Egymást érték a csapások az autóipar elmúlt két évében, előbb a koronavírus-járvány miatti korlátozások, majd az orosz-ukrán háború kirobbanása, illetve az ezek következtében kialakult gazdasági válság miatt. A probléma eddig is az alkatrészellátás akadozásában, időszakos kihagyásában gyökeredzett, ezúttal pedig az üvegválság érintheti érzékenyen a szektort.
Mint arról a Wall Street Journal cikkezett, a nyugati szankciók nyomán bizonytalannak ígérkező, de biztosan csökkenő Európa és Oroszország közötti gázellátás adhat pofont az üveggyártásnak, a késztermékekhez ugyanis elengedhetetlen a gáz használata. (Ugyanakkor meg kell jegyezni, az uniós törekvés épp az oroszenergia-függőség felszámolását szorgalmazza.)
Úgy tudni, a Volkswagen-konszern – melynek többek között az Audi és a Porsche is tagja – az esetleges összeomlásra készülve elkezdett tartalékolni üvegkészletével, így ablakokat és szélvédőket halmoz fel, már amennyit tud, emellett pedig Európán kívüli, ezáltal a gázválságban nem érintett beszállítók után kutat. Silija Pleh, az Audi stratégiai vezetője kijelentette, ha Oroszország „elzárja a gázt Németországgal szemben, újabb alkatrészválságot okozhat”.
További veszteségeik minimalizálása érdekében más autógyártók is hasonló lépésre szánhatják el magukat, de nem csak a járműiparban számítanak bonyodalmakra. A német Veltins sörgyártó például egy évnyi, 50 millió palackból álló üvegkészletet szerzett be, tarolása pedig további helyiségeket bérelt, míg a 13. század óta az üveggyártás Mekkájának számító, olaszországi Muranóban leállították a nagy szobrok, vázák és csillárok gyártását, mivel az elmúlt évben a kilencszeresére emelkedtek a gázárak.
Miközben több üveggyártó is olajjal, dízellel próbálja kompenzálni a kieső nyersanyagot, a gázhiány az üvegipar innovációjára is hatással lehet. Egyes vállalkozások épp a szituáció kirobbanását megelőzően terveztek áttérni zöld hidrogénre, illetve megújuló forrásokból származó elektromos áramra – a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében –, ezek azonban hosszú távon sem tudnák enyhíteni egyelőre a mostani válságot.