Egyre magasabbra rángatják a használt villanyautók árait az elmúlt bő esztendő történései: üzemanyagár-emelkedés, hatósági ár, ellátási problémák, cégek kizárása az árplafonos benzinből és gázolajból, durva áramár-emelkedés és így tovább. A tavaszi üzemanyaghiány és a hatósági áras vásárlók körének nyári korlátozása önmagában kisebb földrengést okozott az üzembentartók között. 

Például csak márciusban két és félszeresére ugrott a villanyautókra vonatkozó keresések száma a JóAutók.hu-n, amikor időszakos hiányok léptek fel a töltőállomásokon és felvásárlási láz indult. Egyértelműen látszik, hogy az egyes kutakon kialakult sorok hatással voltak az autóvásárlókra is.

Hasonlóan telt a nyár is. „A cégek hatósági áras tankolásból való kikerülése napján, azaz július 30-án több mint 20 százalékkal nőtt az elektromos modellekre indított keresések száma a Használtautó.hu felületén, és azóta is hasonlóan fokozott érdeklődés látszik” – állítja Katona Mátyás, a legnagyobb hazai jármű-hirdetési oldal szakértője a Vezessnek.

Szerinte tisztán látszik, hogy a cégek számára lett égető az elektromos autóra történő váltás. Velük együtt a hatósági áras üzemanyag kivezetésétől vagy az üzemanyaghiánytól tartók még tovább növelték az elektromos modellek iránti érdeklődést. Mindez hatással volt az árakra is.

Csaknem megduplázódott egyes használt villanyautók ára 1

A vásárlójelöltek „mozgatását” a koronavírus-járvány kezdte, 2020 tavaszán gyorsan eltűnt az érdeklődők fele a piacról, majd még azon a nyáron a korábbinál is erősebb érdeklődéssel tértek vissza, innentől nagyjából egyenletes szint volt jellemző 2021 őszéig. Akkor indult meg az igazi rali, főleg az elektromosokért

A legnépszerűbb modellek árai

Jól látszik a népszerűbb villanyautók árváltozásait bemutató alábbi táblázatainkon, hogy a koronavírus-járvány első másfél éve befagyasztotta a meghirdetett járművek árait. A benzin és a gázolaj árának emelkedésével, majd a hatósági árral induló mögöttünk álló esztendőben viszont jelentősen megdrágultak a tisztán elektromos személyautók.

A Használtautó.hu-n így alakultak a hirdetési árak (fontos megemlíteni, hogy a Model 3 két éve de facto új autónak számított nálunk, vagyis 2020-ban jellemzően újakat és csak kevés 1-2 évest hirdettek):

  2020. október
(átlagár, forint)
2021. október
(átlagár, forint)
2022. október
(átlagár, forint)
Árváltozás
(százalék)
BMW i3 7,626,947 8,339,069 10,746,591 +40,9
Kia e-Niro 13,068,416 12,561,000 16,149,122 +23,5
Nissan Leaf 7,033,786 7,093,436 9,838,789 +39,8
Renault Zoé 6,892,920 5,251,747 7,045,882 +2,2
Tesla Model 3 20,669,475 20,044,154 20,298,619 -1,8

 

A kevesebb, de összességében jellemzően fiatalabb személyautók hirdetéseivel dolgozó JóAutók.hu-n százalékosan jóval nagyobb mértékű áremelkedés mutatnak az eladásra kínált járművek árcédulái. Halász Bertalan ügyvezető szerint náluk ma már 12,8 millió forint a használt elektromosok átlagára. Használt autókról beszélünk és átlagárról.

Benne van a hazai üzemanyag-ellátási nehézségek és a 700 forint környékén mozgó piaci ártól való félelem mellett az áremelkedésben a rekordpocsék forintárfolyam okozta egyre drágább szürke import is, és természetesen az új autók drágulása is húzza felfelé az árakat.

  2020. október
(átlagár, forint)
2020. október
(átlagár, forint)
2020. október
(átlagár, forint)
Árváltozás
(százalék)
BMW i3 6 746 400 7 070 300 12 779 900 +89,4
Renault Zoé 3 989 000 4 230 000 6 760 900 +69,4
Nissan Leaf 8 357 700 8 418 200 11 391 800 +36,3
Kia e-Niro 10 983 500 11 756 500 14 304 536 +30,2
Tesla Model 3 17 650 000 19 996 000 21 779 400 +23,3

 

Egészen sokkoló a külföldről legnagyobb számban használtan beérkező i3-as árának csaknem megduplázódása két év alatt, ráadásul ennek az áremelkedésnek a zöme a mögöttünk álló esztendőben történt. Mondanánk, hogy remek befektetést csinált, aki vásárolt egy éve elektromos BMW-t, de ha ma eladná, hiába szép a haszon, lehet, hogy a következő hónapban már annyiért sem tudna venni hasonlót.

Ami biztosan kijelenthető: rosszul járt, aki az egy éve elhatározott vásárlással máig várt, és most nyúl a zsebébe és vesz használt villanyautót.

Csaknem megduplázódott egyes használt villanyautók ára 2

Folyamatosan emelkedik a meghirdetett villanyautók száma, a JóAutók.hu-n most 3-4-szer annyit kínálnak, mint 2021 közepén

Hiába drágulnak, gyorsan elkelnek

Jelenleg az egy százalékot sem éri el a bő négymilliós hazai személyautó-állományon belül a tisztán elektromosok aránya, a JóAutók.hu-n a rájuk vonatkozó kereséseik aránya ugyanakkor hét százalék. Ráadásul – szemben a hibrid modellek iránti érdeklődéssel – egyenletes az emelkedés.

Csaknem megduplázódott egyes használt villanyautók ára 3

Forrás: JóAutók.hu

Az élénk érdeklődés gyorsabb értékesítéssel jár a most jóval magasabb ár ellenére is. A Használtautó.hu alábbi táblázatában a „hirdetések forgási sebessége” szerepel, vagyis hogy az adott hónapban az adott modell összes hirdetése átlagosan mennyi napig volt fent az oldalon. Ebből arra lehet következtetni, hogy milyen gyorsan keltek el a meghirdetett személyautók.

  2020. október
(napok száma)
2021. október
(napok száma)
2022. szeptember
(napok száma)
BMW i3 43 48 19
Renault Zoé 79 67 19
Nissan Leaf 60 43 17
Kia e-Niro 49 17 23
Tesla Model 3 62 26 20

A 2022 szeptemberi adatok némi fenntartással kezelendők, mivel itt még nem telt el annyi idő, hogy száz százalékosan valós képet kapjunk a hirdetések az oldalon ténylegesen eltöltött idejével kapcsolatban, de annyi idő mindenképpen eltelt, hogy már most, október végén kijelenthessük: jellemzően jóval rövidebb ideig hirdetnek egy-egy elektromos autót a gazdáik.

Vége a rezsicsökkentésnek. Vége a napelempiacnak?

Az elmúlt évben szinte hetente kellett figyelni a kormányzat döntéseire, sok közülük hatással volt a használtautó-piacnak erre a szegmensére is. Kérdés, hogy a legújabb döntésük után mi történik.

„Bár erre még nincsenek megfelelő időtávú adataink, de várhatóan a napelemek telepítésével kapcsolatos, az elmúlt napokban bejelentett jelentős korlátozások további visszaesést hoznak majd ezen a területen” – mondja Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.

Meglepő lenne ugyanakkor, ha a drágulást megtörve vékonyodni kezdenének az árcédulák.