Hónapok óta gyűrűzik már a Forma-1 pattogási ügye, melynek visszaszorítása végett a Belga Nagydíjtól új technikai direktíva lép életbe. A témában több csapat is összekülönbözött, de a RacingNews365.com értesülései szerint sikerült zöld ágra vergődni: a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA) együtt meghozott, kompromisszumos megoldás keretében 15 mm-rel emelik az autók padlólemezének élvonalát.

A változástól a delfinezés megszűnését remélik; a kérdésben múlt hét szerdán üléseztek a csapatok képviselői a testület technikai tanácsadói bizottságával.

Korábban az FIA azt javasolta, hogy 25 mm legyen az emelés mértéke, de úgy tudni, legalább a mezőny fele tiltakozott ez ellen, mondván, az ily mértékű újratervezés anyagi vonzata aggodalomra adott volna okot – még akkor is, ha a változás már a 2023-as autókat érinti.

Kiderült, így változik a fontos F1-es szabály 2

George Russell

A Mercedes egyértelműen a technikai szabálymódosítás pártján állt, főként a pattogás által a versenyzők egészségére gyakorolt hatásokat övező aggodalmakra hivatkozva. „Az FIA orvosokat kért fel a delfinezés kapcsán” – erősítette meg Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a lapnak. „Összegzésük szerint a néhány percig tartó, 1-2 Hz-es frekvencia is agykárosodáshoz vezethet. Jelen esetben 6-7 Hz-ről van szó, több órán át.”

„A válasz tehát nagyon egyszerű: az FIA-nak valamit tennie kell ez ellen” – vonta le a következtést Wolff.

Az egyéni és a konstruktőri bajnokság is vezető, ugyanakkor a pattogás miatt minimális mértékben szenvedő Red Bull természetesen a másik oldalt erősítette. Christian Horner nem is volt túlságosan elégedett a kompromisszum miatt. „Nem olyan jó, mintha hagynánk az egészet, de nem olyan rossz, mint az eredeti javaslat. Ez egy olyan kompromisszum, amit a következő évre kell beépíteni” – mondta.

Horner szerint aggasztóbb, amit Csou Kuan-jüvel történt a Brit Nagydíj rajtjánál: az ütközés hatására ugyanis a bukókeret is eltört, aminek kapcsán máris a töréstesztek szigorodásával reagált az FIA. „Ezt versenyzővédelmi szempontból meg kell vizsgálni” – jelentette ki.

A RacingNews365.com úgy tudja, a szóban forgó elem felső részének lekerekítését írják elő a következő évre, nehogy az autó felborulása esetén az aszfaltba fúródjon. Ráadásként 2024-től sokkal szigorúbb terhelési teszteken kell átesniük az autók felső részének.