Röviden – Ford Tourneo Connect L1 – 114 LE | |
---|---|
Mi ez? | A Ford Transit Connect személyszállító változata, a Tourneo harmadik generációs, 2022-től létező kiadása, ami már a VW Caddy alapjaira épül. |
Mit tud? | Karosszériahossztól függetlenül akár hétszemélyes változatban is készülhet. 1,5 literes benzinmotorral szerelték, de dízel erőforrásokkal is megvásárolható. |
Mibe kerül? | A Ford Tourneo Connect ára nettó 9 725 197 forintról indul, és ennyiért egy manuális váltós, benzines motoros változathoz juthatunk hozzá. A tesztünkben szereplő rövid tengelytávolságú, benzinmotoros, hétfokozatú, automata váltóval szerelt Tourneóért nettó 10 174 016 forintot kell letenni az asztalra. |
Kinek jó? | Elsősorban családi autó, de kiválóan alkalmas lehet a kis- és közepes vállalkozásoknak is, ahol egy tetszőlegesen variálható utasterű, és adott esetben furgonként is funkcionáló járműre van szükség. |
Egy hónappal ezelőtt mutatkozott be idehaza a Ford Tourneo Connect legújabb, harmadik generációs változata, ami már a VW Caddy alapjaira épül. „A Fordwagennek” is becézett újdonságra igénybe vehető a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása, így elképzelhető, hogy sikerül visszahozni a családi egyterűek piacát a sír széléről. És végül is miért ne sikerülne? Hiszen a Ford Tourneo Connect garantáltan beindítja a fantáziát, ha az utastér variálásáról van szó. Lássuk, mit tud az amerikai-német együttműködésben készülő modell!
Külső
Bár a Volkswagennel közös alapokra épül, a 2022-ben piacra került új Ford Tourneo Connect nem egy átlogózott példány. Sokkal több annál, hiszen van saját stílusa és karaktere. A frontrész kialakítása a keskeny fényszórókkal, a nagy méhsejtmintázatú hűtőmaszkkal, valamint a markáns légbeömlőkkel ellátott lökhárítóval jól megkülönböztethetővé teszi a Caddytől. Ha nagyon hasonlítani kellene, akkor inkább a Ford Explorert lehetne mellé állítani.
A hátfalhoz viszont nem igazán nyúltak hozzá. Ez nem feltétlenül baj, mert a jelenleg gyártásban lévő személyszállító Caddy hátfala szerintem nagyon jól sikerült. Egyszerre modern és elegáns. Egy apró eltérés azonban mégiscsak felfedezhető a két modell között ebből a szempontból. A hátsó ablak alatti, nyújtott trapéz alakú mélyedést megfordították, így a Tourneo Connectnél a rövidebb éle lefelé néz, enyhe disszonanciát hozva ezáltal a dizájnba.
A modell jelenleg kétféle méretben készül. A rövidebb változat – mint amilyen a cikkünk alanyául szolgáló tesztautó is – 4501 mm (L1), a hosszabb pedig 4854 mm (L2) hosszú karosszériával bír. Mindkét variáns egységesen 1812 mm magas és 1855 mm széles a tükrökkel együtt. Jó hír, hogy bármelyik variánsra is essen a választás, mind az L1, mind pedig az L2-es Tourneo Connect megrendelhető hét üléssel. Ha valaki viszont értékelhető csomagtartó-kapacitásra vágyik a hét ülés mellé, akkor inkább a hosszabb tengelytávolságú változattal érdemes megbarátkoznia.
A Tourneo Connect jelenleg háromféle – Titanium, Active és Sport – felszereltségi szinten rendelhető. Jövőre pedig megjelenik a kínálatban a belépő szintnek tekinthető Trend csomag. Tesztjárművünk a Titanium felszereltséggel gördült le a VW-konszern lengyelországi szerelőszalagjáról. Ez annyit tesz hozzá a külsőhöz, hogy a hűtőrács széleit krómbevonattal látták el, de ugyanilyen díszítést kapott a ködlámpa kerete is a lökhárítóban. Mindemellett a külső visszapillantók házát feketére fényezték, a B oszloptól kezdődően pedig sötétített ablakokat építettek be a karosszériába és az ajtókba.
Belső
A Ford Tourneo Connectbe nagyon könnyen lehet be-, illetve kiszállni a közel 90 fokban nyitható oldalsó ajtóknak, valamint a különösen praktikus, széles tolóajtóknak köszönhetően. A csomagtartó felfelé nyíló ajtó felnyitásával férhető hozzá, ami csinos kis esőbeállóként is használható a ki- és bepakolás idejére.
Az utastér tekintetében a modell jobban őrzi a „caddys” stílusjegyeket, de azért ezt is igyekeztek valamelyest „fordosítani”. A nem túl magas, nem túl széles, kifejezetten személyautós műszerfal megegyezik a Caddyével, de a kormánykerék betétje és a rajta lévő nyomógombok eltérőek lettek.
A műszerfalhoz alapáron 8,25 colos multimédia-kijelző trónol, de felárért akár 10 colos egységgel is kérhető a Tourneo. Az infotainment- és a multimédia-rendszerben számtalan funkció kezelhető. Ezek egy része nélkülözhetetlen a Tourneo napi használatához, másik részéhez viszont ritkábban nyúlhat hozzá egy felhasználó. A navi, a járműstátusz, illetve a rádióállomások egy-egy érintéssel előhívhatók, egy-két hasznos funkcióhoz azonban mélyebbre kell ásni magunkat a menürendszerben. Szükség esetén ugyanis innen szabályozható a digitális klíma levegőbefújásának iránya, illetve erőssége, vagy kezelhetjük a rádió hangzásának irányát.
A tárolórekeszek terén a Ford Tourneo Connect tulajdonképpen simán hozná az átlagos családi szedánok szintjét, de mivel van egy nagy polca a szélvédő felett, ezért lényegében meg is haladja azokat. A félliteres üdítők az oldalajtók oldalzsebeiben rejthetők el, és akad még két pohártartó a két ülés között, a könyöklő előtti részen is a kávéspoharaknak. Az okostelefonoknak pedig az automata váltó kezelőpanelje előtt jutott hely, ahol rendelkezésre áll egy vezeték nélküli töltő is. Ezenkívül a műszerfal tetején található kis nyitott fakkba, továbbá a kesztyűtartóba is lehet pakolni ezt-azt. A tervezők a hátsó üléssorban ülőkre is gondoltak, hiszen a tolóajtókon is van egy-egy mélyebb zseb. Az első utasülések háttámlájára pedig lehajtható, pohártartóval ellátott tálcákat szereltek.
A kényelem szempontjából az első sorban lévő AGR-ajánlással (Aktion Gesunder Rücken, Egészséges Hát Munkacsoport) készített ülések dicséretet érdemelnek, mert jobb megtámasztást biztosítanak a lábaknak, négy irányban állítható gerinctámaszuk pedig kényelmes és egészséges üléspozíciót tesz lehetővé. A legnagyobb lábtérrel (998 mm) az első üléssorban ülők számolhatnak, a második üléssorban viszont kissé korlátozottak a lehetőségek. A lábtér a hátsó sorban 929 mm-t tesz ki ebben az esetben, ha be akarok ülni magam mögé, akkor már nem tudok felvenni egy kényelmes üléspozíciót a középső üléssorban.
Pozitívum viszont, hogy a második üléssorban mindhárom ülés teljes értékű, azaz akár három felnőtt is utazhat hátul egyszerre. Gyerekülésből viszont csak kettőt lehet berakni, ráadásul kissé körülményesen. Valamilyen okból kifolyólag az ISOFIX-pontokat cipzárok mögé rejtették, de ha ezeket lehúzzuk, akkor sem lehet könnyen rátolni a gyerekülések csatlakozóit a kis fém kampókra. Nagy kár az is, hogy középső ülésből nem lehet kihajtani egy könyöklőt, mindez ugyanis még tovább fokozhatná a kényelmet.
Ezt a kis kellemetlenséget jól ellensúlyozza, hogy az utastér nagyon jól variálható. Ha nagyobb rakományokat szeretnénk szállítani, akkor érdemes harmadik üléssort kivenni, a második üléssort pedig teljesen összehajtogatni. Élére állítva ugyanis kevesebb helyet foglal és több szabad felület marad a rakománynak. A padlón lévő rögzítőpontok pedig lehetővé teszik azt, hogy megvédjük a szállítandó dolgokat a menet közben történő elmozdulástól.
Ötszemélyes egyterűként használva érdemes a hatodik és a hetedik ülést összehajtani, ha éppen nincsenek használatban. Csak így nyerhetünk magunknak ugyanis egy kis rakteret. A rövid tengelytávolságú, hétüléses kivitelben ugyanis, ha minden ülés normál pozícióban van, akkor a szabadon hasznosítható csomagtér térfogata gyakorlatilag egyenlő a nullával. Az utolsó sorban lévő ülések háttámláinak lehajtásával viszont körülbelül 1213 literes raktérre tehetünk szert.
Az utastér anyagválasztása elegáns és kellően személyautós, hiába furgonalapokra épül. Az üléseket, illetve a kormánykereket bőrborítás védi a szennyeződésektől. A padlóra könnyen porszívózható, strapabíró szőnyeg került, és a lehajtható székek háttámláját is ellátták szövetkárpittal. Az oldalburkolatok is strapabírónak tűnnek, várhatóan nem karcolódnak egykönnyen. A tervezők igyekeztek praktikus megoldásokkal feldobni az utasteret. Így a B oszlopon egy-egy ruhafogas kapott helyet, a kerékjavító készletet pedig a harmadik üléssornál, az oldalfalban rejtették el. Bárki, aki látta a kocsit, mindig megjegyezte, milyen jó lenne, ha a leghátsó ablak billenthető lenne. Én ennek őszintén szólva nem éreztem szükségét, mert ha megy a klíma, elég levegő jut a harmadik üléssorba. Az viszont tény, hogy a legjobb kilátás itt áll rendelkezésre, mert a hatodik és a hetedik ülés van a legmagasabban.
Technika
A Tourneo Connect motorpalettáján alapvetően a Ford saját fejlesztésű dízelmotorjai kaptak helyet. Ha a gázolajjal hajtott változatokat nézzük, akkor a belépő szintnek a 102 lóerős és 280 Nm nyomatékú 2.0 literes dízelmotor tekinthető, az ennél valamelyest nagyobb teljesítményt preferálók számára a 122 lóerős és 320 Nm nyomatékú változat lehet ideális választás. A városban sokat jövő-menő felhasználók számára viszont bekerült a motorpalettába egy 1,5 literes, 114 lóerős, 220 Nm-es nyomatékú benzines blokk is. Tesztautónk hajtásáról éppen ilyen erőforrás gondoskodott. Állítólag később lesz teljesen elektromos hajtás is.
Az alacsonyabb fogyasztás érdekében a Tourneo Connectnél az alapfelszereltség része a stop-start rendszer, illetve kisebb károsanyag-kibocsátás érdekében a dízelek hidrogénezett növényi olajjal (HVO) és gázból folyadékká alakított, úgynevezett GTL üzemanyagokkal is működtethetők. Valamennyi modellváltozatnál a hatfokozatú, manuális sebességváltó tekinthető az alapfelszereltség részének. A 102 lóerős dízelmotor kivételével azonban valamennyi blokk hétfokozatú, dupla kuplungos automata váltóval is megrendelhető.
Ha valaki szeretné, akkor összkerékhajtással is választhatja a modellt, ami jobb tapadást ad laza vagy csúszós útfelületeken. A rendszer a pillanatnyi körülmények és útviszonyok alapján automatikusan osztja el a kerekek között a vonóerőt. Az összkerékhajtás 122 lóerős dízelmotorral, hatfokozatú, manuális sebességváltóval szerelt változatokhoz kérhető. Gyári kiegészítőként alsó motorvédő lemez is rendelhető azok számára, akik rendszeresen autóznak rossz minőségű utakon.
A modell 19 féle vezetéstámogató rendszerrel készül, amelyek között ott találjuk az ütközésre figyelmeztető rendszert, az aktív sávtartó asszisztenst, az éberségfigyelőt, a sebességtartó automatikát, az adaptív tempomatot, a hegymeneti elindulást segítő rendszert, az első és hátsó parkolássegítő szenzorokat, a tolatókamerát, illetve a keresztirányú forgalom figyelőt. Mindamellett a kiállássegítő rendszer automatikusan felméri a párhuzamos vagy merőleges parkolóhelyeket, majd egy gombnyomásra beállítja oda vagy kikormányozza onnan az autót, miközben a vezető kezeli a gázt, a féket. A Pro Trailer Backup asszisztens pedig segít elkerülni, illetve mérsékelni, hogy tolatás közben az utánfutó ‘bebicskázzon’.
Vezetés
A Ford Tourneo Connectet úgy használtam, amire szánták: betereltem a családot az utastérbe és azt mondtam, hogy mostantól fogva ezzel megyünk mindenhová. A gyerekek napról napra jobban belakták a kocsit, lassan már minden ajtózsebből előbukkant valamilyen plüssmackó vagy baba. Vajon miért szerették meg ilyen gyorsan? Elképzelhető, a jó komfortja miatt?
A Tourneót elöl stabilizátorral ellátott McPherson felfüggesztéssel szerelik, hátul pedig tekercsrugókkal, vontatókarokkal és Panhard rúddal rendelkező tengelyt alkalmaznak. Ennek eredményeképpen a Tourneo kerekei és felfüggesztése elnyelik a kátyús, széttöredezett aszfalt miatt keletkező döccenéseket és rázkódásokat. A karosszéria még rossz minőségű útburkolaton autózva sem veszi fel a futómű felől érkező zajokat. A burkolatok nem zörögnek vagy nyekeregnek menet közben, mindössze a csomagtartóroló sarka rezonál be valamennyire. A Tourneo vezetése olyan, mintha légpárnákon siklana. Utoljára egy vadonatúj Volvóban éreztem ilyet. A jó hangszigetelésnek köszönhetően a külső zajok csak nagyon mérsékelten szűrődnek be. A sofőr és az utasai kizárólag az utazás élményére koncentrálhatnak.
Az 1,5 literes négyhengeres blokk alapvetően csendes járású, bár magas fordulatszámon dolgozik. Persze városi tempónál 1900-2000 körül van a percenkénti fordulatszám, de gyorsításoknál, fokozatváltás előtt a 3-4000-et is elérheti ez az érték. 100 km/órás sebességnél is átlagosan 3000-et fordul a főtengely percenként. Zavaró-e mindez? Nem, egyáltalán. A benzines blokk olykor-olykor sportosan búg fel, de a megfelelő utazósebességet elérve gyorsan elcsendesül. Érdekesség, hogy részterhelésnél takarékossági okokból lekapcsol két hengert. Nem vezethető sportosan, de lomhának vagy komótosnak egyszer sem tapasztaltam, abszolút illik ez a 114 lóerős teljesítmény a 2150 kilogramm össztömegű autóhoz.
Mivel nem egy hosszú jármű, ezért könnyen lehet vele parkolni. A nagy tükrök és a színes tolatókamera kiválóan segíti a sofőrt a hátrafelé történő beállásokban. Az ember keze kis sebességnél sem fárad el a kormány tekergetésében, a kormányzása direkt, kis ívben fordul. A Tourneo egyik leghasznosabb vezetéstámogató rendszere, az aktív sávtartó asszisztens elég jól tudja olvasni vezetés közben az útburkolati jeleket. Ebből kifolyólag meglehetősen aktív asszisztensnek tekinthető: rendszeresen, szinte észrevétlenül belepiszkál a kormányzásba, akkor is, ha mondjuk még egyik kerék sem ér hozzá a felezővonalhoz.
Összességében jó vezetni a Tourneót, ezzel csak úgy falná az ember a kilométereket, akár autópályán vagy városban. Mivel nem túl magas a műszerfala, ezért kiválóan rá lehet látni a kocsi elejére, az oldalsó tükrök pedig széles képet adnak a Tourneo környezetében lévő autókról, tereptárgyakról. Étvágya közepesnek mondható, ugyanis a néhány napos teszt alatt 7,8 litert fogyasztott 100 kilométerre vetítve, főként városban, illetve agglomerációban közlekedve.
Költségek
A Ford Tourneo Connect ára nettó 9 725 197 forintról indul, és ennyiért egy manuális váltós, benzines motoros változathoz juthatunk hozzá. A dízeles társa picit drágább, mivel a 2.0 literes, 102 lóerős motorral szerelt változat 9 768 504 forintba kerül. A tesztünkben szereplő benzines, automata váltós, Titanium felszereltségű, rövid tengelytávolságú Ford Tourneo Connectért nettó 10 174 016 forintot kell letenni az asztalra.
A nagycsaládosok autóvásárlási támogatásával viszont tovább faragható a modell ára. Ennek azért is van jelentősége, mert korábban a hazai sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a Tourneók értékesítése gyakorlatilag készletről fog menni idén, magyarán, ha valaki megrendeli, akkor 2-3 héten belül már át is veheti a járművet. Ez fontos szempont lehet azok számára, akik igénybe kívánják venni a 2,5 millió forintos állami támogatást. Figyelni kell viszont arra, hogy ne specifikáljuk túlságosan egyedire a modellt, mert akkor később kerül gyártásba. Ergo lehet, le kell mondani azokról az extrákról, amelyek nincsenek benne az adott felszereltségi csomagban. A nagycsaládosoknak viszont inkább az L2-es verziót ajánlanánk, mert ott nagyobb, 1720 literes csomagtartóval számolhatnak a leghátsó üléssor lehajtásánál.
Ha valaki biztosra akar menni, akkor pluszgaranciát is vehet hozzá. A Ford alapból 2+3 év vagy 150 ezer kilométeres garanciával kínálja a Tourneót, de akár 250 000 kilométeres futásteljesítményre vonatkozó extra garancia is kérhető hozzá 299 291 forintért.
A Ford Tourneo Connect és vetélytársai – Listaár, forint (nettó) | |
---|---|
Ford Tourneo Connect Titanium L1 (114 LE) | 10 174 016 |
Mercedes-Benz T-osztály 180 (131 LE) | 11 086 400 |
Volkswagen Caddy Kombi (TSI 114 LE) | 11 745 929 |
Peugeot e-Rifter (100 kW/136 LE – elektromos) | 12 201 574 |
Értékelés
A Ford Tourneo Connect egy kényelmes és komfortos családi egyterű, ami nemcsak a hosszú, hanem kisebb távolságok megtételére is alkalmas. Amolyan családi mindenes, amit kirándulásokra, vagy akár áruszállítóként is lehet használni. Nem olyan divatos talán, mint a szabadidő-autók, de praktikumban könnyedén fölébük kerül. A 21. századi vívmányok ott tombolnak a műszerfalán, és kívülről is látszik, hogy ez nem furgon. Nagycsaládosoknak ideális választás lehet, de akár taxiként, vagy VIP-shuttle mikrobuszként is megállhatja a helyét.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|