Szombattól a kibocsátott károsanyagok után tonnánként 30 eurót szednek be Ausztriában, az adó tervezete szerint pedig a kibocsátott szén-dioxid adóját évente növelni fogják, arra sarkallva az úton közlekedőket, hogy alternatív, környezetkímélőbb közlekedési módokat használjanak.

Mint azt az MTI megírta, az osztrák gazdaságkutató intézet (Wifo) számításai szerint

az adó 8,6 eurócenttel (36 forint) emeli meg a benzin literenkénti árát, a dízel literjéért pedig 9,9 eurócenttel (42 forint) kell többet fizetni az osztrák benzinkutakon.

A befolyt összeg az ország új, klímabónusz nevű támogatásának alapját bővíti. A kormány által nyár elején bemutatott, egyszeri, 250 eurós (105 600 forint) összegű támogatás – melyet a rohamos áremelkedések miatt vezettek be – minden Ausztriában élő embert megillet, aki legalább az év felében bejelentett lakóhellyel rendelkezett az országban.

A bécsi kormány az adó hatályba lépését és energiaárak hirtelen növekedése miatt júliusról októberre tolta ki. A szén-dioxid-adóból befolyt összeget jövő évtől azon emberek jutalmazására szánják majd, akik túlnyomórészt vagy kizárólag tömegközlekedéssel utaznak, ezáltal jelentősen csökkentve a károsanyag-kibocsátást.

A legutóbbi EU-s felmérés szerint a benzinért literenként 1,68 eurót (710 forint), míg a dízelért 1,92 eurót (811 forint) kellett fizetni a szén-dioxid-adó bevezetése előtt, melynek megjelenésével az áruk – átszámítva – 746, a dízelé pedig 853 forint körül fog alakulni.

Összehasonlításképp érdemes megjegyezni, hogy Magyarországon alacsonyabban alakulnak a piaci üzemanyagárak: az újabb drágulás ellenére a benzin literenként átlagára 643, míg a gázolajé 736 forint, de az év végéig meghosszabbított árstop révén a magántulajdonban lévő autókba, a taxikba és a mezőgazdasági munkagépekbe 480 forintos hatósági áron tankolható mindkét üzemanyag.