F1: Botrányba fulladt a Japán Nagydíj, bajnok lett Verstappen

Majdnem elmosta az egész futamot az eső végül egész sokat futott a mezőny a Forma-1-es Japán Nagydíjon, melyet Max Verstappen nyert. A holland nem lett kétszeres bajnok ezúttal sem, aztán mégis, szabályértelmezési kérdéssé változott a siker kérdése.

F1: Botrányba fulladt a Japán Nagydíj, bajnok lett Verstappen

A Red Bull hollandja, Max Verstappen végzett az élen a Forma-1-es Japán Nagydíjon csapattársa, Sergio Perez és a Ferrari monacóija, Charles Leclerc előtt. A dobogós sorrend Perez és Leclerc között egy büntetéssel dőlt el, Verstappent furcsa körülmények között világbajnoknak kiáltották ki, a pályán pedig megjelent egy traktor is a szakadó esőben, ami a pilóták egyöntetű felháborodását váltotta ki a két órás esőszünetben.

A futam részletes összefoglalója az alábbiakban olvasható.

19 Celsius-fokos levegő- és 23 fokos aszfalthőmérséklet mellett sorakozhattak fel az autók a rajtrácsra a 2022-es szezon 17. Forma-1-es futamára, a Japán Nagydíjra, melynek rajtja előtt megérkezett az eső.

Az időmérőt Max Verstappen nyerte a Red Bull-lal a Ferrari párosa, Charles Leclerc és Carlos Sainz előtt. Őket a másik Red Bull-lal Sergio Perez fogta szendvicsbe. Az 53 körös futamot Esteban Ocon kezdhette az ötödik helyről az Alpine-nal, megelőzve Lewis Hamilton Mercedesét a rajtrácson. A negyedik soron csapattársaik, Fernando Alonso (Alpine) és George Russell (Mercedes) osztoztak, a legjobb tízbe pedig befért Sebastian Vettel (Aston Martin) és Lando Norris (McLaren). A rajtrácsot egy büntetés módosította, Pierre Gaslynak kellett a bokszból indulnia, mert az AlphaTauri a parc fermé szabályokat megszegve módosította szárnyait. Ezzel bukta 17. rajthelyét a francia.

F1: Botrányba fulladt a Japán Nagydíj, bajnok lett Verstappen 2

A rajtrács

A futamot mindenki intermediate abroncsokon kezdte.

vége 0 új esemény

2022 Forma-1 Japán Nagydíj

06:59

Felvezető kör

Állórajttal vette kezdetét a Japán Nagydíj, nem látták szükségét a biztonsági autó bevetésének.

07:06

Rajt/1. kör

Verstappen beragadt a rajtnál, de a külső íven vissza tudta előzni Leclerc-t. Sainz mellett elment Perez, majd a második szektorban ripityára törte Sainz a Ferrarit. Gasly összeszedett egy reklámtáblát az autójára, Albon pedig szintén kiesett. Biztonsági autót küldtek a pályára.

07:09

2. kör

A visszajátszásból kiderült, hogy Vettel megforgott még az első kanyarban, de folytatni tudta a versenyt. Sainz autója simán felúszott a vízen, ez okozta kiesését. Többen is pörögtek-forogtak: Csou folytatni tudta a versenyt. Albon technikai hiba miatt adta fel a futamot.

A futamot piros zászlóval megszakították.

07:11

3. kör/Piros zászló

Több pilóta is rettenetesen rossz látótávolságot jelentett, és az eső is rázendített közben. Gasly megúszta egy első szárnycserével a törmelékgyűjtést.

Sainz esete:

07:16

3. kör/Piros zászló

A német közvetítés információi alapján 20 perces leállásra lehetett számítani.

07:19

3. kör/Piros zászló

Az élmezőnyben nemigen változott az állás, de a hátsó régiókban volt változás:

  1. Verstappen
  2. Leclerc
  3. Perez
  4. Ocon
  5. Hamilton
  6. Alonso
  7. Russell
  8. Ricciardo
  9. Cunoda
  10. Schumacher
  11. Stroll
  12. Magnussen
  13. Norris
  14. Bottas
  15. Latifi
  16. Vettel
  17. Csou
  18. Gasly

Kiesett Albon és Sainz.

07:21

3. kör/Piros zászló

Az FIA hivatalos közleménye szerint a romló időjárási körülmények és a pálya helyreállítása miatt érkezett a piros zászló. Az újraindításról pedig – szokás szerint – majd a versenyirányítás fog időben tájékoztatni.

07:26

3. kör/Piros zászló

A futamnak – bármennyi kört is fusson a mezőny – legfeljebb 10 óráig tarthat magyar idő szerint.

Közben Gasly elég pipa volt, a francia „majdnem megölte magát”, amikor eltalálta a Sainz autója által az útra lökött reklámtáblát, és a fél kört vakon vezette le.

07:36

3. kör/Piros zászló

Gasly kiakadásának oka: a szinte nulla látótávolságban munkagép volt a pályán. Emlékszünk még mindannyian 2014-re, teljesen érthető, miért borult ki.

07:38

3. kör/Piros zászló

Repülőrajtra készülhettek a pilóták, az állórajtot elvetette a versenyirányítás a körülmények miatt.

07:40

3. kör/Piros zászló

Szivárogtak a részletek az újraindításról: több mint egy kört fog megtenni a mezőny a biztonsági autó mögött. Ezek természetesen beleszámítanak a versenytávba, mely 53 kör a Japán Nagydíjon.

07:43

3. kör/Piros zászló

Kötelező a kék oldalfalú esőgumik használata az újraindításkor.

07:49

3. kör/Piros zászló

Felfüggesztették az újraindítást, tovább kell várnia a mezőnynek és a nézőknek.

07:51

3. kör/Piros zászló

A hivatalos tájékoztatás szerint 10 percenként jönnek majd az infók az újraindítást illetően. Pontokat egyébként akkor oszthatnak a Japán Nagydíjon, ha legalább két, teljes egészében zöld zászló alatt megtett kört fut a mezőny, azaz nem a safety car mögött autókáznak.

08:07

3. kör/Piros zászló

Gasly traktor-találkozós incidensét kivizsgálják a stewardok a versenyt követően. Vélhetően az FIA nem azt vonja kérdőre, hogy miért volt a pályán a traktor, hanem azt, hogy miért ment olyan gyorsan Gasly – tegyük hozzá, kb. 2 másodperccel az előtt lengették meg a piros zászlót, mielőtt a pilóta a helyszínre ért, azaz óriási hibát vétett az FIA azzal, hogy már korábban a baleset helyszínére küldte a munkagépet.

08:18

3. kör/Piros zászló

Szűk egy és negyed óra eltelt a futam idejéből. Ahogy írtuk, pontokat két zöld zászlós kör után osztanak, de a megtett távtól is függ, hogy pontosan mennyit:

Helyezés Két körnél kevesebb versenytáv két körnél több, de 25%-nál kevesebb versenytávig a 15. körtől a 28. körtől a 41. körtől
1. 0 pt 6 pt 13 pt 19 pt 25 pt
2. 0 pt 4 pt 10 pt 14 pt 18 pt
3. 0 pt 3 pt 8 pt 12 pt 15 pt
4. 0 pt 2 pt 6 pt 9 pt 12 pt
5. 0 pt 1 pt 5 pt 8 pt 10 pt
6. 0 pt 0 pt 4 pt 6 pt 8 pt
7. 0 pt 0 pt 3 pt 5 pt 6 pt
8. 0 pt 0 pt 2 pt 3 pt 4 pt
9. 0 pt 0 pt 1 pt 2 pt 2 pt
10. 0 pt 0 pt 0 pt 1 pt 1 pt
08:21

3. kör/Piros zászló

A 2014-ben ezen a pályán súlyos – később halálosnak bizonyuló – balesetet szenvedő Jules Bianchi édesapja Instagram-posztjában azt írta: „Nem tisztelik a pilóta életét, nem tisztelik Jules emlékét. Hihetetlen.”

08:29

3. kör/Piros zászló

… vagy 1 óra 35 perc maradt a versenyből, és piros zászló. A körszámláló eltűnt a képernyőről, a helyét a Szingapúrból is ismert visszaszámláló óra vette át. Egy biztos, Japánban nem látunk 53 kör versenyt.

08:32

1 óra 30 perc maradt a versenyből

Gaslynak a stewardoknál amiatt lesz jelenése, mert a gyanú szerint 250 km/órával is ment a piros zászló alatt. Nem helyes dolog ez, de az sem, hogy pályára küldtek egy munkagépet.

08:42

1 óra 21 perc maradt a versenyből

Amíg áll a futam és a McLarennél konkrétan Unóznak, addig ajánljuk magunkat: október 10-én, középpontban a Japán Nagydíj botrányosnak nyugodtan nevezhető eseményeivel ismét jelentkezik a Vezess Csapatrádió. A Vezess YouTube-csatornáján 19 órakor kezdünk és kibeszéljük a történteket, tartsatok velünk!

08:45

1 óra 17 perc maradt a versenyből

A helyszíni képeken mintha az látszódna, hogy javulnak a körülmények.

08:57

1 óra 7 perc maradt a versenyből

Az orvosi autó a pályán, a körülményeket tapogatta. Esett az eső, de kicsit tisztult az ég.

09:00

1 óra 4 perc maradt a versenyből

Hamilton már versenyzett volna Instagram-sztorija szerint: „Adjunk neki egy esélyt. Azonnal tudni fogjuk, hogy vezethető-e vagy sem.”

F1: Botrányba fulladt a Japán Nagydíj, bajnok lett Verstappen 1

09:03

1 óra maradt a versenyből

Miközben a futam utolsó órájába léptünk, az Aston Martin a pilótái által aláírt sapkákat csempészget a lelátóra.

09:05

58 perc maradt a versenyből

Előkerült egy újabb videó a munkagépes-mentéses incidensről, Sainz fedélzeti kamerájáról, innen még félelmetesebb az eset:

09:07

56 perc maradt a versenyből

Magyar idő szerint 9:15-kor újraindulhat a futam a versenyirányítás friss bejelentése szerint.

09:15

48 perc maradt a versenyből

Újraindult a mezőny a biztonsági autó mögött, ahol a tervek szerint több kört is megtesz a 18 versenygép esőgumikon. Két safety car nélküli körre azonban szükség volt a pontosztáshoz. Mivel kevés idő volt hátra, a teljes pontszámra már senki sem számíthatott, így Verstappen meccslabdája is kezdett elgurulni.

09:18

46 perc maradt a versenyből

Az állás továbbra is:

  1. Verstappen
  2. Leclerc
  3. Perez
  4. Ocon
  5. Hamilton
  6. Alonso
  7. Russell
  8. Ricciardo
  9. Cunoda
  10. Schumacher
  11. Stroll
  12. Magnussen
  13. Norris
  14. Bottas
  15. Latifi
  16. Vettel
  17. Csou
  18. Gasly

A mezőny gördülőrajttal folytathatta a versenyt, miután távozott előlük a biztonsági autó.

09:19

42 perc maradt a versenyből

A pilóták szerint egyértelműen jobbak a körülmények, mint bő két órával ezelőtt, a rajtnál. Továbbra is a biztonsági autó mögött haladt a mezőny.

09:21

41 perc maradt a versenyből

Bottas a mezőny végén rosszabb látási viszonyokra panaszkodott, mint az élmenők. Verstappen vele párhuzamosan jelentette, hogy jobban esik, mint korábban. A mezőny egyébként az 5. körét kezdte meg.

09:22

40 perc maradt a versenyből

A biztonsági autó a kör végén a bokszba hajtott, és újraindult a verseny, állórajttal.

09:25

38 perc maradt a versenyből

Latifi és Vettel rögtön a bokszba hajtottak az újraindítás után, intermediate abroncsra váltottak. Verstappen mondta is rádión, hogy a körülmények közel vannak már ehhez.

09:27

37 perc maradt a versenyből

Vettelnél feljegyezték, hogy veszélyesen engedhette ki őt csapata a kerékcserét követően. A látótávolság egyébként szinte minimális volt, miközben Norris és Bottas is átmeneti gumikra váltottak, mert Vettel és Latifi mindenkinél gyorsabbak voltak.

09:28

35 perc maradt a versenyből

Vettelt és Latifit nem vizsgálták, Magnussen pedig megelőzte Strollt a 11-12. helyen.

Közben Verstappen, Leclerc, Perez, Ocon, Hamilton és Russell is a bokszban jártak. Alonso, Ricciardo, Schumacher volt a legjobb három sorrendje, ők , valamint az 5. Csou nem cseréltek.

09:30

33 perc maradt a versenyből

Verstappen gyorsabb volt Schumachernél, utolérte a németet, majd el is ment mellette. Ezzel az élre is állt a holland, mert Alonso és Ricciardo is gumit cseréltek. A futamra immár lehet pontokat osztani.

09:31

32 perc maradt a versenyből

Leclerc is elment Schumacher mellett, az állás: Verstappen, Leclerc, Schumacher, Perez, Csou, Ocon, Hamilton, Vettel, Alonso, Latifi.

09:32

31 perc maradt a versenyből

Csou is a bokszban járt, csak Schumacher próbált kinn maradni a pályán esőgumikon. Ezzel folyamatosan bukta a pozíciókat, már csak a negyedik volt a német.

09:34

29 perc maradt a versenyből

Verstappen előnye több mint 4 másodperc volt Leclerc előtt, Perez további 7 másodperccel volt mögöttük. 11 kört tett meg a mezőny, 14-től már nem csak az első öt pilóta kap pontot.

09:36

27 perc maradt a versenyből

Schumacher kicsúszott a pontszerző zónából lassú tempója miatt az esőgumikon. Az állás: Verstappen, Leclerc, Perez, Ocon, Hamilton, Vettel, Alonso, Latifi, Norris, Cunoda. A német le is cserélte gumijait a kör végén.

09:38

25 perc maradt a versenyből

Leclerc neve mellett volt a leggyorsabb kör, de féltáv alatt nem jár bónuszpont. Hátránya 6 másodperc felett volt már Verstappenhez képest.

09:40

23 perc maradt a versenyből

Hamilton Ocont, Russel Cunodát üldözte a 4-5., illetve a 10-11. helyen. Utóbbi nem ért pontszerzést: a futam átlépte a negyedtávot, ahol a legjobb kilenc pilóta kap pontot.

09:41

22 perc maradt a versenyből

Leclerc tempója beszakadt: 9 másodperc fölé nőtt a hátránya Verstappenhez képest, Perez pedig már csak 6 másodpercre volt tőle.

09:42

21 perc maradt a versenyből

Russell átvette a 10. helyet Cunodától, kívülről körbeautózta a japánt.

09:44

19 perc maradt a versenyből

Russell szárnyalt, Norris mellett is elment. Leclerc közben tovább esett vissza, Perez újabb bő másodpercet hozott rajta

09:47

16 perc maradt a versenyből

Az állás: Verstappen, Leclerc, Perez, Ocon, Hamilton, Vettel, Alonso, Latifi, Russell, Norris. Pontozásuk jelen állás szerint: 13, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0. Verstappen így nem lenne világbajnok.

09:49

14 perc maradt a versenyből

Csou a bokszban járt, de csak új átmeneti gumikat kapott.

09:50

13 perc maradt a versenyből

Hiába próbálkozott, Hamilton nem tudott elmenni Ocon mellett a 4-5. helyen, egyenesben nagyon lassú volt a Mercedes. Verstappen közben 14 másodperces előnnyel vezetett Leclerc előtt, akire 3 másodpercre felzárkózott Perez.

09:53

11 perc maradt a versenyből

Russell megelőzte Latifit, így feljött a nyolcadik helyre. Közben többen is friss átmeneti abroncsokra váltottak, annyival gyorsabb volt az új gumi. Csou meg is futotta a leggyorsabb kört.

09:54

9 perc maradt a versenyből

Perez előtt látótávolságban volt Leclerc. Az idők alapján úgy tűnt, a mezőny elérheti a féltávot, így a kiosztott pontok is nőhetnek. Így már az első tíz kapna világbajnoki egységeket 19-től 1-ig, de ezzel sem lenne bajnok Verstappen.

09:56

8 perc maradt a versenyből

Alonso a bokszban járt friss gumikért, a 10. helyre tért vissza a pályára.

09:58

5 perc maradt a versenyből

Perez utolérte Leclerc autóját, Verstappen vígan vezetett az élen 20 másodperces előnnyel. Möügöttük az állás: Ocon, Hamilton, Vettel, Russell, Alonso, Latifi, Norris. Alonso autóján működtek az új gumik.

Ocon és Hamilton korábbi csatája:

10:01

3 perc maradt a versenyből

Perez nem tudta megelőzni Leclerc-t, hiába küzdött és tűnt egyértelműen gyorsabbnak.

10:02

2 perc maradt a versenyből

Elkezdődött a 27. kör, 3/4-pontos futam lett ez így a legjobb tíznek.

10:10

Utolsó kör/Cél

Verstappen végül magabiztosan nyerte a csonka Japán Nagydíjat, jutalma 19 pont, ami azzal együtt, hogy Leclerc kivédte Perez támadásait és a 2-3. helyen értek be, nem elég a második vb-cím bebiztosításához. A monacói 14, a mexikói 12 pontot kapott, de Leclerc átvágta az utolsó sikánt, így az eredmény finoman szólva is kétséges.

Ocon is parádésan védekezett a 4-5. helyen Hamiltonnal szemben, ők 9 és 8 ponttal gazdagodtak. Vettel lett a hatodik (+6 pont), Alonso pedig az utolsó körben megelőzte Russellt a 7-8. helyen (+5 és +3 pont). Az utolsó pontokra – 2 és 1 – Latifi és Norris csaptak le.

10:12

Büntetés a futam után

Leclerc a sikán átvágásáért 5 másodperces büntetést kapott, így Perez lett a második, a monacói a harmadik helyre csúszott vissza.

10:15

Világbajnok Verstappen?

Röviden szögezzük le: jelenlegi tudásunk szerint NEM! 8 pontos különbség kellett volna neki, de Leclerc büntetésével is csak 7 a differencia! Óriási hiba az F1-től, akik bejelentették ezt, mintha teljes pontokat osztottak volna.

10:30

Más szabályértelmezés szerint világbajnok Verstappen

Mivel újra tudták indítani a versenyt, ezért úgy is lehet értelmezni a szabályokat, hogy kiosztható a teljes pontszám, nem kell fél- vagy 3/4 pontokkal számolgatni. Ezzel Verstappen már valóban világbajnok.

10:48

A bajnoki állás

A pontversenyek állása:

Verstappen – 366 p – világbajnok
Perez – 253 p
Leclerc – 252 p
Russell – 207 p
Sainz – 202 p
Hamilton – 180 p

Red Bull – 619 p
Ferrari – 454 p
Mercedes – 387 p
Alpine – 143 p
McLaren – 130 p
Alfa Romeo – 52 p

10:52

Végeredmény

F1: Botrányba fulladt a Japán Nagydíj, bajnok lett Verstappen 1

A teljes eredménylista

Kép(ek) forrása: Getty Images