A Fiat Scudo már egészen régóta, 1996 óta megtalálható a magyar piacon. Ez olyan hosszú idő, hogy simán szerepelhetne a „ha te még emlékszel erre, akkor te sem vagy mai gyerek” jellegű mémeken. A modell kis furgonként kezdte a karrierjét, aztán a második generációtól kezdve nagyobb karosszériával folytatta pályafutását.
2016-ban azonban egy időre lezárult a Scudo-fejezet és helyette a Fiat a Renault Trafic alapjaira épülő Talentót forgalmazta. Tavaly azonban lehetőség nyílt a modell feltámasztására, hiszen a Fiat is a Stellantis csoport tagjává vállt, így megkaphatta azt az EMP2-es platformot, amire Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Toyota Proace és Opel Vivaro kvartett épül. És igen, ezzel gyakorlatilag öt kishaszonjármű készül szinte azonos megjelenéssel és műszaki tartalommal Európában.
Külső
Kétség nem fér hozzá, a Fiat Scudo dizájnja olyan, amivel széles tömegeket el lehet érni. A gömbölyded front rész, valamint a nagy méretű, de extravagánsnak korántsem nevezhető lámpák jól befogadhatóvá teszik a megjelenését. A barátságos dizájn nem a véletlen műve, hiszen „kombi” azaz személyszállítós kivitelben is gyártják. Fontos tehát, hogy családi autóként, VIP-shuttle mikrobuszként, illetve áruszállításra használt igáslóként is megállja a helyét.
A zárt áruszállítós Scudo háromféle karosszéria hosszúságban (4,6 m, 4,9 m és 5,3 m) érhető el. Emellett akár duplakabinos furgonként is haza lehet vinni, de így értelemszerűen kissé megváltozik az ülések és a raktér aránya a járműben. A vásárlók 4,9 és 5,3 méteres variánsok közül választhatnak ezen a téren. A mikrobuszokat keresők számára pedig ott van a Scudo Combi M1, amely szintén 4,9 és 5,3 méteres változatokban érhető el. Fedélzetén ennek köszönhetően akár 9 ülés is rendelkezésre állhat, ami ideálissá teszi ahhoz, hogy akár repülőtéri shuttle buszként, vagy sportegyesületeknél egyfajta csapatszállító járműként funkcionáljon.
A Scudo magassága 1,89 – 1,94 m között mozog, vagyis a mélygarázsokba még pont be lehet férni vele. Bár furgonként valószínűleg leginkább jég fehér színben fogják választani, de a személyszállító kivitelek, ideértve a duplakabinos változatokat is gyöngyfekete, artense szürke és platinaszürke változatban kifejezetten elegánsan mutathatnak. A Fiat Scudo tehát egy ötcsillagos hotel parkolójából sem fog kilógni a V-Osztályok, Transporterek és Superbek közül.
Belső
A Fiat Scudóba a széles és magas ajtónak köszönhetően könnyen lehet be- és kiszállni. Nincs, ami akadályozná az embert a mozgásban, még a kormánykerék sem. A vezetőülésben helyet foglalva széles és magas műszerfal fogadja a dolgozni vágyó sofőrt, de az ember fejében hamar összeáll, hová kell a figyelmet összpontosítani, mert nincs sok nyomógomb, aminek a funkcióját meg kellene tanulni.
Jobb kéz felől a motorindító gomb, valamint egy tekerőkapcsolós automataváltót kell számításba venni, ezek fölött pedig a kétzónás klíma kezelőgombjai kaptak helyet. A központi zár, valamint az elakadás jelző gombja is középen található.
A furgon két-, illetve háromszemélyes verzióban is készülhet. Utóbbi esetén kétszemélyes üléspadot építenek be, amely akkor is jól kihasználható, ha éppen nem kell a kollégákat is elszállítani a melóba. Na jó, de hogyan? Először is a középső ülés háttámlája lehajtható, így a sofőr egy praktikus kis asztalra tehet szert, amin enni-inni és jegyzetelni is lehet. Másodszor pedig a középső ülés ülőfelületének felhajtásával egy tárolóhoz férhet hozzá, ahová mindent elrejthet, amit nem akar szem előtt hagyni mondjuk egy parkolóban. A jobb szélső utasülés alatt is van egy tároló, de ennek ülőlapját másképpen lehet felhajtani.
Alatta ugyanis egy kis „alagút” nyitható a raktér felé, de persze ehhez még a rakteret elválasztó falon lévő ajtót is fel kell nyitni. Így hosszabb deszkákat, illetve csöveket is lehet szállítani a Scudóban. A számok világában mindez azt jelenti, hogy az alapkivitelnél 3,67 m, addig a maxi variánsnál 4,02 méter hosszú raktérre tehetnek szert az üzemeltetők.
Igaz, a hosszabb cuccok szállításánál eddig is lehetett számítani a magyar gógyira, csak itthon legfeljebb nem csukták be a hátsó ajtót a legények, ha hosszabb léceket kellett a melósfurgonnal hozni-vinni. Apropó hátsó ajtók: a Scudónál sajnos nem lehet őket a karosszéria mellé hajtani, de 90 fokban nyithatók, magyarul azért lehet őket úgy semlegesíteni, hogy ki és bepakolásnál ne zavarják az embert.
A Scudóban használt borítások kellemes tapintásúak, az ülések széleit műbőrrel borították be, ami igényesebb hatást kelt. A multikormány is bőrborítást kapott, ámde a fogása nagyon kemény. Parkoláskor egyenesen széttöri az ember kezét. Lehet, hogy ezt a Scudót már a robotkéznek tervezték?
A legjobb dolga értelemszerűen a sofőrnek van a Fiat furgon fedélzetén, mert az ő ülésének mindkét oldalon vannak oldaltámaszai. A lábtér viszont mind a sofőrnél, mind pedig jobb oldalon fejedelmi. A fejtér pedig éppen belefér a normál kategóriába. A Scudo raktere hasonlóan igényes kivitelezést kapott. Nemcsak a padlót, hanem az oldalsó karosszéria felületeket is farostlemezek védik a rakományokban mindig alattomosan módon megbúvó, éles kampóktól és szögektől.
Alapvetően 2,51 és 2,86 méter hosszú raktérrel készülhet a Fiat Scudo, de ezek a méretek csak a raktér elválasztó falig értendők, az utasülés felhajtásával a fent említett módon még egy kis pluszra tehetnek szert az üzemeltetők. A modell 5,3 – 5,8, illetve 6,2 és 6,6 köbméteres raktérrel gördül le a gyártósorról. A rakományok elmozdulásának megakadályozása érdekében bal, illetve jobb oldalon rögzítő szemek állnak rendelkezésre. Jól megpakolva akár 1400 kilogramm is elcipelhető vele, de az össztömege ilyenkor sem haladja meg a 3,1 tonnát.
Technika
Meglehetősen nagy kínálat van a dízelmotorokból a Fiat Scudónál, így azok akik, szeretik ezt a technológiát úgy érezhetik magukat, mint Alice Csodaországban. Ez azért fontos, mert a konszerntársaknál van olyan, aki már csak elektromos hajtással kínálja hasonló modelljét, ami nyilván nem felelhet meg mindenkinek.
A paletta belépőszintjének az 1499 köbcentiméteres, négyhengeres, 1,5 literes Multijet3 típusú blokkok tekinthetők, amelyek 100, illetve 120 lóerős változatban érhetők el. Mindkét motorhoz 6+1 fokozatú manuális váltó csatlakozik, így ezek városban kevésbé lehet ideálisak.
A nagyobb teljesítményt keresők számára ott vannak a 2.0 literes, 1997 köbcentis hengerűrtartalommal rendelkező, négyhengeres blokkok, amelyek 145 és 180 lóerővel állnak rendelkezésre. Ezek közül a gyengébb rendelhető manuális váltóval, de a legnagyobb teljesítményű csak a 8+1 fokozatú automataváltóval társítható. Az 1,5 literes erőforrások 270-300, míg a 2.0 literesek 340-370 és 400 Nm-res nyomatékot kínálnak. Valamennyi Multijet3 erőforrás common rail közvetlen befecskendezéssel, változó geometriájú turbófeltöltővel és levegőhűtővel készül.
Ha valaki inkább villanyra váltana, azok számára is kínál megoldást a Fiat: a Scudót 50 és 75 kWh kapacitású akkumulátorokkal is lehet kérni. Ebben az esetben egy feltöltéssel 230, vagy 330 kilométert lehet vele megtenni. A villanymotor nyomatéka azonban egy picit elmarad a leggyengébb dízelétől is (260 Nm), de a különbséget a gyakorlatban nem lehet észrevenni ezen a téren. Teljesen megpakolt állapotban, emelkedőn történő előzésnél van ennek inkább jelentősége.
13 aktív és passzív biztonsági berendezés vigyáz a sofőrre és az utasokra a Fiat Scudóban. A modell többek között automatikus vészfékező rendszerrel, közlekedési tábla felismerővel, sávelhagyásra figyelmeztető rendszerrel, illetve tolatókamerával is fel van szerelve. Utóbbi képe a 7 colos infotainment rendszer kijelzőjén jelenik meg. Opcionálisan akár a Grip Control – azaz az elektronikus tapadásvezérléssel is megrendelhető, amely lehetővé teszi, hogy a menetstabilizáló rendszer működését aszfaltra, homokra, sárra, vagy hóra optimalizáljuk, de adott esetben az ESP ki is kapcsolható.
Vezetés
Jóval kényelmesebb és komfortosabb a Fiat Scudo vezetése, mint egy igáslóként használt furgontól várnánk. Utastere gyorsan és könnyedén felmelegíthető, ha pedig még szükség van rá, akkor gyorsan le is hűthető. A kormány magassága állítható, így mindenki megtalálhatja a számára legideálisabb vezetési pozíciót. Főleg, hogy jobb oldali könyök alá karfa is felhajtható. Fülkéje jól szigetelt és a forgalomból adódó zajok csak mérsékelten jutnak be az utastérbe, de a dízelmotor is csendesen dolgozik, csak a nagyobb kigyorsításoknál hallani morgó hangját.
A kormányzása viszont nem a legjobb. Város tempónál a kisebb, mikro kormánymozdulatokat is megérzi, ezért már egy rendkívül finom mozdulattól jobbra, vagy balra mehet az eleje. A Scudo kormányzása nem tolerálja a cél nélküli, apró kormánymozdulatokat, úgy is fogalmazhatnánk, hogy egy furgonhoz túl „direkt” a kormányműve.
A parkolási, illetve manőverezési műveletnél egyébként precízen viselkedik a kormánymű, a tolatókamera pedig rengeteg mindent megmutat a jármű környezetéből. Túl élesnek nem mondanám a képét, de funkcionális tudja azt, amit kell, segíti a sofőr munkáját.
A 180 lóerős dízelmotor, ami a tesztautónkban dolgozott még közepes terhelésnél is jól húzott. A határait nem igazán sikerült kitapasztalni, inkább azon filóztam sokszor menet közben, hogy kell-e ilyen erős blokk egy 3,5 tonna össztömeg alatti furgonba? A lóerőket szerencsére jól kordában tudja tartani a Scudo abból a szempontból, hogy a karosszériája a kanyarokban sem dől be, stabilitását pedig még a kanyarok csúcspontjánál is megőrzi. Emelkedőn viszont úgy megy fel, mintha ipari mágnes húzná.
A tükrei jól tüntetik el a holttereket, így városban mindig szemmel lehet tartani, mikor halad el a furgon mellett egy biciklis, vagy egy motoros és ezek parkolásnál is jó szolgálatot tesznek. Bár előre kissé korlátozott a kilátás a megnyújtott motorháztető miatt, ennek ellenére az elülső és a hátsó parkolóradarral egyetlen egy akadály sem maradhat észrevétlen a sofőr előtt.
A Fiat Scudo lengéscsillapítása megfelelő, külön pozitívum, hogy a karosszéria üresen sem „dübörög”, emellett sem a raktér, sem pedig a fülke borításai nem zörögnek, vagy csörögnek. Erre mondja azt a köznyelv, hogy „jól össze van rakva”. De tényleg, még az illesztések sem pontatlanok és nincsenek az utastérben sem igénytelen, el nem dolgozott részek.
Költségek
A Fiat árlistája szerint a legolcsóbb változatért nettó 9,7 millió forintot kérnek el és ezért egy 4,6 méter hosszú, 100 lóerős motorral szerelt kiadást kap az ember. A tesztünkben szereplő változat minden szempontból a csúcs, mivel a legerősebb motorral és legnagyobb raktérrel rendelkezik. Emiatt és a gazdag felszereltség miatt 12,3 millió forintba kerül áfa nélkül.
A jövendőbeli üzemeltetők olyan extrák közül mazsolázhatnak, mint a hasmagasság 25 mm-rel történő megemelése (plusz a motorvédő lemez alkalmazása), ami például „csak” 120 ezer forintba kerül. Ha valaki szeretne, akkor akár head up display-t is kérhet hozzá 150 ezer forintért.
Fiat Scudo L3 180LE és vetélytársai – Listaár, forint (nettó) | |
---|---|
Ford Transit Van 2.0 L2 Ecoblue (170 LE) | 11 770 000 |
VW Transporter 6.1 TDI DSG (150 LE) | 13 906 000 |
Opel Vivaro L3 (177LE) | 13 000 000 |
Peugeot Expert L3 2.0 BlueHDi (180 LE) | 12 075 000 |
Értékelés
A Fiat Scudo visszatérése kifejezetten sikeresnek ígérkezik, miután az olasz márka olyan kisáruszállítót kínál, amely nemcsak dízel, hanem elektromos változatban is készülhet. Erős motorral és automataváltóval a Scudo rendkívül szerethető oldalát mutatta be, de a kőkemény kormánykerék kissé rontja az összképet.
Az üzemanyag-felhasználása átlagosnak mondható, mivel a teszt alatt 7,8 l/100 km-res vegyes értéket produkált. Ez egyébként egyezik a Fiat által ígérttel ( 7,1 – 8,0 l/100 km) . A Scudo mindent összevetve kellemes meglepetés, amire nem számítottunk a Fiattól.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|