Év végén megkezdődik a Credobus első, elektromos hajtású autóbuszának gyártása, ezzel mérföldkőhöz érkezik a győri-mosonmagyaróvári Kravtex-Kühne Csoport 1,1 milliárd forintos kutatás-fejlesztési projektje – tájékoztatta hétfőn a Vezess-t a vállalat. A hazai buszipar magyar fejlesztésű szóló és  csuklós modellel is gazdagodhat, amelyek a korábban bemutatott Credobus Econell Nextre épülnek.

A Credobus Econell 12 Next szóló elektromos autóbusz-prototípusa várhatóan 2023 II. félévében, a csuklós Credobus Econell 18 Next busz pedig 2024 első felében fog elkészülni a gyártó ígérete szerint. A Kravtex-Kühne Csoport ugyanakkor már vizsgálja a lehetőségét, hogy hidrogén-üzemanyagcellás autóbusszal bővítse előkészületben lévő e­-busz-választékát.

Az új e-buszok tehát dizájnban és konstrukciójukat tekintve egyezni fognak a dízeles változatokkal. Bár a hajtáslánccal kapcsolatosan még nem ismeretesek a részletek, annyi bizonyos, hogy az akkumulátorok jó része a tetőre fog kerülni. A gyártó közlése szerint világviszonylatban ezek lehetnek az első ultrakönnyű, 19,5 colos kerekekkel rendelkező e-buszok. Az alacsony járműtömegnek köszönhetően az elektromos Credobusok kevesebb energiát fognak felhasználni, a hasonló kategóriájú városi autóbuszoknál éppen ezért már eleve kevesebb akkumulátor beépítésére lesz szükség.

Nemcsak a dizájn fog egyezni az Econell Nextével, ugyanis több fontos vezetéstámogató rendszert is megkapnak az új elektromos buszok. Ezek közé tartozik a digitális műszerfal, az elektronikus rögzítőfék, az esőérzékelős ablaktörlő, valamint az automata fényszórók. Az utasok kényelmét és biztonságát USB-töltők, ultraszéles utasinformációs monitorok, full LED-technológiás belső világítás és antivirális klíma szolgálja, amely csökkenti a vírusokkal való megfertőződés kockázatát.

Bővülő elektromos buszpiac

2020 és 2022 között az Európai Unióban megduplázódott az elektromos járművek aránya az újonnan regisztrált városi buszok között. A jelenlegi 30%-os részesedés az évtized végére 100%-ra növekedhet, amely nagyon jelentős piaci potenciált jelent. Az elektromos Credobus Econell Next autóbuszokra vélhetően nemcsak idehaza, hanem külföldön is lesz kereslet, így a magyar gyártó komoly exportoffenzívába kezdhet az évtized második felében.

Magyarországon jelenleg több mint 50 milliárd forintra lehet pályázni a HUMDA által koordinált Zöld Busz Programban elektromos hajtású autóbuszok beszerzésére. Idehaza jelenleg a BYD és az Ikarus gyárt elektromos autóbuszokat. A hazai utazóközönség számára a BYD K9BU, valamint az Ikarus 120e típusok lehetnek ismertek, hiszen ezekből többek között Pécsett, Miskolcon, illetve Székesfehérváron futnak városi közlekedésre szánt példányok.

A Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. és a Kravtex Kft. konzorciuma 2021-ben indította el elektromos buszfejlesztési projektjét A Credobusok gyártója a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal ún. „Piaci KFI” felhívása keretében 400 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert el, az önerő mértéke megközelíti a 700 millió forintot.