Alaposan átrajzolta az autópiacot a több mint fél évvel ezelőtt kitört orosz-ukrán háború, melynek következtében a gyártók jó része felfüggesztette vagy végleg megszüntette oroszországi működését. Mivel így az országban szinte teljesen elérhetetlenné váltak a nyugati és távol-keleti típusok, 2009 óta először újra a Lada a legnépszerűbb autómárka – írja a Moscow Times.
Az Eurostat statisztikái szerint júliusban 684 új Lada kelt el Moszkvában, míg országos szinten összesen 5078 autó fogyott, ami az előző év azonos időszakához képest 74%-os visszaesést jelent. A Ladákat gyártó AvtoVAZ január és július között mintegy 85 ezer autót értékesített, ami 63%-kal kevesebb az egy évvel korábbi adatnál – az ily volumenű visszaesés szempontjából egyáltalán nem elhanyagolható tényező, hogy a Renault elsők között számolta fel ottani érdekeltségeit, mely a gyár fő tulajdonosa volt korábban.
Bár lassan, de biztosan döcög az orosz autógyártás, a Reuters úgy tudja, sok üzemben még egyáltalán nem indult újra a termelés. Hivatalosan senkit sem bocsátott el 42 ezer munkavállalójából a vállalat, ugyanakkor akad olyan üzem, ahol a 3200 dolgozó többsége még márciusban munka nélkül maradt, miközben továbbra is megkapják fizetésük kétharmadát, néhány alkalmazott pedig a közelben kapott – csökkentett munkaidőben – ideiglenes állást.
Mint azt a hírügynökségre hivatkozva a Vg.hu megírta, arra is volt példa egyes üzemekben, hogy a dolgozóknak egy, onnan mintegy 600 kilométerrel odébb fekvő gyárban ajánlottak munkát. A számítások szerint nagyjából 14 ezer autóipari dolgozó vált munkanélkülivé.
Amennyiben pedig elhúzódik a háború, az orosz autógyártás tetszhalott állapotba kerülhet. Jelenleg is kiszolgáltatott helyzetben, mivel az alkatrészellátás körül felmerült problémák komoly nehézséget jelentenek. Az emiatt fapadossá tett Ladák kulcsait távirányító nélkül, az autókat pedig légkondicionáló nélkül kapják meg a vevők – a légzsákok visszatérése már így is előrelépésnek számít.