Ez azt jelenti, hogy a márciusi kétlépcsős adócsökkentést már nem tudta kompenzálni az üzemanyag árának befagyasztása miatt felfutó fogyasztás. A Napi.hu elemzése szerint már nem száguld úgy a kutak forgalma, mint a március és május közötti időszakban.
2022. január és július között 373 milliárd forint költségvetési bevétel folyt be az üzemanyagok jövedéki adójából. Ez 13,2 milliárddal kevesebb, mint 2021 hasonló időszakában. Az első félévben még többletet mutatott az egyenleg az egy évvel korábbihoz képest, de júliusban már csak 55,8 milliárd forint folyt be a tavalyi 71,7 milliárd forint helyett.
A kormány két lépcsőben (február 28-án és március 10-én) csökkentette a 480 forintos benzin és gázolaj jövedéki adóját, hogy ezzel enyhítse az üzemanyag-kereskedők hatósági árból fakadó terheit. Az adó literenként a benzinnél 120 forintról 95 forintra, a gázolajnál 110,35 forintról 85,35 forintra csökkent.
A hatósági áras üzemanyag iránt azonban akkora lett a kereslet tavasszal, hogy a jövedéki adóból származó bevétel az egész első félévben meghaladta a 2021-est. Ennek most vége.
És közben egy reprezentatív felmérésből kiderült, hogy a magyar autósok többsége már szabadulna a hatósági ártól, ugyanis érzik, hogy ennek nem lehet jó vége.