A Red Bull hollandja, Max Verstappen nyerte a Forma-1-es Olasz Nagydíjat a ferraris Charles Leclerc és a mercedeses George Russell előtt. A világbajnok ismét hamar átvágta magát a mezőnyön, autójának gumikezelése pedig elvette Leclerc helyzeti előnyét.
A rajt Lando Norris befulladása miatt volt leginkább izgalmas, a McLaren britje pár pozíciót elvesztett ott. Verstappen alig néhány kör után már a második volt az élről induló Leclerc mögött. Ekkor kezdetét vette egy taktikai csata: Sebastian Vettel leálló Aston Martinja miatt virtuális biztonsági autós szakasz lépett életbe, melyre ráharapott a Ferrari és Leclerc friss közepes gumikat kapott a használt lágyak helyett.
LAP 13/53
Leclerc pits for medium tyres, Verstappen stays out on track and now leads the race#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/ZxccMLNcIU
— Formula 1 (@F1) September 11, 2022
A kisebb időveszteséggel járó kerékcsere azonban nem hozta azt, amit vártak tőle. Verstappen a saját cseréje után hamar elkezdte ledolgozni hátrányát, amire a maranellóiak egy újabb cserével reagáltak: visszatettek egy lágy szettet Leclerc autójára, azt várva ettől, hogy ledolgozva lemaradását megelőzheti Verstappent és nyerhet. A Red Bull azonban annyira jól kezelte a közepes abroncsokat is, hogy a 20 másodperces differencia a futam következő fordulópontjáig is csak néhány másodpercet csökkent.
Ez Daniel Ricciardo kiesése volt, akinek McLarenje olyan rossz helyen állt meg, hogy öt körrel a leintés előtt pályára küldték a biztonsági autót. Többen is friss gumikra váltottak, de a mezőny olyan lassan rendeződött össze és olyan lassan vitték el az ausztrál versenygépét, hogy újabb zöld zászlós körre már nem került sor.
LAP 51/53
The crane has arrived – but will there be time to get the race restarted? #ItalianGP #F1 pic.twitter.com/onHk620lDS
— Formula 1 (@F1) September 11, 2022
Leclerc és Verstappen mögött Russell végzett a dobogón, mögöttük pedig a hátulról felzárkózó csapattársak végeztek: a negyedik Carlos Sainz nagy futamot futott a Ferrarival látványos előzésekkel tarkítva, míg Lewis Hamilton csendesen, taktikusan jött fel az ötödik helyre. Sergio Perez futamát a Red Bull kigyulladó fékje fogta vissza, kétszer járt emiatt a bokszban a tervezett egy helyett, de így is pontot szerzett.
LAP 8/53
Perez pits for hard compound tyres but his brakes look hot and are smoking. The Mexican heads back out onto the track in P20 #ItalianGP #F1 pic.twitter.com/cjGFUvAB9W
— Formula 1 (@F1) September 11, 2022
Pontot szerzett még Norris, Pierre Gasly (AlphaTauri), a williamses beugró Nyck de Vries és Csou Kuan-jü (AlphaTauri). Az említetteken kívül kiesett még Lance Stroll (Aston Martin) és Fernando Alonso (Alpine).
A pontversenyek állása:
- Verstappen – 335 p
- Leclerc – 219 p
- Perez – 210 p
- Russell – 203 p
- Sainz – 187 p
- Hamilton – 168 p
- Red Bull – 545 p
- Ferrari – 406 p
- Mercedes – 371 p
- Alpine – 125 p
- McLaren – 107 p
- Alfa Romeo – 52 p
A bajnokság a három hét múlva a Szingapúri Nagydíjjal folytatódik.
A futam részletes összefoglalója az alábbiakban olvasható.
Napos időben, 27 Celsius-fokos levegő- és 43 fokos aszfalthőmérséklet mellett sorakoztak fel az autók a rajtrácsra a 2022-es szezon 16. Forma-1-es futamára, az Olasz Nagydíjra.
Az időmérő eredménye nem igazán tükrözte a rajtrácsot, ugyanis összesen nyolc pilóta kapott büntetést. Pole-ból Charles Leclerc rajtolhatott a Ferrarival, mellőle a Mercedesszel George Russell várhatta a piros lámpák kialvását. A második sor a McLarené lett Lando Norris, Daniel Ricciardo sorrendben, őket Pierre Gasly (AlphaTauri) és Fernando Alonso (Alpine) követte. Max Verstappen a büntetése után a hetedik helyről várhatta a piros lámpák kialvását a Red Bull-lal, mellőle a mezőny másik hollandja, az újonc Nyck de Vries indulhatott a Williamsszel. A legjobb tízbe befért még Csou Kuan-jü (Alfa Romeo) és Nicholas Latifi (Williams).
A rajtrácsBüntetések miatt több élversenyző is a mezőny sűrűjéből kezdhetett. Sergio Perez a 13. helyről várhatta a rajtot a Red Bull-lal, Carlos Sainz (Ferrari) és Lewis Hamilton pedig a 18. és 19. helyet kapták a büntetések kiosztása után.
A Pirelli szerint száraz időben az egy kiállásos lágy-kemény taktika lehetett volna leggyorsabb, de a közepes-keményet is javasolták a rosszabb gumikopással rendelkezőknek. Alternatívaként még a lágy-közepes is fellelhető volt javaslatukban, de a kétcserés variációkat teljesen elvetették az 53 körös futamon. A rajthoz legtöbben a közepes keverékű abroncsokat választották, de Leclerc, Russell, Verstappen, de Vries és Esteban Ocon (Alpine) a lágyakkal kezdett.
Heading to the grid 👌#WeAreWilliams #ItalianGP pic.twitter.com/S5jKapjyqc
— Williams Racing (@WilliamsRacing) September 11, 2022