Amíg az átlagember visszatekeri a termosztátot, beharapott ajakkal nézi a benzinkútnál a pörgő számokat, addig a felettünk elérhetetlen dimenzió hullámain lebegő hiperjachtok köszönik szépen, de jól vannak.
Van rájuk kereslet, és akik ebben a kategóriában kutakodnak, nos, nekik a sok mindig kevés. Ezért a jachtok mérete egyre nő, a felszerelésük egyre őrültebb, és egyre inkább elrugaszkodott a józanságtól.
Erről szól a New Yorker hasábjain megjelent kimerítő írás, amelyből kiemeltünk pár érdekes gondolatot. A lap újságírója Palm Beachen járt, ahol évről évre megrendezik a világ legnagyobb hajós kiállítását. Itt az ipar képviselői árulták el, hogy sem a Covid okozta gazdasági válság, sem a mostani infláció nem lőtte lábon a szuperjachtok világát, sőt.
2021-ben rekordot ért el az értékesítés, 887 óriásjachtot értékesítettek abban az évben, ami kétszeres növekedést jelent. A hajógyárak egyszerűen nem bírják a tempót, hosszú várólisták alakultak ki, és nem látszik az őrület vége.
De lássuk először, milyen méretű hajókról is van szó. Ha dolgozik rajta személyzet, akkor az egy mezei jacht, ami még az Adriai-tengeren sem tűnik fel. 30 méteres hossz felett beszélhetünk szuperjachtokról, 70 métertől jönnek a megajachtok, 90 méteres hosszúságnál pedig megnyílik a legelitebb, gigajachtok világa.
Jelenleg ezek a gigajachtok a legdrágább, egy ember által birtokolható ingóságok a Föld nevű bolygón. Akkora értéket képviselnek, hogy számok szintjén kifejezni is nehéz, de összehasonlításképp, Ken Griffin Amerika egyik legismertebb pénzembere, 240 millió dollárt (94 milliárd forint) fizetett egy ingatlanért a Central Park mellett, New Yorkban. Akkor ez rekordnak számított az ingatlanok között. Andy Warhol legendás, Marilyn Monroe szitanyomásos portréját 190 millió dollárért (74 milliárd forint) árverezték el.
Nos a jacht világában a 250 millió dolláros (90-100 milliárd forint) ársáv átlagos, sőt inkább ennél drágább hajók épülnek már.
„Sok hajó épült, jóval kétszázötvenmillió dollár felett” – árulta el a New Yorker munkatársának az értékesítéssel foglalkozó szakember, Jamie Edmiston. Vásárlói egyre fiatalabbak, és hajlamosabbak hosszú időt a tengeren tölteni. „A nagy sebességű internet, a modern kommunikáció megkönnyítette a munkát. Ráadásul az emberek sokkal több pénzt kerestek ma már fiatalon, mint régebben” – mondta.
Nem csak megvenni, fenntartani is drága
Egy művészeti alkotás, egy Van Gogh-festmény, egy veterán Ferrari értéke folyamatosan nő. Jó befektetések, ellenben a gigajachtokkal, amelyek folyamatosan ki vannak téve a természet elemeinek, a viharoknak, a sós víznek, és néha ki is gyulladnak:
50 méter körüli, termetes hajók esetén csak gázolajból elfüstölődik 500 liter óránként, egy út a Karib-szigetekről a francia partokhoz simán felemészt 28-30 millió forintnyi üzemanyagot, de nem ez adja a költségek derékhadát. Nagyjából a vételár tíz százalékát jelenti a fenntartás, a bérek, a biztosítás, az egyéb költségek. A CNN írása alapján kétmillió dollár (780 millió forint) a mezei 50 méteres jacht üzemeltetése, és ez természetesen arányosan nő a mérettel.
Óriási otthonok, drága történelmi emlékek, műalkotások, szobrok helyett ma a jachtokba kerül a leggazdagabbak felesleges pénze. Ebből pedig bőven van, és végtelen mód akad kreatív elköltésükre.
Így nincs gond a szemétkedő szomszédokkal, a gumicsónakból lesifotókat készítő újságírókkal: ha nem tetszik a környék, nincs jó panoráma, rosszra fordul az idő, elég kiadni a parancsot a kapitánynak, hogy húzza fel a horgonyt. A 4-5 emeletes, mozival, szaunával, wellnessrészleggel, helikopterleszállóval felszerelt luxuslakás pedig új vizekre evez.
Mindez már túlmutat az emberi érzékekkel élvezhető luxuson. Egyetlen célja van a 40 méteres helyett 80 méter hosszú hajóknak. Ezek acélból, műanyagból, fából épített, fehér pávatollak. A hajók világában lehet igazán kifejezni a felsőbbrendűséget, a valódi egy százalékhoz való tartozást.
A végtelennek tűnő extralista helyett ezt a rangsort a hajó hossza határozza meg igazán.
L.O.A. — length over all: így nevezik a szakmában a hajó testének a vízvonallal párhuzamosan mért maximális hosszát. Aki erre nagyobbat mond, annak vannak nyerő lapjai a hajóskártyában. Az egész hajóméregetés poénja, hogy azért a vízi közlekedés szabályait még nem sikerült áthágni. Az ilyen privát hajókon valamilyen furcsa előírás miatt, papíron csupán 12 vendég utazhat. Ennyi utasnak lehet kabint kialakítani, a személyzet számát viszont nem szabályozzák.
Így könnyen meglehet, hogy 50 fős szolgasereg lesi a 12 vendég minden kívánságát.
Jöhetnek háborúk, szankciók, világválság, klímaválság, a gigantikus fehér hajók gyártása mégis virágzó üzlet. A német, holland, olasz gyártók alig bírnak lépést tartani a megrendelésekkel, és haladva a korral, egyre inkább a fenntarthatóbb, zöld, környezetbarát megoldások felé fordulnak. Legalábbis a kétkedő vevőjelölteket ezekkel a jelszavakkal nyugtatják.