Összességében közel harmadával, 29 százalékkal kerülnek majd többe jövőre az autópálya-matricák, mint idén – derült ki az Mfor.hu cikkéből.

A portál közérdekű adatigénylésére a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. azt is elárulta, hogy az idei évben augusztus végéig 11,3 millió matricát adtak el, ennek túlnyomó részét, majdnem 10 milliót személyautóra, azaz a D1 díjkategóriában vásároltak meg – igaz, ennek 40 százalékát is külföldi rendszámú gépkocsikra. Az értékesített e-matricák több mint fele, azaz 6,4 millió darab 10 napra, további közel 2 milliót pedig egy hónapra volt érvényes.

Kiderült az is, hogy az éves matricák ötöde, 2,3 millió darab megyei volt, azonban az országosok mindössze az összes értékesítettnek mindössze 5 százalékát adták, 580 ezer fogyott belőlük.

Ezzel együtt a lap megtudta, hogy 2022 első nyolc hónapjában 79 milliárd forintnyi bevétel származik az autópálya-matricákból.

Ez ráadásul jövőre tovább nő (a mostani kereslettel kalkulálva), elérheti akár a 102 milliárd forintot. Az infláció mértékéhez képest kétszeres, 29 százalékos emelkedés úgy jön ki, hogy – mint arról korábban beszámoltunk – a differenciált áremelés miatt vannak olyan matricák, amik csak 5 százalékkal drágulnak, de olyanok is akadnak, amik 40-70 százalékkal többet emelnek ki a közlekedők pénztárcájából, mint egy évvel korábban.

A pályamatricák áremelése mellett ugyancsak friss változás az autópályák esetében, hogy szeptembertől azok üzemeltetéséről, fejlesztéséről és üzemeltetéséről az MKIF Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. gondoskodik. A mostani hír kapcsán felmerült félreértésekkel összefüggésben a Miniszterelnöki Kabinetiroda leszögezte, hogy mindettől függetlenül továbbra is a NÚSZ Zrt. feladata lesz az útdíj beszedése.