A klímakatasztrófa elkerülésének, az emberi tevékenységekkel járó környezeti terhelés csökkenésének egyik meghatározó pillére az emissziómentes közlekedési módozatok elterjesztése. Legalább ugyanilyen fontos azonban, hogy a fogyasztók ne csak alkalmazzák ezeket az eszközöket, de tudatában is legyenek tetteik jelentőségének, felismerjék személyes felelősségüket, és döntéseik során aktívan törekedjenek szénlábnyomuk csökkentésére.
A Fiat 500 legújabb, tisztán elektromos hajtású generációja maximálisan erősíti azt a bizonyos első pillért, hiszen a városi közlekedésre optimalizált – ráadásul ikonikus formavilága és időtlen karaktere révén a fogyasztók széles rétegei számára vonzó – típus pont ott csökkenti a légkör károsanyag-terhelését, ahol az a leginkább érzékenyen érinti az ott élőket. A Fiat magyarországi képviselete azonban nem érte be ennyivel, és a márka legmélyebb, olasz gyökereihez visszanyúlva egy innovatív kommunikációs kampányt indított útjára, amellyel párbeszédre, gondolkodásra, mérlegelésre hívják a társadalmat – méghozzá egy váratlanul autómentes ötlettel.
A klímaváltozás hatásait ma már mindannyian a bőrünkön érezzük. A kontinentális égövre hagyományosan jellemző évszakokkal egyre ritkábban találkozunk. A mai gyermekek már csak hallomásból ismerik a csípős, tiszta levegőjű teleket, a zsibongó, élettől túlcsorduló tavaszt, a gyümölcsöket érlelő nyarakat és az elmúlást aranyszínbe vonó őszt. Helyettük kíméletlen forróság váltakozik kellemetlen hideggel, az esőzések és a szárazságok ötletszerűen követik egymást. Ha Vivaldi ma írná meg fő művét, bizony aligha találna ihletet A négy évszakhoz, az olasz szakácsoknak pedig eszük ágában sem volna olyan pizzát készíteni, amelyen különböző feltétek kombinációja szimbolizálja a négy évszakot – az articsóka a tavaszt, a paradicsom és a bazsalikom a nyarat, a gomba az őszt, a sonka és az olajbogyó pedig a telet.
Ha pedig már ezek az alapvető olasz értékek sem bizonyulnak örök érvényűnek, igazán nagy a baj. A Fiat Magyarország ezért a Donna Mamma Pizza Napoletana pizzériával közösen elkészítette a quattro stagioni pizza XXI. századi változatát. Ez akár finom is lehetne, de ahogy a klímaváltozásnak, ennek az átalakulásnak is vesztesei vagyunk, ezért a due stagioni nem egy teljes értékű, két ízvilágú pizza, hanem egy pesszimista-realista fogás, amelyből egyszerűen kiszakították a tavaszt és az őszt, ürességet hagyva a helyükön.
Ilyen pizzát persze senki nem rendelne magának, ahogy a klímakatasztrófát sem kértük, mégis létezik. A Fiat és a Donna Mamma Pizza Napoletana ezért a kampány idején minden rendeléshez kéretlenül hozzátesz egyet a klímaválságot szimbolizáló, csonka pizzából. A vásárlók megdöbbenését pedig a pizzás doboz belsejébe ragasztott üzenettel oldja a Fiat: ha felismerjük a változás szükségességét, és tudatosan cselekszünk, elkerülhető a végzetes összeomlás.
Ami egyszer elpusztult, azt már teljes egészében soha nem építhetjük fel újra, esélyünk van azonban az újrakezdésre, a menthetők mentésére. Ezt a pozitív üzenetet közvetíti a Fiat ötletes kampánya, amelynek mondanivalóját tudat alatt a zeneválasztás is erősíti: Vivaldi említett hegedűversenyei helyett Adrián Berenguer kortárs zeneszerző Évszakok című szerzeménye kíséri a képeket, jelezve, hogy ennek a problémának a megoldásához nem visszafelé, hanem előre kell tekintenünk – amíg még van hova.