Röviden – Maserati Grecale GT | |
---|---|
Mi ez? | A Maserati idén – 2022-ben – bemutatott kompakt méretű, ötajtós szabadidőautója, négyhengeres turbómotorral |
Mit tud? | Különlegesebb, izgalmasabb a fajtársainál, és még vezetni is bizsergető |
Mibe kerül? | 31,3 millió forinttól indul a Grecale árlistája a 300 lóerős változattal, és 48 milliónál fejeződik be |
Kinek jó? | Aki nem tudja elengedni a SUV divatot, de mégis valami olyan sportos dologra vágyik, ami nincs mindenkinek, az boldog lesz a Maserati Grecale kormánya mögött |
Valószínűleg kevés ember gondol egy szabadidőautóra, ha a Maserati márkanevet hallja. Pedig sok más, komolyabb sportautókat gyártó cég is belátta, hogy hasztalan dolog szembe menni az árral, ha valakinek szabadidőautó a vágya, és meg tudja fizetni, akkor miért ne adnák meg neki, ami után sóvárog. Így elkészült a saját SUV modellje az Aston Martintól, Lamborghinin át egészen a Porschéig, szinte minden, korábban kifejezetten sportos modellekben gondolkodó márkának is. És most már a Maseratinak is van ilyenje, a Grecale képében, amit a gyártó szokásához híven egy szélről nevezett el. A Grecale egy mediterrán szél neve, amely akkor alakulhat ki, amikor alacsony nyomású légtömeg halad át Máltától délre, és erős, hűvös, északkeleti szelet okoz a szigeten, illetve a Földközi-tenger nyugati részeinek más szigetein. De nem a név a fontos, hanem hogy már a Maserati is belépett a sportos, prémium szabadidőautót gyártók klubjába. A négyhengeres, 300 lóerős GT változatot próbáltuk.
Külső
Szemből nézve a 4846 milliméter hosszú, tükrökkel 2163, behajtott tükrökkel 1948 mm széles és 1670 mm magas autó zavaróan hasonlít a Ford Pumára. Legalábbis amíg csak a lámpáit nézzük, mert a fenyegetően nagyra nyílt, függőleges, krómozott rácsokkal díszített óriási légbeömlő és szintén hatalmasra nőtt háromágú szigony segít gyorsan helyre tenni, hogy mit is látsz.
Oldalról a Maseratikon gyakori légbeömlőkből található oldalankét 3-3 darab, a kivitelt jelző GT felirat alatt, a C-oszlopon ismét feltűnik a szigony, és nem kell sok képzelőerő ahhoz, hogy a 20 colos felnin is felismerjük ezt a motívumot. A sportos és zömök testű Grecale kilincsei is különlegesek, elektromos kapcsolót megnyomva nyílnak, de a dizájn nem tett keresztbe a használhatóságnak. Használata nem igényel több mozdulatot a megszokottnál, de ránézésre mégis sikerült látványosra tervezni egy olyan egyszerű dolgot is, mint a kilincs.
Belső
Furcsa érzés volt a legelső pár perc a Grecale belsejében, mert amíg nem adod rá a gyújtást, vagy indítod el a motort szinte az összes kijelző – és van belőle jópár – totál sötét. A 12,3 colos műszerfalból sem látsz semmit, és a dupla, 12,3 és 8,8 colos központi kijelzők, de még a kormány és az ablakemelők gombjai is totál feketék. Aztán gombnyomásra kivilágosodik minden a prémium minőségű anyagokból, ízléssel összerakott utastérben. Muszáj végigtapogatni az összes bőrfelületet, kárpitot, az alul kissé lapított kormányt, a kis bigyókat, mindent, egészen a teljesen valószínűtlenül selymes tapintású napellenzőig. És még az utastér illata is jó.
Különleges a belső kilincs is, először közel egy évvel ezelőtt, a Lexus NX-nél találkoztunk hasonló, elektronikus ajtónyitással. Ennél nem kell kilincset rángatni, csupán egy mikrokapcsolós gombot megnyomni, és ugyanazzal a lendülettel nyitni is az ajtót. Ha valamiért csütörtököt mondana az elektronika, akkor pedig az ajtón, kevésbé szem előtt levő mechanikus retesszel is oldható az ajtó zárszerkezete és kiszabadulhatnak a bent ülők. Nyilván lehet élni nélküle is, de egy prémium SUV-ba azért jól jönnek az ilyen finomságok.
Bár általában hülyeségnek tartom a vezetés közben bizonytalanul használható simogatós, felületeket, – ebben az autóban sem igazán jó – de a Maseratinak mégis van mentsége, például a érintésérzékeny fényszórókapcsolóra. Ezt, ellentétben például a Volkswagenekben megtalálható ergonómiai rémálommal, elég egyszer kapcsolni, és utána rendes olasz autóhoz méltóan örökre úgy marad. Mint ezelőtt 20-30 évvel minden olasz autóban: ha felkapcsolva hagyod a fényszórót, a gyújtás levételekor nem csilingel, sípol, hanem okosan lekapcsolja a lámpát, ha pedig másnap reggel beülsz, elindítod az autót, akkor felkapcsolja. Ennél nincs jobb és egyszerűbb megoldás.
Nagy kedvenc a középkonzolon lévő óra, amin nem csak a számlap grafikája, de a kijelző funkciója is változtatható, nem kell feltétlenül az időt mutatnia. Ezek mellett van pár fura dolog is a belsőben, például a motorindítást a kormányon lévő gombbal lehet megoldani, és az automatikus váltó fokozatválasztóját is lehet keresgélni egy darabig, míg észreveszed a középkonzolon a környezetébe belesimuló gombsort. A kormány mögötti váltófülek meg akkorák, hogy az irányjelzőt is szinte csak a fülek mögé benyúlva érni el. A helykínálat elöl hátul bőséges, 190 centivel is komfortos mindkét üléssor.
Meglepően jól használható a csomagtartó is, amely nem csak nagy, 535 literes – a hibridhajtás nélküli Trofeo változaté valamivel nagyobb, 570 literes – hanem praktikus is. Az ülések lehajtása után sík felületet lehet kialakítani, az ülések a csomagtartóból is elfektethetők, és van hátul rendes világítás, 12 voltos tápcsatlakozó, kis rekeszek, rögzítő dolgok is.
Technika
Kétféle motorral, és háromféle teljesítménnyel kapható a Maserati Grecale. A GT változat a belépőmodell, amiben kétliteres, egészen pontosan 1995 köbcentis, soros, négyhengeres benzinmotor ad le 300 lóerős teljesítményt, amit 48 voltos lágy hibrid rendszer egészít ki. 300 lóerővel 5,6 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet az autó, aki ennél valamivel sportosabb változatra vágyik, az megkaphatja ugyanezt a hajtásláncot 330 lóerős teljesítménnyel, és 5,3 másodperces gyorsulással, Modena fantázianévvel. Szerencsére akad V6-os, háromliteres biturbó motorral felszerelt Grecale is, a Trofeo, ez háromliteres és 530 lóerős teljesítményt ad le, a 0-100-at 3,8 másodperc alatt futja és a többiekkel ellentétben nem 240-nél van vége a száguldásnak, hanem 285-ig lehet hajszolni. Az összes változat alapból összkerék-hajtású és a nyolcfokozatú automatikus váltó is jár minden változathoz.
Vezetés
Kezdjük egy fájó ponttal, ami valahol várható volt: a négyhengeres motornak nincs igazán jó hangja. A kormányon állítható kapcsolóval sport állásba tolva valamivel izgalmasabb lesz a négy, krómozott kipufogócsőből előtörő hang, de sajnos a libabőröztetőtől így is messze marad. Érzésre viszont nagyon kellemes a motor, a lágyhibrid rendszer pont jó helyen segít be, így bármilyen helyzetben van elegendő, rögtön kéznél lévő nyomaték és a nyolcfokozatú automatikus váltó is ügyesen és gyorsan kapcsolgat a fokozatok között.
Futóműve igen jól sikerült, a nagy, 20 colos kerékkel is komfortosan lehet vele autózni, még a rosszabb minőségű utakon sem túl kemény, vagy rázós, méretéhez és 1870 kilogrammos tömegéhez képest a Maserati SUV-ja éles kanyarokban is mozgékony, jól tartja magát. Ami még emlékezetes, hogy mennyire könnyedén lehet vele autózni. Finom a kormány, jól eltalált a rásegítés mértéke, és nagyon precízen irányítható a Grecale. Vezetőtámogató rendszerei közül a sávtartó elég hisztis, ha nem pont a sáv közepén haladsz, akkor folyton nyafog valamiért. Viszont a hatalmas és navigációt is megjelenítő head up display nagyon szerethető benne, bár a változtatható dizájnú műszerfal képe is hibátlan minőségű.
Költségek
A Maserati Grecale GT alapára 31 343 400 forint, amit még tekintélyes mennyiségű extrával lehet tovább növelni. A Modena 35,8 milliótól, a Trofeo 48,5 millió forinttól indul. A tesztautó Nero Tempesta fényezése 467 ezer forintos felárat jelent, a 20 colos felnik 818 ezer, a bőrkárpit 1 366 ezres tétel. Ha még pár apróság mellett hozzácsapod a egymilliós vezetőtámogató rendszert, a 200 ezres sárga féknyergeket, és a 477 ezres head up displayt, a végére hamar összejön a tesztautó 38,3 millió forintos ára.
A Maserati Grecale GT és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Maserati Grecale GT (300 LE) | 31 343 000 |
Porsche Macan (265 LE) | 70 195 EUR (29 534 000 forint) |
BMW X3 M40i (360 LE) | 26 210 000 |
Értékelés
Egyedi, izgalmas megjelenésével, és nemcsak ízléses, hanem roppant jól használható, tágas, komfortos, remek minőségben elkészített belsejével a Maserati első szabadidőautójából még a belépőmodell is jó választás lehet annak, aki az átlag prémium SUV-nál valami izgalmasabbra vágyik. 300 lóerővel már elég dinamikusan lehet autózni, futóműve kényelmes, és vezetni is nagyon könnyű, élvezetes.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|