A 2017-ben piacra dobott Gran Turismo Sport konzoljátékhoz fejlesztette ki Ultimate Vision Gran Turismo névre keresztelt virtuális versenyautóját a McLaren. Akkor azt mondták, nem egy konkrét autó előfutáráról van szó, inkább egy általános pillanatfelvételről a 2030-as évek motorsport-világából.
Nos, 2030 még messze van, a McLaren azonban máris bemutatta az Ultimate Vision Gran Turismo kézzel fogható, vezethető, sőt, megvásárolható változatát: a Solus GT-t. Illetve helyesbítünk: megvásárolható volt, hiszen előre, látatlanban lekötötték mind a huszonöt példányt, amit 2023-tól gyártani fognak. Nem csak ezért felesleges azonban arra számítani, hogy szembe jön veled a Solus GT az utcán, hanem azért is, mert zárt karosszériás, együléses versenyautóról van szó, tehát kizárólag versenypályán használható legálisan.
Míg az Ultimate Vision Gran Turismót egy 1150 lóerős, 1275 Nm-es hibrid hajtáslánc mozgatta, a Solus GT 5.2 V10-es szívómotorja „csak” 841 lóerőt és 649 Nm-t ad le. A kisszériás motorban láncok és szíjak helyett fogaskerekek hajtják meg a segédrendszereket és a vezérműtengelyeket. Az égéstérbe jutó levegő mennyiségét fojtószelepek helyett a motorsportban használatos, teljesen akadálytalan gázáramlást engedélyező megoldással szabályozzák. A blokk legnagyobb fordulatszáma meghaladja a 10.000/percet, ami viszont igazán különlegessé teszi, hogy – a szériagyártású McLaren modellek történetében elsőként – teherviselő elemként építik be a vázba.
Szintén a motorsportból származik a hétfokozatú szekvenciális sebességváltó, amelynek magnézium panelekkel kiegészített alumínium háza egyben a hátsó felfüggesztés rögzítési pontjaként is szolgál. A fogaskerekek egyenes fogazásúak, a tengelykapcsoló több szénszálas tárcsát alkalmaz.
Mint az utóbbi negyven évben minden McLaren a Solus GT is egy szénszálas monocoque központi váz köré épül; erre szerelik rá a szintén szénszálas első és hátsó váznyúlványokat, valamint a már említett hajtásláncot. A pilótát védő szerkezeteket – a bukókeretet és a halót – 3D nyomtatóval készítették titánból – erre sem volt még példa a McLaren történetében.
A felfüggesztés mindkét tengelyen kettős keresztlengőkaros, az erőket elöl nyomórudak, hátul vonórudak viszik át a négy fokozatban állítható lengéscsillapítóknak. A kanyarstabilizátorok szintén állíthatók.
A 18 colos, központi anyás, kovácsolt alumínium keréktárcsákra LMP-specifikációjú abroncsok kerülnek, a fékek karbon tárcsákat alkalmaznak, a fékerő tengelyek közötti megosztását a pilóta menet közben szabályozhatja.
A Solus GT menetdinamikai célértékei lenyűgözőek: a McLaren szerint 2,5 mp körül gyorsulhat 100 km/órára, végsebessége pedig meghaladja a 322 km/órát. Ebben az is közrejátszik, hogy az autó menetkész tömege nem éri el a 980 kilót, a homlokfelület minimális, és még a hatalmas, dupla hátsó szárnyat is úgy állították be, hogy a légellenállás és a leszorítóerő optimális egyensúlyát biztosítsa. Ez utóbbihoz a speciális kialakítású fenéklemez és a hátsó diffúzor szívó hatása is hozzájárul, a maximális érték pedig megközelíti az 1180 kilót – igen, elméletileg ez az autó is képes volna fejjel lefelé haladni.
Nem csoda tehát, hogy a McLaren szerint F1-es vezetési élményekre számíthatnak a szerencsés vásárlók. Ehhez persze először helyet kell foglalni az autóban, ajtó azonban nincs: a kabintetőt kell eltolni, hogy beszállhassunk az egyszemélyes pilótafülkébe. Az ülést az adott vásárló személyére szabják, viszont utána fixen rögzítik; helyette a pedálsor távolsága állítható motorosan.
A kormánykerék megint csak egyenesen az F1-ből jön, és nem csak a kezelőszervek, hanem az elsődleges műszeregység is ezen kapott helyet. A buboréktetőnek köszönhetően 180°-os kilátást élvez a pilóta, akinek a karosszériától távol, áramvonalas burkolat alatt elhelyezett kerekek segítenek megállapítani az autó helyzetét. Visszapillantó tükör helyett kamera dolgozik az autóban, ennek képe a halón rögzített monitoron jelenik meg.
Ilyen környezetben persze bután mutatna az ember civil ruhában, ezért a vásárlók testre szabott versenyoverallt, sisakot, valamint HANS nyakvédő rendszert is kapnak. Szintén testre (fülre) szabott a csapatrádió, az autóhoz nem csak komplett szervizkoffert biztosítanak (szerszámokkal, emelővel, állvánnyal és hűtővíz-előfűtővel együtt), hanem oktatást és folyamatos támogatást is. Az ügyfél kényeztetése ráadásul már azelőtt megkezdődik, hogy elkezdődne a gyártás: a vásárlókat folyamatosan tájékoztatják a fejlesztési program aktuális fázisairól, lehetővé teszik számukra, hogy kipróbálják a prototípusokat, és ezáltal beleszólhassanak saját autójuk beállításaiba.