„Mi szeptember 1-től azonnal megemeltük 1500-2000 forinttal az óradíjat” – mondja Mészáros Zoltán, egy vidéki autós iskola vezetője a kata-törvény megváltoztatása miatt megnövekedő terheikre utalva. A kecskeméti oktató és mintegy száz kollégája országos demonstrációsorozatba kezdett a szakma megmentése és a jogosítványszerzés további drágulásának a megállítása érdekében.

Az elmúlt hetekben Tolna, Somogy, Zala, Csongrád és Vas megyékben demonstráltak autóikkal a szakoktatók.

Valójában többe kerül a jogsi, mint amennyiért hirdetik az iskolák

Elméleti tanfolyammal kezdik a tanulást a B-kategóriás jogosítványra hajtók, néhány éve már választhatnak: online képzés vagy tantermi. Mészáros szerint a náluk jelentkezők 80 százaléka inkább otthon ülve, a saját időbeosztása szerinti tanulást választja, „arról most ne beszéljünk, hogy ez miért rosszabb, és miért jobb, ha egy oktató magyarázza el a különféle közlekedési helyzeteket”.

A KRESZ-vizsga zárja az elméleti képzést, amely a vizsgadíjjal együttesen olyan 60 ezer forint, ehhez jön még az egészségügyi vizsga 11 ezer forintos költsége. Enélkül ugyan le lehet tenni a vezetés vizsgáját is, csak a kormányablakban nem adják ki a jogosítványt.

Utána jön az izgalmasabb rész, amit egyesek nagyon várnak, mások ettől tartanak a leginkább, autóba ülnek és vezetnek a diákok. A hatályos jogszabály szerint 29+1 órát kell kötelezően levezetni, ebből a 30-ik a vizsga. Ez a minimum, azonban egy másik, ám kevésbé ismert előírás ezt az óraszámot a tapasztalatok szerint rendre és jelentősen megnöveli, ugyanis a 29 óra alatt 580 kilométernyi távolságot kell teljesíteni, ami az oktatók szerint szinte lehetetlen.

Legalábbis, ha rendesen be akarják gyakoroltatni például a rutinfeladatokat, az elsők között a különféle parkolásokat. Márpedig a rutinpályán egy-egy 50 perces óra alatt (ennyi egy tanóra a jogszabály szerint) ilyenkor mindössze 2-3 kilométert gurul a jármű, miközben egy-egy 50 percre átlagban 20 kilométernek kellene jutni. Budapest belvárosában gyakran folyamatos haladással sem teljesíthető 50 perc alatt 20 kilométernyi távolság, a forgalom sűrűsége egyszerűen nem enged ilyen haladási sebességet.

Luxus lett a jogosítvány, eltűnnek a tanulók 1

Getty Images

„Egyes oktatóink már az elején elmagyarázzák, hogy 29 óra kevés lesz, mások úgy a 20-ik környékén, amikor már látják az addig megtett távot. Ilyenkor jönnek a dühös szülői telefonok és a panaszos levelek, hiszen rengeteg plusz pénz ez” – mondja Mészáros. Szerinte a tisztességes tanuláshoz heti 2-szer 2 órát minimum le kell vezetni, ami 36-40 ezer forint hetente, havi 160 ezer forint.

Eltűnnek a tanulók, luxuskategória a jogosítvány

A mostani demonstrációk a kata-törvény szigorítása miatt indultak, de a másként adózó oktatók és az iskoláik is bajban vannak, állítja egy budapesti, nem ex-katás oktató. Ő nyugdíjas, és bt.-je van.

„Rettentően mennek fel a költségek: emelkedik a tanpályabérleti díj, a terembérleti díj, az autófenntartási költségek, az alkatrészek és a karbantartás ára, eleve az autó ára” – sorolja a fővárosi oktató, aki szerint olyan magasak az óradíjak, hogy az elmúlt időszakban eltűntek a tanulóik. „Ezt mi már rá sem merjük terhelni a tanulókra” – mondja az autóhasználat költségeinek emelkedésére a kecskeméti kollégája.

Az általunk megkérdezett oktatók szerint Budapesten és az ország nyugati felén 8-12 ezer forint között kell fizetni egy-egy 50 perces vezetésért, az ország közepén 8-9 ezret, míg a keleti határszélhez közelebbi szegényebb területeken 6-8 ezret. Vagyis a pótórákkal könnyen 500-600 ezer forint közé is emelkedhet a B-kategóriás jogosítvány végső ára.

„Mostanában drasztikusan lecsökkent a tanulók száma, nálunk heti bontásban figyeljük a jelentkezőket és ma már sokkal kevesebben engedhetik meg maguknak ezt az összeget” – állítja Mészáros, aki megoszt egy friss történetet is velünk. „A minap olyan történt, ami még soha nem: visszakérte a vizsgadíjat valaki, mondván, végigszámolta, majd átgondolta, és nem tudja kifizetni az egészet. Régen alap volt a magyar családoknál, hogy ha a gyerekek elérték a 17-18 éves életkort, letették a jogsit, ma ellenben luxuskategória lett, annyira drága.”

Luxus lett a jogosítvány, eltűnnek a tanulók 2

Getty Images

Mi lenne a megoldás?

Az anyagi terheik drasztikus növekedése és a tanulóik számának látványos visszaesése miatt sok oktató abbahagyja a szakmát, vagy éppen el sem kezdi. „Volt most négy fiatal oktató-jelöltünk, a képzést ugyan befejezték, de a kata megváltoztatása miatt mind a négyen azt mondták, inkább nem fognak bele. Mellékállásban oktattak volna” – mondja Mészáros.

Ő megérti a kata-törvény szigorítását, ugyanakkor szerinte viszonylag egyszerű változtatással anyagilag könnyebb helyzetbe kerülhetne a szakma. A fő problémájuk, hogy 40 százalékát fogadják el a költségeiknek, és 60 százalék után adóznak, miközben számos „rokon szakmánál” 80 százalékot fogadnak el, miközben 20 után adóznak. Például a taxisok, buszosok, fuvarozók stb. „Azt mondják, hogy a taxik hatványozottabban igénybe vannak véve, miközben ennek pont az ellenkezője igaz, az autót még vezetni sem tudó tanulók járműhasználata veszi a legjobban igénybe az autókat” – állítja.

Kérdésünkre, hogy mi lesz most, azt mondja, folytatják az ország több részén a demonstrációkat. Senkinek nem jó, ha tönkre megy ez a szakma, és egyre kevesebb fiatal szerez jogosítványt.