A mezőgazdaság gépesítése a 19. század közepe táján kezdődött, eleinte kerekekre szerelt stabil gőzmotorokkal szántottak-boronáltak, majd az 1800-as évek utolsó évtizedében terjedni kezdtek a modernebb, olajalapú üzemanyagokat használó erőforrásokkal szerelt traktorok is.
Ezek egyik tipikus példája az amerikai Hart Parr által 1907 és 1918 között gyártott 30-60, mellyel elsősorban az Atlanti-óceánon túl, de itt-ott Európában és a világ más tájain is dolgoztak a gazdák. (A Ganz- és Hofherr-gyártmányú darabok többek között „a későn érkezők előnyének” köszönhetően forradalmasították az Osztrák-Magyar Monarchiában a jelentős iparosodás mellett továbbra is elsősorban a mezőgazdaságra épülő hazai gazdaságot.)
Kattints a képre, galéria nyílik!
Az iowai (USA) Charles Cityben összesen szűk 3800 példány készült a mezőgazdasági munkákat mérhetetlenül megkönnyítő munkagépből, melyet egy 2355 köbhüvelykes – azaz 38,6 literes! –, kéthengeres, 35 lóerős erőforrás mozgatott. A motort gázolajjal kellett beindítani, majd az olcsóbb, kevésbe finom kerozint használva működött, az erőforrást olajjal hűtötték. Ahogy a képeken is jól látható, annak idején nem foglalkoztak a lengéscsillapítással, a szántőföldre akkoriban sem az első, sem a hátsó kerekekre nem tartották szükségesnek a gumikat, még a közutakon már ekkor használt tömör abroncsokat sem.
A cikkben szereplő, 1913-as gyártású darabot George Schaaf és csapata újította fel nagyjából gyári/múzeumi állapotra egy évtizeddel ezelőtt, mai gazdája pedig a Mecum aukciósház hétvégi árverésén kínálja eladásra. Előzetes árbecslést nem közöltek, de minden bizonnyal tízmillió forint feletti összegért kel majd el a történelmi jelentőségű, makulátlan állapotú mezgazdasági vontató.