis Hamilton gumis blamája miatt az élre állt, és hatalmas nyomás alatt is megtartotta a vezetést, azaz 7 helyet javítva győzött.
Jos Verstappen – 9 hely, 1994.
A jelenlegi címvédő Max Verstappen édesapja, Jos az 1994-es Magyar Nagydíjra csak a 12. rajtkockába kvalifikált, ám a versenybalesetek, versenyzői és műszaki hibák miatt 16 kiesőt számláló futamon végig észnél marad, valamint a technika is bírta alatta, így végül csapattársa, a győztes Michael Schumacher és a williamses Damon Hill mellett ő állhatott fel a dobogó 3. fokára. A holland F1-es pályafutása első dobogós helyezését – egyben első pontjait szerezte a Hungaroringen. (A másodikat, egyben utolsót a következő hétvégén, Belgiumban…)
Nigel Mansell – 11 hely, 1989.
A negyedik Forma-1-es Magyar Nagydíjon az akkor a Ferrarinál versenyző Nigel Mansell a a forgalom miatt mindössze a 12. helyre tudott kvalifikálni, a bajszos angolnak tehát fel volt adva a lecke. Mansell azonban meg is csinálta a házi feladatot: már az első kanyarban a 8. helyig lépett előre, majd egy-egy kerékcserének és két előzésnek köszönhetően hamarosan már a 4. volt. Sikerült elkapnia a mclarenes Alain Prostot is, és amikor a williamses Thierry Boutsen műszaki hiba miatt lelassult, már csak Ayrton Senna állt a ferraris és a győzelem között. Ezt bravúrosan oldotta meg: Stefan Johansson Onyxának lekörözése közben csapott le a brazilra – nem véletlen hogy a 4-es kanyar ma a Mansell nevet viseli. 11 helyes javítással futamgyőzelem, le a kalappal!
Carlos Sainz – 11/12 hely, 2021.
Talán nem érdemes részletekbe mennünk a tavalyi futam kapcsán, elég annyi, hogy szombat délután Carlos Sainz az időmérő második szakaszában eldobta a Ferrarit, így vasárnap csak a 15. helyről rajtolhatott. A spanyol – talán épp ennek köszönhetően – kimaradt a rajt utáni mészárlásból, a táv harmadától pedig nagyrészt a 3. helyen autózott. A végén ugyan nem bírt a frissebb gumikon érkező Lewis Hamiltonnal, ám az Aston Martin-os Sebastian Vettel (2.) utólagos kizárásával mégis megörökölte a 3. helyet.
Jenson Button – 13 hely, 2006.
Emlegettük már az első esős Magyar Nagydíjat, tegnapi cikkünkben pedig hosszabban is foglalkoztunk vele, így érdemes azt elolvasni, most csak Buttonra koncentrálva foglaljuk össze a történteket. Az angol motorcserés büntetés miatt csak a 14. helyről kezdte a hungaroringi futamot. Buttonnak ugyanakkor sikerült kimaradnia a balhékból, néhány szép előzésnek, Fernando Alonso kicsúszásának, valamint a változó körülmények közötti különleges érzékének köszönhetően pályafutása első F1-es győzelmét ünnepelhette nálunk.
Lewis Hamilton – 19 hely, 2014.
Ugyan 2014-re Lewis Hamilton már négyszeres hungaroringi győztesként érkezett hazánkba, a szombati napja katasztrofálisan sikerült, hiszen hiába volt a leggyorsabb mindhárom szabadedzésen, az időmérőn kigyulladt a Mercedese, mielőtt bármilyen mért kört teljesített volna, így a másnapi versenyt a bokszutcából kellett megkezdenie.
A bokszutcai rajt miatt az angol a formációs körön sem vett részt, így a hideg fékeknek köszönhetően az első körön a 2-es kanyar bukóterébe is kicsúszott, még az első szárnya is megsérült egy kicsit.
Persze nem adta fel, lépkedett előre, majd a Marcus Ericsson balesete miatt elrendelt biztonsági autós szakaszt követően újraindításnál egy körön négy riválist is megelőzött. Hamilton a táv kétharmadánál a csapattárs Nico Rosberg elengedésére vonatkozó csapatutasítást is elutasított, a hajrában pedig Alonso Ferrarija mögött már a 2. helyen haladt, ám nem bírt a frissebb gumikon érkező Red Bull-os Daniel Ricciardóval, aki előbb őt, majd még a spanyolt megelőzte.
3. hely a bokszutcából, méghozzá a Hungaroringen így sem semmi, sőt, az eddigi legnagyobb előrelépés, ami igazán megérdemel egy kalapemelést.
A hétvégén következő, 37. Forma-1-es Magyar Nagydíj történéseit – akár lesz eső, akár nem – természetesen végig követjük a Vezessen, ahogy a hétvége után, jövő hétfőn videós podcastünkben, a Csapatrádióban is kibeszéljük majd az újabb hungaroringi futamot.