Röviden – Toyota Aygo X | |
---|---|
Mi ez? | A Toyota jelenlegi legkisebb autója, az Aygo 2022-re megérkezett harmadik generációja, amit szabadidő-autónak sminkeltek |
Mit tud? | Picurka, jól kezelhető, igazán menő kis izé, amivel még takarékosan is közlekedhetsz |
Mibe kerül? | 5 570 000 forinttól indul az árlista, és 8 490 000 forintos példányt is össze lehet belőle legózni, ha bőkezűen ikszelgeted az extrákat |
Kinek jó? | Gyerek nélküli pároknak, fiataloknak, idősebbeknek, akárkinek, akik beérik egy kis méretű, cuki városi jószággal |
Évek óta haldoklik a kisautó-piac, viszont szabadidő-autóból nem lehet annyit és annyifélét gyártani, amennyit ne tudnának azonnal eladni. Mit lép erre a Toyota? A legkisebb, városi mütyürjét, az Aygót is SUV-nak álcázza. És elég jól csinálják. A CVT váltóval, már nem létező felszereltségi szinttel, és persze a minden jóval teletömött, nyitható vászontetős változatát próbáltuk ki az Aygo X-t.
Külső
Néztem, néztem az Aygo X orrát, és nem tudtam, honnan olyan ismerősek a vonásai. Aztán a képek leválogatásánál esett le, hogy ez tisztára olyan, mint a Toyota iQ volt. Igaz, csak szemből, de akkor is nagyon hasonlítanak egymásra. Legalábbis sokkal jobban, mint az előző Aygóhoz, aminél minden irányban nagyobb lett a harmadik generációs Aygo X – ami a nevében is jelzi, hogy több egy mezei, picike ötajtós autónál – hosszban 23,5 cm-rel nyúlt meg a karosszéria – 3700 mm-re -, széltében 12,5 cm pluszt kapott – így jelenleg 1740 mm -, míg magasságban gyarapodott legkevésbé, itt 5 centiméterrel nőtt meg, 1510 mm-re. Persze a tengelytáv sem maradhatott változatlan, abból 9 cm-rel jutott több az újdonság alá. Ha már valami terepesnek kinéző crossoverről van szó, akkor nem árt egy kis extra hasmagasság sem, mondjuk 11 mm. Mindez azt jelenti, hogy bár városi autónak született, nem egy miniautó már.
Külsőre sűrű kis autó az új Aygo, kissé tömpe orral, minimális túlnyúlásokkal, erős fenékkel, műanyagba mártott sárvédőívekkel, elhúzható vászontetővel, és valószínűtlenül nagy, 18 colos kerekekkel. Akár egy elszabadult tanulmányautó, hisz azokra szoktak irdatlan malomkerekeket rajzolni, amik aztán a sorozatgyártásra megszelídülnek. Itt nem történt ilyen, nagyon mókásan fest így az Aygo X, bár a felni mögül kilátszó szemránckrémdoboz-méretű fékdob inkább röhejesen néz ki. Maradt ötlet az elődmodellből is, a csomagtartó ajtaját itt is egyetlen üveg.
Belső
Éveken keresztül keseregtünk azon, hogy a Toyoták belseje mennyire unalmas. Na, az Aygo X-é egyáltalán nem az, vannak színek – jó, valószínűleg a fapados belépőmodellben tényleg minden komor fekete – csinosak a narancssárga betétek, érdekes az üléskárpit és a műszerfal, jó fogású a rengeteg gombbal teleaggatott, sajnos csak fel és le irányban állítható kormány, és a központi kijelző is érdekes, ovális keretben lakik. Furcsa, hogy nem fért bele egyik ablakemelőnél sem – kettő van összvissz – hogy automata állása is legyen. Hála a megnövekedett szélességnek, elöl egyáltalán nem lehet helyszűkére panaszkodni, két kifejlett ember komfortosan elfér egymás mellett. Hátul már sokkal kényelmetlenebb utazni, 190 centivel sem a lábam, sem a fejem nem fér el, ha nem kompromisszumkész a sofőr, akkor még egy buli utáni hazautat sem vállalnék be hátul. Az ajtónyílás is rettentően szűk, és az ablak sem húzható le, csak kipattintani lehet.
A motorral mozgatható és teljesen hátrahúzható vászontető nagyon nagy királyság, ha nem lenne amúgy is elég vidám az autó belseje, ez rátesz még egy lapáttal. Pláne, hogy akár 100 km/órás sebességnél sem tépi le a szél a bent ülők fejét, és ennél gyorsabban sem a menetszél, sokkal inkább a szélzaj lesz egyre zavaróbb. Csomagtartója is nőtt az elődhöz képest, ez 231 literes lett – ez 60 literrel több -, pótkereket hiába keresünk a mélyben, de van helyette JBL mélynyomó. Aki teherszállításra használná a kis Toyotát, az lehajtott ülésekkel kis híján sík felületet és 829 literes teret kap, az ülések hátát strapabíró fémlemez borítja.
Műszerfala hibrid, a pillanatnyi sebességet egy analóg műszer mutatója jelzi, mellette LED-szegmensek mutatják az üzemanyagszintet és a fordulatszámot, de nagyméretű színes képernyő is található a műszeregységben, amire rettentő sok információ kitehető, és egy halom beállítás is innen érhető el. A menü logikus, követhető az elrendezés, látszik, hogy olyanok találták ki, akik láttak már autót, és tudják, mit és hogyan lehet vezetés közben biztonságosan megoldani. A központi kijelző képe éles, jó felbontású, a tolatókamera képe akkora, mintha tévén néznél magad mögé, a feláras JBL-hifi meg akkorát szól, hogy nem hiszed el. Hangerőben nem dől össze tőle az utca, de remek térhatása van a rendszernek, és a mélyek sem a hátad mögött dörömbölnek, hanem távolról hallod őket, és ugyanúgy ütnek, mintha koncerten lennél. Nehéz elképzelni, hogy lehet egy guruló szardellásdobozba olyan hullámhosszú hangokat beletenni, amik amúgy nem férnek bele.
Technika
Mindössze egyszereplős az Aygo X motorkínálata, az egyliteres, háromhengeres, 998 köbcentis motorral, ami 72 lóerős és 93 Nm csúcsnyomatékú. Ahogy várható, ekkora teljesítménnyel nem lesz belőle rakéta, 0-100-as gyorsulása 14,9 másodperc az alapáras ötfokozatú manuális és 14,8 a fokozatmentes CVT váltóval. Pedig a 940 kilogrammos fapados változat 2022-ben már nagyon könnyűnek számít, de a legnehezebb, teleextrázott változat sem nehezebb 1015 kilogrammnál. Hibrid hajtással nem bonyolították a képet, minek is tették volna, könnyű, és takarékos így is a Yarisszal közös, GA-B kódjelű padlólemezre épülő kisautó. Nem ugyanaz persze az első ülések mögött más padlólemezt, illetve itt egyszerűbb torziós rugós, csatolt lengőkaros hátsó futóművet alkalmaznak, de más az első futómű is a Yarishoz képest.
Vezetőtámogató és biztonsági rendszerekkel rendesen kitömték az Aygo X-et, kamerára és radarra épülő rendszer fokozza a biztonságot, van adaptív tempomat, éjszaka is működő gyalogosfelismerő, ütközést megelőző rendszer, az autó felismeri a jelzőtáblákat, van sávkövető asszisztens és vészhelyzeti kormánysegéd is, emellett fáradtságra figyelmeztető rendszer és automata reflektor is.
Vezetés
Szabadidő-autósan magas üléspozícióból irányítható az Aygo X, a csupán fel-le állítható kormánnyal is könnyen beállítható a kényelmes helyzet. Az ülések oldaltartása jó, és az ülőlap is rendesen alátámasztja a combot. Eltalált a sportosan kis méretű kormány rásegítése is, pontos és közvetlen is, és nagyon jól átlátható az autó minden szeglete.
A 72 lóerős motor nem túl izmos, de nem kell nagy tömeget mozgatnia, így nem érződik fájóan lomhának az autó, és normális körülmények között a csupán három henger munkazaja sem zavaró, de kínzásra ez is elkezd kiabálni. Bár a CVT váltó nem tartozik a legélvezetesebb találmányok közé, mégis passzol ehhez az autóhoz. Pláne, hogy ez már nem az a CVT, aminek szánalmas vernyogásától mindenki megőrül, hanem a hat virtuális fokozatával egész jól álcázza magát hagyományos automatikus váltónak.
Futóműve felülmúlja a várakozásokat, ami valószínűleg a nagy kerekeknek is köszönhető, amelyek a kisebb gödrökön egyszerűen csak átlépnek, nem huppannak bele. A hangolása is jól sikerült, nem dülöngél, stabilan ott marad az íven, és az úthibákat is határozottan kezeli. Sőt, kifejezetten hitvány erdei úton is tisztességes tempót lehetett vele autózni halálfélelem és kisebb-nagyobb alkatrészek elvesztése nélkül. Fogyasztása vegyes, városi, autópályás, de leginkább országutas szakaszokkal tarkítva 5,1 liter lett bő 700 kilométer után.
Költségek
A legolcsóbb Aygo X 5 570 000 forintért vihető haza ötfokozatú kézi váltóval. Ugyanez fokozatmentes CVT-vel 6 370 000 forintba kerül. További 450 ezer forint a modell legizgalmasabb extrája, a nyitható vászontető, és 350 ezer a bitang nagyot szóló 300 wattos JBL-hificsomag. 200 ezres felárért nem kell többé kulccsal bíbelődnöd, fényezések közül a „Bi-tone metál” fekete tetővel és a „Hófehér” alapáras, a többiért 130 ezer forintot kérnek. Vannak extracsomagok is, a Vision a LED-fényszórót, -irányjelzőt, nappali menetfényt és az első és hátsó parkolásérzékelőket tartalmazza 200 ezerért, a Tech csomag pedig az esőérzékelős ablaktörlőt, vezeték nélküli telefontöltőt, automata légkondicionálót, fűthető első üléseket és vezeték nélküli okostelefon-integrációt tartalmaz, 280 ezer forintért.
A Toyota Aygo X és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Toyota Aygo X (72 LE) | 5 570 000 |
Suzuki Ignis 1.2 lágy hibrid 5MT 2WD GL (83 LE) | 6 280 000 |
Kia Picanto (67 LE) | 4 549 000 |
Fiat Panda 1.0 BSG Street (70 LE) | 5 020 000 |
Értékelés
Az átlagos kisautótól nagyon elütő, nagyobbra puffadt, orrát magasabban hordó Aygo X minden porcikája nagyon szerethető. Belseje izgalmas, menürendszere érthető, elöl kényelmes is – mondjuk hátra nem ültetnék senkit 150 centi felett – és a nyitható vászontetejével még vidám is vele a közlekedés. Futóműve is sokkal élvezetesebb, mint amit kinéznél egy ilyen kis gyöszből, és minden izzadságszagú hibridesítés nélkül is lehet vele takarékosan autózni. Nagy kár, hogy a kisautók ennyire a piac perifériájára szorultak, mert városba sokkal inkább ezek valók, mint a soktonnás alibihibrid, zöld rendszámos szörnyetegek. És valószínűleg vidámabb is ezekben az élet.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|