A zöld átállás jegyében növelné a kerékpárral közlekedők számát a francia kormányzat. Főleg az elővárosokból munkahelyre ingázókat, a napi dugókban ülőket célozzák, méghozzá egy egész jó ajánlattal. Szociális helyzettől, jövedelemtől függően akár 4000 eurót (1,6 millió forint) is kaphatnak azok a polgárok, akik a programban részt véve vállalják, hogy belső égésű motorral szerelt autójuk helyett villanykerékpárra, vagy hagyományos kerékpárra váltanak.
Aki nem mond le az autózásról, de kerékpárra váltana alkalmi szinten, annak is utalnak 400 eurónyi (160 ezer forint) ösztönző összeget a vásárlásra.
A támogatási rendszer tavaly indult Franciaországban, de nem hozta az elvárt számokat, ezért növelték a támogatás összegét. Ezzel akarnak felzárkózni Dániához, Hollandiához, ahol például a lakosság 27 százaléka közlekedik kerékpárral napi szinten.
Náluk ez csupán 3 százalék, ezt szeretnék feltornázni 9 százalékra 2024-re.
Aki próbált már közlekedi Párizsban csúcsidőben, az tudja, hogy autóval lassan tényleg élhetetlen egy ilyen világváros, nem véletlenül vannak ott már évek óta motoros taxik, amelyekkel eljuthat céljához a siető utas az álló kocsisorok között. Ezért az infrastruktúrát is fejlesztik, és a francia fővárost bringabarát úthálózattal akarják átalakítani. Emmanuel Macron kormányzata 250 millió eurót, 102 milliárd forintnyi forrást költ erre a célra, a főpolgármester pedig 130 kilométer kerékpárút megépítésére tett ígéretet.
Magyarországon is van hasonló program
Az elektromos rásegítésű kerékpárok beszerzésére az elektromobilitas.humda.hu oldalon 2022. április 14-től 2023. április 14-ig, a rendelkezésre álló forrás kimerüléséig lehet pályázni. A magyarországi lakóhellyel és magyar adóazonosító jellel rendelkezők legfeljebb egy pedálszenzoros vagy nyomatékszenzoros hajtási rendszerrel felszerelt pedelec kerékpár utófinanszírozott támogatására pályázhatnak.
A pedálszenzoros hajtási rendszerrel felszerelt elektromos rásegítésű kerékpároknál legfeljebb 100 ezer forintig igényelhető támogatás, ami az eladási ár felénél nem lehet több. 600 ezer forintnál drágább kerékpárokra nem jár támogatás.
A nyomatékszenzoros hajtási rendszerrel felszerelt elektromos rásegítésű kerékpároknál legfeljebb 180 ezer forintig igényelhető támogatás, ami az eladási ár felénél nem lehet több, itt az 1,2 millió forintnál drágább kerékpárokra nem jár támogatás. A pályázat beadásához nem szükséges munkáltatói igazolás, így jóval többen igényelhetnek támogatást, például kismamák, nyugdíjasok és egyetemisták is. A korábbi pályázati konstrukcióhoz képest újdonság, hogy a pályázatok ezúttal nem szakaszosan, hanem folyamatosan nyújthatók be.