Egyre magasabbra rángatják a használt villanyautók árait az elmúlt bő esztendő történései: üzemanyagár-emelkedés, hatósági ár, ellátási problémák, cégek kizárása az árplafonos benzinből és gázolajból, durva áramár-emelkedés és így tovább. A tavaszi üzemanyaghiány és a hatósági áras vásárlók körének nyári korlátozása önmagában kisebb földrengést okozott az üzembentartók között.
Például csak márciusban két és félszeresére ugrott a villanyautókra vonatkozó keresések száma a JóAutók.hu-n, amikor időszakos hiányok léptek fel a töltőállomásokon és felvásárlási láz indult. Egyértelműen látszik, hogy az egyes kutakon kialakult sorok hatással voltak az autóvásárlókra is.
Hasonlóan telt a nyár is. „A cégek hatósági áras tankolásból való kikerülése napján, azaz július 30-án több mint 20 százalékkal nőtt az elektromos modellekre indított keresések száma a Használtautó.hu felületén, és azóta is hasonlóan fokozott érdeklődés látszik” – állítja Katona Mátyás, a legnagyobb hazai jármű-hirdetési oldal szakértője a Vezessnek.
Szerinte tisztán látszik, hogy a cégek számára lett égető az elektromos autóra történő váltás. Velük együtt a hatósági áras üzemanyag kivezetésétől vagy az üzemanyaghiánytól tartók még tovább növelték az elektromos modellek iránti érdeklődést. Mindez hatással volt az árakra is.
A legnépszerűbb modellek árai
Jól látszik a népszerűbb villanyautók árváltozásait bemutató alábbi táblázatainkon, hogy a koronavírus-járvány első másfél éve befagyasztotta a meghirdetett járművek árait. A benzin és a gázolaj árának emelkedésével, majd a hatósági árral induló mögöttünk álló esztendőben viszont jelentősen megdrágultak a tisztán elektromos személyautók.
A Használtautó.hu-n így alakultak a hirdetési árak (fontos megemlíteni, hogy a Model 3 két éve de facto új autónak számított nálunk, vagyis 2020-ban jellemzően újakat és csak kevés 1-2 évest hirdettek):
2020. október (átlagár, forint) |
2021. október (átlagár, forint) |
2022. október (átlagár, forint) |
Árváltozás (százalék) |
|
BMW i3 | 7,626,947 | 8,339,069 | 10,746,591 | +40,9 |
Kia e-Niro | 13,068,416 | 12,561,000 | 16,149,122 | +23,5 |
Nissan Leaf | 7,033,786 | 7,093,436 | 9,838,789 | +39,8 |
Renault Zoé | 6,892,920 | 5,251,747 | 7,045,882 | +2,2 |
Tesla Model 3 | 20,669,475 | 20,044,154 | 20,298,619 | -1,8 |
A kevesebb, de összességében jellemzően fiatalabb személyautók hirdetéseivel dolgozó JóAutók.hu-n százalékosan jóval nagyobb mértékű áremelkedés mutatnak az eladásra kínált járművek árcédulái. Halász Bertalan ügyvezető szerint náluk ma már 12,8 millió forint a használt elektromosok átlagára. Használt autókról beszélünk és átlagárról.
Benne van a hazai üzemanyag-ellátási nehézségek és a 700 forint környékén mozgó piaci ártól való félelem mellett az áremelkedésben a rekordpocsék forintárfolyam okozta egyre drágább szürke import is, és természetesen az új autók drágulása is húzza felfelé az árakat.
2020. október (átlagár, forint) |
2020. október (átlagár, forint) |
2020. október (átlagár, forint) |
Árváltozás (százalék) |
|
BMW i3 | 6 746 400 | 7 070 300 | 12 779 900 | +89,4 |
Renault Zoé | 3 989 000 | 4 230 000 | 6 760 900 | +69,4 |
Nissan Leaf | 8 357 700 | 8 418 200 | 11 391 800 | +36,3 |
Kia e-Niro | 10 983 500 | 11 756 500 | 14 304 536 | +30,2 |
Tesla Model 3 | 17 650 000 | 19 996 000 | 21 779 400 | +23,3 |
Egészen sokkoló a külföldről legnagyobb számban használtan beérkező i3-as árának csaknem megduplázódása két év alatt, ráadásul ennek az áremelkedésnek a zöme a mögöttünk álló esztendőben történt. Mondanánk, hogy remek befektetést csinált, aki vásárolt egy éve elektromos BMW-t, de ha ma eladná, hiába szép a haszon, lehet, hogy a következő hónapban már annyiért sem tudna venni hasonlót.
Ami biztosan kijelenthető: rosszul járt, aki az egy éve elhatározott vásárlással máig várt, és most nyúl a zsebébe és vesz használt villanyautót.
Hiába drágulnak, gyorsan elkelnek
Jelenleg az egy százalékot sem éri el a bő négymilliós hazai személyautó-állományon belül a tisztán elektromosok aránya, a JóAutók.hu-n a rájuk vonatkozó kereséseik aránya ugyanakkor hét százalék. Ráadásul – szemben a hibrid modellek iránti érdeklődéssel – egyenletes az emelkedés.
Az élénk érdeklődés gyorsabb értékesítéssel jár a most jóval magasabb ár ellenére is. A Használtautó.hu alábbi táblázatában a „hirdetések forgási sebessége” szerepel, vagyis hogy az adott hónapban az adott modell összes hirdetése átlagosan mennyi napig volt fent az oldalon. Ebből arra lehet következtetni, hogy milyen gyorsan keltek el a meghirdetett személyautók.
2020. október (napok száma) |
2021. október (napok száma) |
2022. szeptember (napok száma) |
|
BMW i3 | 43 | 48 | 19 |
Renault Zoé | 79 | 67 | 19 |
Nissan Leaf | 60 | 43 | 17 |
Kia e-Niro | 49 | 17 | 23 |
Tesla Model 3 | 62 | 26 | 20 |
A 2022 szeptemberi adatok némi fenntartással kezelendők, mivel itt még nem telt el annyi idő, hogy száz százalékosan valós képet kapjunk a hirdetések az oldalon ténylegesen eltöltött idejével kapcsolatban, de annyi idő mindenképpen eltelt, hogy már most, október végén kijelenthessük: jellemzően jóval rövidebb ideig hirdetnek egy-egy elektromos autót a gazdáik.
Vége a rezsicsökkentésnek. Vége a napelempiacnak?
Az elmúlt évben szinte hetente kellett figyelni a kormányzat döntéseire, sok közülük hatással volt a használtautó-piacnak erre a szegmensére is. Kérdés, hogy a legújabb döntésük után mi történik.
„Bár erre még nincsenek megfelelő időtávú adataink, de várhatóan a napelemek telepítésével kapcsolatos, az elmúlt napokban bejelentett jelentős korlátozások további visszaesést hoznak majd ezen a területen” – mondja Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.
Meglepő lenne ugyanakkor, ha a drágulást megtörve vékonyodni kezdenének az árcédulák.