A Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akció során a megállított járművek tizede nem tett eleget minden követelménynek. A négy nagyvárosban végzett akció során összesen 867 gépkocsi állapotát mérték fel az ellenőrzések során szeptember 19. és 23. között. Az Európai Mobilitási Hét állandó kísérőprogramján az ellenőrök 94 megállított jármű esetében tártak fel hiányosságot, közülük 27 erősen szennyező kocsit rendeltek be két hónapon belül elvégzendő időszakos műszaki vizsgálatra – ismertette az akció eredményeit a Technológiai és Ipari Minisztérium.

A TIM az ellenőrzéssel arra kívánta felhívni a figyelmet, hogy az autók rendszeres karbantartásával a közlekedés biztonsága mellett a károsanyag-kibocsátás mérsékléséért, a tisztább levegőért is tehetünk. Idén Budapesten naponta három-három, Debrecenben, Győrben és Szegeden pedig egy-egy, összesen tehát harminc helyszínen végeztek kitereléses közúti ellenőrzéseket a fent jelzett időszakban. A járműveket a műszaki vizsgálóállomásokon is alkalmazott technológiákkal, a benzineseket gázelemzővel, a dízelmotorosokat füstölésmérővel vizsgálták. A szemrevételezés során szivárgások, a környezetre ártalmas meghibásodások, akár szabálytalan módosítások nyomait keresték.

A már több évtizede megtartott rendszeres ellenőrzések tapasztalatai hosszabb időtávon is összevethetők. Általánosságban felvázolható, hogy az ezredforduló környékén a dízelmotoros autók fele, a benzinesek kétharmada felelt meg maradéktalanul az előírásoknak. A technológiai fejlődésnek, szigorúbb kritériumoknak köszönhetően az elmúlt években tíz vizsgált járműből átlagosan már csak egy-kettő esetében találtak kifogásolni valót az ellenőrök. 2022-ben a teherautók és nyerges vontatók hibátlannak bizonyultak, de a viszonylag alacsony vizsgált darabszám miatt ebből aligha vonható le általános érvényű következtetés. A könnyű tehergépjárművekből mérték meg a legtöbbet, megfelelőségi arányuk 97 százalék fölött alakult. A legtöbb probléma a személyautókkal volt, minden ötödiket kisebb-nagyobb hiányosságon érték. Míg a gázolajjal hajtott járművek környezeti állapota negyedszázada még jelentősen elmaradt a benzinesekétől, a dízelmotorosok egy évtizede beelőztek, és 2022-ben is megőrizték előnyüket.

Nem a korom, hanem a nitrogén-oxidok emissziójával van gond. A részecskeszűrő a füstfelhőt megoldja

Nem a korom, hanem a nitrogén-oxidok emissziójával van gond. A részecskeszűrő a füstfelhőt megoldja

A legfiatalabb állomány a fővárosi a könnyű tehergépjárműveknél (9,4 év) és a személyautóknál (12,8) is, a vidéki mérések 9,9 és 15,5 évre módosítják az összesített átlagéletkort. A nagyobb gépek értelemszerűen sokkal többet róják az utakat. Az autók 13 807 kilométeres átlagos évi futásteljesítményét a kisteherautók duplázzák (27 026), a nagyobbak közel háromszorosan (41 155), a kamionok pedig több mint hatszorosan (89 626) múlják felül. Mivel az új dízel, elektromos vagy hibrid gépkocsik jellemzően kimaradtak a mintavételezésből, a mért adatok nem tükrözik a teljes hazai járműállomány mutatóit.

A hatóság műszaki vizsgára rendelte be azokat a járműveket, amelyek nem voltak képesek határérték alatti kibocsátási értékeket produkálni. A meghibásodások leggyakoribb oka, hogy a szükséges karbantartás elmarad, és a gépkocsi rossz üzemi paraméterek mellett, a gyári kibocsátás sokszorosával közlekedik. Az újabb autók hibáit szakszerűtlen beavatkozás vagy a változatlan fogyasztás mellett teljesítménynövelést ígérő „sufnituning” okozhatja. A kontár barkácsolás miatt koszosabb és hangosabb járművek élettartama is csökken. Az akció elsősorban arra emlékeztet, hogy az autó állapotára odafigyelve, ügyelve óvhatjuk meg a magunk és mások biztonságát, egészségét.