A Red Bull hollandja, Max Verstappen végzett az élen a Forma-1-es Japán Nagydíjon csapattársa, Sergio Perez és a Ferrari monacóija, Charles Leclerc előtt. A dobogós sorrend Perez és Leclerc között egy büntetéssel dőlt el, Verstappent furcsa körülmények között világbajnoknak kiáltották ki, a pályán pedig megjelent egy traktor is a szakadó esőben, ami a pilóták egyöntetű felháborodását váltotta ki a két órás esőszünetben.
A futam részletes összefoglalója az alábbiakban olvasható.
19 Celsius-fokos levegő- és 23 fokos aszfalthőmérséklet mellett sorakozhattak fel az autók a rajtrácsra a 2022-es szezon 17. Forma-1-es futamára, a Japán Nagydíjra, melynek rajtja előtt megérkezett az eső.
Az időmérőt Max Verstappen nyerte a Red Bull-lal a Ferrari párosa, Charles Leclerc és Carlos Sainz előtt. Őket a másik Red Bull-lal Sergio Perez fogta szendvicsbe. Az 53 körös futamot Esteban Ocon kezdhette az ötödik helyről az Alpine-nal, megelőzve Lewis Hamilton Mercedesét a rajtrácson. A negyedik soron csapattársaik, Fernando Alonso (Alpine) és George Russell (Mercedes) osztoztak, a legjobb tízbe pedig befért Sebastian Vettel (Aston Martin) és Lando Norris (McLaren). A rajtrácsot egy büntetés módosította, Pierre Gaslynak kellett a bokszból indulnia, mert az AlphaTauri a parc fermé szabályokat megszegve módosította szárnyait. Ezzel bukta 17. rajthelyét a francia.
A rajtrács
A futamot mindenki intermediate abroncsokon kezdte.
2022 Forma-1 Japán Nagydíj
Állórajttal vette kezdetét a Japán Nagydíj, nem látták szükségét a biztonsági autó bevetésének.
Verstappen beragadt a rajtnál, de a külső íven vissza tudta előzni Leclerc-t. Sainz mellett elment Perez, majd a második szektorban ripityára törte Sainz a Ferrarit. Gasly összeszedett egy reklámtáblát az autójára, Albon pedig szintén kiesett. Biztonsági autót küldtek a pályára.
A visszajátszásból kiderült, hogy Vettel megforgott még az első kanyarban, de folytatni tudta a versenyt. Sainz autója simán felúszott a vízen, ez okozta kiesését. Többen is pörögtek-forogtak: Csou folytatni tudta a versenyt. Albon technikai hiba miatt adta fel a futamot.
A futamot piros zászlóval megszakították.
Több pilóta is rettenetesen rossz látótávolságot jelentett, és az eső is rázendített közben. Gasly megúszta egy első szárnycserével a törmelékgyűjtést.
Sainz esete:
A német közvetítés információi alapján 20 perces leállásra lehetett számítani.
Az élmezőnyben nemigen változott az állás, de a hátsó régiókban volt változás:
- Verstappen
- Leclerc
- Perez
- Ocon
- Hamilton
- Alonso
- Russell
- Ricciardo
- Cunoda
- Schumacher
- Stroll
- Magnussen
- Norris
- Bottas
- Latifi
- Vettel
- Csou
- Gasly
Kiesett Albon és Sainz.
Az FIA hivatalos közleménye szerint a romló időjárási körülmények és a pálya helyreállítása miatt érkezett a piros zászló. Az újraindításról pedig – szokás szerint – majd a versenyirányítás fog időben tájékoztatni.
A futamnak – bármennyi kört is fusson a mezőny – legfeljebb 10 óráig tarthat magyar idő szerint.
Közben Gasly elég pipa volt, a francia „majdnem megölte magát”, amikor eltalálta a Sainz autója által az útra lökött reklámtáblát, és a fél kört vakon vezette le.
Gasly kiakadásának oka: a szinte nulla látótávolságban munkagép volt a pályán. Emlékszünk még mindannyian 2014-re, teljesen érthető, miért borult ki.
Magyar idő szerint 7:50-re betervezték a Japán Nagydíj újraindítását.
Repülőrajtra készülhettek a pilóták, az állórajtot elvetette a versenyirányítás a körülmények miatt.
Szivárogtak a részletek az újraindításról: több mint egy kört fog megtenni a mezőny a biztonsági autó mögött. Ezek természetesen beleszámítanak a versenytávba, mely 53 kör a Japán Nagydíjon.
Kötelező a kék oldalfalú esőgumik használata az újraindításkor.
Felfüggesztették az újraindítást, tovább kell várnia a mezőnynek és a nézőknek.
A hivatalos tájékoztatás szerint 10 percenként jönnek majd az infók az újraindítást illetően. Pontokat egyébként akkor oszthatnak a Japán Nagydíjon, ha legalább két, teljes egészében zöld zászló alatt megtett kört fut a mezőny, azaz nem a safety car mögött autókáznak.
Gasly traktor-találkozós incidensét kivizsgálják a stewardok a versenyt követően. Vélhetően az FIA nem azt vonja kérdőre, hogy miért volt a pályán a traktor, hanem azt, hogy miért ment olyan gyorsan Gasly – tegyük hozzá, kb. 2 másodperccel az előtt lengették meg a piros zászlót, mielőtt a pilóta a helyszínre ért, azaz óriási hibát vétett az FIA azzal, hogy már korábban a baleset helyszínére küldte a munkagépet.
Szűk egy és negyed óra eltelt a futam idejéből. Ahogy írtuk, pontokat két zöld zászlós kör után osztanak, de a megtett távtól is függ, hogy pontosan mennyit:
Helyezés |
Két körnél kevesebb versenytáv |
két körnél több, de 25%-nál kevesebb versenytávig |
a 15. körtől |
a 28. körtől |
a 41. körtől |
1. |
0 pt |
6 pt |
13 pt |
19 pt |
25 pt |
2. |
0 pt |
4 pt |
10 pt |
14 pt |
18 pt |
3. |
0 pt |
3 pt |
8 pt |
12 pt |
15 pt |
4. |
0 pt |
2 pt |
6 pt |
9 pt |
12 pt |
5. |
0 pt |
1 pt |
5 pt |
8 pt |
10 pt |
6. |
0 pt |
0 pt |
4 pt |
6 pt |
8 pt |
7. |
0 pt |
0 pt |
3 pt |
5 pt |
6 pt |
8. |
0 pt |
0 pt |
2 pt |
3 pt |
4 pt |
9. |
0 pt |
0 pt |
1 pt |
2 pt |
2 pt |
10. |
0 pt |
0 pt |
0 pt |
1 pt |
1 pt |
A 2014-ben ezen a pályán súlyos – később halálosnak bizonyuló – balesetet szenvedő Jules Bianchi édesapja Instagram-posztjában azt írta: „Nem tisztelik a pilóta életét, nem tisztelik Jules emlékét. Hihetetlen.”
… vagy 1 óra 35 perc maradt a versenyből, és piros zászló. A körszámláló eltűnt a képernyőről, a helyét a Szingapúrból is ismert visszaszámláló óra vette át. Egy biztos, Japánban nem látunk 53 kör versenyt.
Gaslynak a stewardoknál amiatt lesz jelenése, mert a gyanú szerint 250 km/órával is ment a piros zászló alatt. Nem helyes dolog ez, de az sem, hogy pályára küldtek egy munkagépet.
Amíg áll a futam és a McLarennél konkrétan Unóznak, addig ajánljuk magunkat: október 10-én, középpontban a Japán Nagydíj botrányosnak nyugodtan nevezhető eseményeivel ismét jelentkezik a Vezess Csapatrádió. A Vezess YouTube-csatornáján 19 órakor kezdünk és kibeszéljük a történteket, tartsatok velünk!
A helyszíni képeken mintha az látszódna, hogy javulnak a körülmények.
Az orvosi autó a pályán, a körülményeket tapogatta. Esett az eső, de kicsit tisztult az ég.
Hamilton már versenyzett volna Instagram-sztorija szerint: „Adjunk neki egy esélyt. Azonnal tudni fogjuk, hogy vezethető-e vagy sem.”
Miközben a futam utolsó órájába léptünk, az Aston Martin a pilótái által aláírt sapkákat csempészget a lelátóra.
Előkerült egy újabb videó a munkagépes-mentéses incidensről, Sainz fedélzeti kamerájáról, innen még félelmetesebb az eset:
Magyar idő szerint 9:15-kor újraindulhat a futam a versenyirányítás friss bejelentése szerint.
Újraindult a mezőny a biztonsági autó mögött, ahol a tervek szerint több kört is megtesz a 18 versenygép esőgumikon. Két safety car nélküli körre azonban szükség volt a pontosztáshoz. Mivel kevés idő volt hátra, a teljes pontszámra már senki sem számíthatott, így Verstappen meccslabdája is kezdett elgurulni.
Az állás továbbra is:
- Verstappen
- Leclerc
- Perez
- Ocon
- Hamilton
- Alonso
- Russell
- Ricciardo
- Cunoda
- Schumacher
- Stroll
- Magnussen
- Norris
- Bottas
- Latifi
- Vettel
- Csou
- Gasly
A mezőny gördülőrajttal folytathatta a versenyt, miután távozott előlük a biztonsági autó.
A pilóták szerint egyértelműen jobbak a körülmények, mint bő két órával ezelőtt, a rajtnál. Továbbra is a biztonsági autó mögött haladt a mezőny.
Bottas a mezőny végén rosszabb látási viszonyokra panaszkodott, mint az élmenők. Verstappen vele párhuzamosan jelentette, hogy jobban esik, mint korábban. A mezőny egyébként az 5. körét kezdte meg.
A biztonsági autó a kör végén a bokszba hajtott, és újraindult a verseny, állórajttal.
Latifi és Vettel rögtön a bokszba hajtottak az újraindítás után, intermediate abroncsra váltottak. Verstappen mondta is rádión, hogy a körülmények közel vannak már ehhez.
Vettelnél feljegyezték, hogy veszélyesen engedhette ki őt csapata a kerékcserét követően. A látótávolság egyébként szinte minimális volt, miközben Norris és Bottas is átmeneti gumikra váltottak, mert Vettel és Latifi mindenkinél gyorsabbak voltak.
Vettelt és Latifit nem vizsgálták, Magnussen pedig megelőzte Strollt a 11-12. helyen.
Közben Verstappen, Leclerc, Perez, Ocon, Hamilton és Russell is a bokszban jártak. Alonso, Ricciardo, Schumacher volt a legjobb három sorrendje, ők , valamint az 5. Csou nem cseréltek.
Verstappen gyorsabb volt Schumachernél, utolérte a németet, majd el is ment mellette. Ezzel az élre is állt a holland, mert Alonso és Ricciardo is gumit cseréltek. A futamra immár lehet pontokat osztani.
Leclerc is elment Schumacher mellett, az állás: Verstappen, Leclerc, Schumacher, Perez, Csou, Ocon, Hamilton, Vettel, Alonso, Latifi.
Csou is a bokszban járt, csak Schumacher próbált kinn maradni a pályán esőgumikon. Ezzel folyamatosan bukta a pozíciókat, már csak a negyedik volt a német.
Verstappen előnye több mint 4 másodperc volt Leclerc előtt, Perez további 7 másodperccel volt mögöttük. 11 kört tett meg a mezőny, 14-től már nem csak az első öt pilóta kap pontot.
Schumacher kicsúszott a pontszerző zónából lassú tempója miatt az esőgumikon. Az állás: Verstappen, Leclerc, Perez, Ocon, Hamilton, Vettel, Alonso, Latifi, Norris, Cunoda. A német le is cserélte gumijait a kör végén.
Leclerc neve mellett volt a leggyorsabb kör, de féltáv alatt nem jár bónuszpont. Hátránya 6 másodperc felett volt már Verstappenhez képest.
Hamilton Ocont, Russel Cunodát üldözte a 4-5., illetve a 10-11. helyen. Utóbbi nem ért pontszerzést: a futam átlépte a negyedtávot, ahol a legjobb kilenc pilóta kap pontot.
Leclerc tempója beszakadt: 9 másodperc fölé nőtt a hátránya Verstappenhez képest, Perez pedig már csak 6 másodpercre volt tőle.
Russell átvette a 10. helyet Cunodától, kívülről körbeautózta a japánt.
Russell szárnyalt, Norris mellett is elment. Leclerc közben tovább esett vissza, Perez újabb bő másodpercet hozott rajta
Az állás: Verstappen, Leclerc, Perez, Ocon, Hamilton, Vettel, Alonso, Latifi, Russell, Norris. Pontozásuk jelen állás szerint: 13, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0. Verstappen így nem lenne világbajnok.
Csou a bokszban járt, de csak új átmeneti gumikat kapott.
Hiába próbálkozott, Hamilton nem tudott elmenni Ocon mellett a 4-5. helyen, egyenesben nagyon lassú volt a Mercedes. Verstappen közben 14 másodperces előnnyel vezetett Leclerc előtt, akire 3 másodpercre felzárkózott Perez.
Russell megelőzte Latifit, így feljött a nyolcadik helyre. Közben többen is friss átmeneti abroncsokra váltottak, annyival gyorsabb volt az új gumi. Csou meg is futotta a leggyorsabb kört.
Perez előtt látótávolságban volt Leclerc. Az idők alapján úgy tűnt, a mezőny elérheti a féltávot, így a kiosztott pontok is nőhetnek. Így már az első tíz kapna világbajnoki egységeket 19-től 1-ig, de ezzel sem lenne bajnok Verstappen.
Alonso a bokszban járt friss gumikért, a 10. helyre tért vissza a pályára.
Perez utolérte Leclerc autóját, Verstappen vígan vezetett az élen 20 másodperces előnnyel. Möügöttük az állás: Ocon, Hamilton, Vettel, Russell, Alonso, Latifi, Norris. Alonso autóján működtek az új gumik.
Ocon és Hamilton korábbi csatája:
Perez nem tudta megelőzni Leclerc-t, hiába küzdött és tűnt egyértelműen gyorsabbnak.
Elkezdődött a 27. kör, 3/4-pontos futam lett ez így a legjobb tíznek.
Verstappen végül magabiztosan nyerte a csonka Japán Nagydíjat, jutalma 19 pont, ami azzal együtt, hogy Leclerc kivédte Perez támadásait és a 2-3. helyen értek be, nem elég a második vb-cím bebiztosításához. A monacói 14, a mexikói 12 pontot kapott, de Leclerc átvágta az utolsó sikánt, így az eredmény finoman szólva is kétséges.
Ocon is parádésan védekezett a 4-5. helyen Hamiltonnal szemben, ők 9 és 8 ponttal gazdagodtak. Vettel lett a hatodik (+6 pont), Alonso pedig az utolsó körben megelőzte Russellt a 7-8. helyen (+5 és +3 pont). Az utolsó pontokra – 2 és 1 – Latifi és Norris csaptak le.
Leclerc a sikán átvágásáért 5 másodperces büntetést kapott, így Perez lett a második, a monacói a harmadik helyre csúszott vissza.
Röviden szögezzük le: jelenlegi tudásunk szerint NEM! 8 pontos különbség kellett volna neki, de Leclerc büntetésével is csak 7 a differencia! Óriási hiba az F1-től, akik bejelentették ezt, mintha teljes pontokat osztottak volna.
Mivel újra tudták indítani a versenyt, ezért úgy is lehet értelmezni a szabályokat, hogy kiosztható a teljes pontszám, nem kell fél- vagy 3/4 pontokkal számolgatni. Ezzel Verstappen már valóban világbajnok.
A pontversenyek állása:
Verstappen – 366 p – világbajnok
Perez – 253 p
Leclerc – 252 p
Russell – 207 p
Sainz – 202 p
Hamilton – 180 p
Red Bull – 619 p
Ferrari – 454 p
Mercedes – 387 p
Alpine – 143 p
McLaren – 130 p
Alfa Romeo – 52 p
A teljes eredménylista
Kép(ek) forrása: Getty Images