A tisztán elektromos Scania teherautó után ezúttal egy platós hibrid került a kezünk közé. Nem vagyok a nagy szavak híve, de ilyen teherautóból aztán tényleg nincs sok még idehaza. Igazából csak a G-fülkés tesójából fut kettő Magyarországon és ezzel véget is lehet vetni a felsorolásnak. De nem csak ezért tekinthető izgalmasnak ez a svédországi jövevény. A Scania P 280 B6x2*4NB típusú teherautó még számtalan érdekességet rejteget.
Külső
A háromtengelyes teherautó ízig-vérig „scaniásan” néz ki. Mit jelent ez? Lényegben azt, hogy sem felfelé, sem lefelé nem lóg ki abból a dizájnvilágból, amelyet még 2016-ban mutatott be a svéd gyártó az új S, illetve az R-szérián. Túlzás nélkül állítható, hogy az idő nem fog ezen a formaterven. Mintha csak tegnap álmodták volna meg a hűtőmaszk széles, ezüstszürke lamelláit, amelyek lényegében minden jelenlegi Scania teherautó védjegyének tekinthető. A „Stockholm kék” fényezés pedig igazán jól áll a P-fülkének, amelyet kifejezetten a városi és regionális áruszállítás igényeinek megfelelően fejlesztettek ki.
Egy nyergeshez képest értelemszerűen lényegesen alacsonyabban van a fülke padlószintje. Ennek köszönhetően a beszállás is könnyebb: mindössze két lépcsőt kell leküzdenie a sofőrnek. Az első lépcső nagyjából 360 mm magasan van. A könnyebb kilátás érdekében a teherautót úgynevezett „city safe” ablakkal is felszerelték, amelynek köszönhetően a vezető jobban láthatja, ha például egy gyalogos, vagy biciklis elhalad mellette, vagy esetleg megáll valaki a jármű jobb oldalánál. Nyilván ezt a célt szolgálja az oldalablak fölé szerelt kiegészítő tükör is, de egy „city safe” ablakkal még hatékonyabban csökkenthető a holttér.
A 8340 mm hosszú és 2550 mm széles P280-ast lapos tetős nappali fülkével látták el, így a magassága nem haladja meg a 2841 mm-t. A P-szériát nézve a tesztjárművünk a középutat képviseli, ugyanis van ennél keskenyebb fülke is ebben a családban, amelynél lényegében már az ajtókerettel véget ér a kabin, a legnagyobb P-kabin pedig normál szélességű hálóággyal és extra fejtérrel (Highline) rendelkezik. A tesztünkben szereplő variáns szerintem ideális a magyar viszonyokra ebből a szempontból, hiszen egy keskeny, 540 mm széles lehajtható ágynak is jut benne hely arra az esetre, ha a sofőr szeretne egyet ejtőzni.
Belső
Mivel a fülke alacsonyabban van egy távolsági nyerges vontatóéhoz képest ezért a fedélzeten utazóknak meg kell barátkozniuk a gondolattal, hogy nem sík a padlója. hiszen az alatta dolgozó motort nem lehet összetömöríteni. A motorsátor mérete az elviselhető keretek között marad a Scaniában, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy körülbelül térd magasságig ér, vagyis éppen olyan magas, hogy akár könyökölni, vagy pókerezni is lehet rajta. A svéd mérnökök igyekeztek jól kihasználni ezt a részt, ezért pohártartókat és egy kis asztalka szerűséget is kialakítottak rajta. Átsétálni rajta azonban nem nagyon lehet.
Ennél is fontosabb azonban, hogy az ülések mögött egy olyan modul van, amiben 1-1 szeparált tárolórekesz is megtalálható. Ezekhez nemcsak belülről, hanem akár kívülről is hozzáférhet a sofőr a fülke oldalán elhelyezett ajtóknak köszönhetően. A két modul között pedig egy kihúzható hűtőláda található, ami azért jó néhány fél literes üdítőt el tud nyelni. Erre a modulra hajtható rá a korábban említett keskeny ágy.
A műszerfal jól áttekinthető és a legfontosabb gombok a műszeregység közelébe kerültek. Jobb kéz felől a navigáció, valamint az infotainment megjelenítésére szolgáló színes kijelző kapott helyet. Alatta van a digitális klímavezérlő panelje, az alatta pedig a világítással, valamint egyes vezetéstámogató asszisztensek ki és bekapcsolását szolgáló gombok vannak.
A műszerfal alapvetően nem különbözik a dízeles változatétól, de a műszeregységen van pár olyan dolog, ami csak és kizárólag a hibrid hajtáslánchoz köthető. Az egyik, hogy a sofőr visszajelzést kap arról, hogy pontosan mennyi az akkumulátorok töltöttsége (%), illetve, hogy mekkora hatótáv áll rendelkezésre. A sebességmérő óra alatt pedig a gépjárművezető a gázolaj és az AdBlue aktuális szintjét is láthatja, meglepetés tehát ilyen szempontból biztosan nem fogja érni. Az üzemanyagtartály 275, az AdBlue tartály pedig 47 literes.
Technika
A Scania már 2014 óta fejleszt hibrid üzemű teherautókat, tehát nem számít új szereplőnek. A svéd gyártó már a negyedik generációs hajtásláncnál jár, ami nagyobb elektromos hatótávot kínál a korábbi változatokhoz képest. A P280 hibrid teherautóban 7,0 literes, 280 lóerős, 1000 Nm-res dízelmotor dolgozik, amelyhez egy GE281-es típusú sebességváltó csatlakozik. A Scania ezt a modult egyenesen az új hibrid teherautók lelkének nevezi.
Ez az egység 230 kW folyamatos- és 290 kW csúcsteljesítményt, illetve 2100 Nm-res nyomatékot kínál. Érdekessége, hogy ugyan hatfokozatú, de nem rendelkezik a hagyományos értelemben vett tengelykapcsolóval. Annak szerepét lényegében a bolygómű tölti be, amely ily módon teljes mértékben megszakítás mentes és gyors váltásokat tud biztosítani. A GE281-es modul maximum 100 lóerőt ad hozzá a dízelmotor teljesítményéhez, de ennél is fontosabb azonban, hogy a hibrid hajtáslánc mindent összevetve 40 százalékkal kisebb üzemanyag-felhasználást eredményez a városi közlekedés esetén.
A P 280-ast 90 kWh kapacitású akkumulátorral is ellátták, ezért akár 60 kilométert is meg lehet vele tenni tisztán elektromos üzemmódban. Az akkumulátor többféleképpen tölthető: egyrészt a jármű menet közben, a regeneratív fékezéssel is időnként „visszacsorgat” valamit az elégetett hatótávból a hajtásláncba, másfelől pedig egy maximum 95 kW teljesítményű egyenáramú töltővel 30-35 perc alatt feltölthető az akkumulátorcsomagja. Ha a helyzet úgy hozza, hogy sürgősen elektromos hatótávra van szükség, akkor a P280-as akkumulátorcsomagja a dízelmotor munkájával is feltölthető, ebben az esetben gázolajat fogunk elégetni azért, hogy aztán tisztán elektromos üzemmódban közlekedhessünk.
A legtisztábban megújuló energiaforrásból előállított árammal, valamint biodízellel, vagy hidrogénezett növényi olaj (HVO) felhasználásával üzemeltethető a maximum 29 tonnás össztömeggel rendelkező P280-as hibrid teherautó.
Vezetés
A Scania P280-as hibridet Biatorbágy és Dunaharaszti között tettem próbára, ami javarészt az MO-áson való jövés-menést jelentett. A teljes terheléssel ellátott teherautóval leginkább 80 km/órás sebességgel és döntően tisztán elektromos üzemmódban közlekedtem. A jármű ilyen körülmények között meglehetősen csendes munkahelynek bizonyult, hiszen a fülkébe egyáltalán nem szűrődött be a motorzaj. A P280-as ugyanakkor nem csak halk működéséről, hanem könnyű manőverezhetőségről is tanúbizonyságot tett.
A 4350 mm-res tengelytávolságnak, valamint a kormányozható hátsó tengelynek köszönhetően kifejezetten könnyen meg lehet vele fordulni. Az előre- és a hátrameneti fokozat közötti váltás is teljesen akadozásmentes. Azt hiszem nem túlzott a Scania, amikor a GE281-est nevezte meg a hibrid teherautók lelkének. Ez az egység menet közben is olyan finoman dolgozik, hogy gyakorlatilag észrevehetetlenek a fokozatváltások. És egész kis sebesség mellett sem kezd el rángatni. A kigyorsítások is sokkal simábban végezhetők vele, emiatt pedig kifejezetten agilis teherautónak tekinthető.
A Scania P280-as kifejezetten kényelmesen vezethető. A fedélzeti számítógépben található adatok szerint a vegyes üzemanyag-felhasználása 18l/100 km körül alakult, ami lényegesen jobb egy csak dízelmotorral szerelt, hasonló kategóriás teherautóéhoz képest.
Összegzés
Mindent összevetve a P280-as jobb vezethetőséget nyújt, mint a tisztán dízeles változata. A 60 kilométeres hatótáv nagy mobilitást ad a sofőrnek, ha városban és nem autópályán használja. Igaz, azért egy 4-5 címből álló budapesti fordát nem lehetne vele megcsinálni kizárólag elektromos üzemmódban.
Persze ott a fülke alatt a biztos mentsvár a 7 literes dízelmotor személyében, vagyis a sofőrnek nem kell rettegnie attól, hogy mi lesz, ha esetleg elfogy az elektromos hatótáv. A P280 hibriddel tehát úgy élvezhetjük az elektromos áruszállítás előnyeit, hogy közben elengedhetjük a hatótávparát is. Mindamellett pedig egy ilyen teherautó a környezetnek is jót tesz, hiszen biodízellel akár 90 százalékkal is csökkenthető a károsanyag-kibocsátása.
A Scania szerint nem csak környezetvédelmi előnyei vannak a hibrid teherautónak. Mivel az automataváltója nem tartalmaz olyan kopóalkatrészeket, mint például a szinkronszerkezetek, a tengelyfékek, vagy a tengelykapcsoló, ezért a javítási és a karbantartási költségek csökkenhetnek, az üzemidő pedig nőhet ezeknél a teherautóknál. És ennek előnyeit nemcsak a járművezetők, hanem a flottamenedzserek, valamint az üzemeltetők is egyaránt élvezhetik.