„Amíg a szankciók hatályban vannak (Oroszország ellen – a szerk.), nem látjuk, hogy reális esély lenne arra, hogy a helyzet javuljon. Ezért erre a rendkívül helyzetre való tekintettel a benzinárstopot meghosszabbítjuk” – jelentette be Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a szombaton tartott, rendkívüli Kormányinfón.

A politikus kifejtette: „Azt közgazdászokkal is egyeztetve megalapozottan mondhatjuk, hogyha az energetika területén bevezetett szankciók kivezetéséről döntene az Unió, akkor az azzal járna, hogy már másnap felére csökken a gáz és az olaj ára.”

Eredetileg október 1-ig tartott volna a dízel és a 95-ös benzin hatósági ára, aminek révén a magántulajdonban lévő személyautókba literenként 480 forintért lehet tankolni. Mindenki más piaci áron, literenként 600-800 Ft közötti összegért tankolhat.

A mostani bejelentés szerint december 31-ig marad a benzinárstop.

Újságírói felvetésre, hogy a benzinárstop okoz-e majd üzemanyaghiányt, a miniszter azt válaszolta: „Kisebb fennakadások eddig is voltak az üzemanyag-ellátásban, de általánosságban mindenki tudott tankolni, és ha azt kell mérlegre tenni, hogy 800 forintos benzin- és dízelár és akkor minden kútnál van benzin, vagy pedig időnként vannak fennakadások, viszont 480 forintért lehet tankolni, akkor nem kérdés, hogy utóbbi a jó megoldás.”

Gulyás Gergely kifejtette, úgy látják, hogy az országnak vannak tartalékai. Azt is hozzátette, nem biztos, hogy zökkenőmentesen, de ezek az intézkedések a következő három hónapban fenntarthatóak.

Azt nem tudni, hogy a Mol is osztja-e ezt az álláspontot, amely egyébként a piaci ár és a hatósági ár közötti különbözet költségeit viseli és amely éppen jövő héttől szigorít sok partnere számára az elérhető üzemanyag mennyiségét tekintetően.

2021. november 15-étől vezették be a 95-ös motorbenzin és a gázolaj maximális árát literenként 480 forintban meghatározott hatósági árát. Az intézkedés első ütemben három hónapra szólt, vagyis idén február 15-ig lett volna hatályos, de azóta ezt többször meghosszabbították, miközben a kedvezményezettek köre folyamatosan csökkent, kizárva a teherautókat, a külföldieket, majd a cégautókat is.