Miközben az autógyártók folyvást kommunikálják, hogy milyen közel állunk az önvezető autók korához, a Bloomberg a Napi.hu által észrevett hosszú cikkben járt utána annak, hogy mennyi ebben az igazság húsz évvel azután, hogy már gyártottak ilyen járműveket, és hat éve már igazából használják is őket.

A problémák a cikk szerint „elemiek”. Az önvezető autók lényegében csak napsütésben működnek és gondjaik vannak az olyan helyzetekkel, mint az útépítések, a keresztbe futó állatok, a fekvőrendőrök és a közlekedésterelő bóják.

A szakmában „védtelen balkanyarnak” nevezett probléma lehet a legnagyobb: ha nincs közlekedési lámpa, hanem simán be kéne kanyarodni balra, akkor az önvezető autók egyszerűen megbénulnak. Nem tudják kezelni azt a problémát, hogy szemből és balról is jöhetnek autók, amelyeknek keresztezhetik az útjukat.

George Hotz, a vezetéstámogató rendszereket fejlesztő Comma.ai Inc. munkatársa egyszerűen átverésnek nevezi az önvezető autózást, amibe viszont ömlik a befektetői pénz. Mike Ramsey, az autóipar szakértőjének számító Gartner piackutató cég elemzője csak annyit mond: lesznek az autószalonokban megvásárolható autók, de mire eljutunk odáig, a mai fiatalok megöregszenek.

Anthony Levandowski autómérnök az önvezető autók egyik korábbi nagy propagandistája volt, de ma úgy látja, alig találni olyan technológiát, amelynek a fejlesztésére több pénzt költöttek kevesebb eredménnyel. Mint mondja, az józanította ki, hogy összevetette az autógyártók ígéreteit (egyben az ő korábbi reményeit) a valósággal, amiből arra a következtetésre jutott, hogy az önvezető autó egy hobbi, nem egy üzleti lehetőség.

A Waymo, az önvezető autók piacvezető cége közben azt állítja, hogy tíz év alatt 20 millió mérföldet tettek meg autói balesetmentesen (a napfényes Kaliforniában). Ez azt jelenti, ennél 25-ször többet kell levezetniük technikai magányukban, mielőtt halvány fogalmat alkothatnánk arról, hogy képesek hozni azt, amit az iskolabuszsofőrök tudnak.

A számítógépek nem mindenhatóságára további példaként szerepel a cikkben, hogy egy élő sofőr tudja, hogy az előtte lévő galambok fel fognak repülni, míg az önvezető autó akár hatalmasat is fékezhet közeledve hozzájuk.