Több fontos bejelentéssel indult a Forma-1-es Mexikóvárosi Nagydíj hétvégéje: mint arról beszámoltunk, előbb az esemény szerződését hosszabbították meg, amit a múlt hétvégi Amerikai Nagydíj eredményének újbóli változása, illetve az Aston Martin és a Red Bull költségvetési szabálysértésében hozott ítéletek követtek.

Ezután gyakorlatilag szélcsendben, 24 Celsius-fokos levegő- és 47 Celsius-fokos aszfalthőmérséklet kíséretében vette kezdetét a Forma-1-es Mexikóvárosi Nagydíj első szabadedzése. Bár a versenyzők nem halogatták sokáig a körözést a több szempontból, például a magaslati levegő miatt is rendhagyó mexikói aszfaltcsíkon, zavartalanul folyt a gyakorlás.

Az első gyors körök után a Red Bull pilótái álltak az élen a kétszeres világbajnok Max Verstappen vezetésével, ám az idő feléhez érkezve az addig a bokszban várakozó Charles Leclerc állt az eredménylista élére a lágy gumikon, 1:21.546-os idejével több hét tizedmásodperccel a holland elé ugorva.

Az élen történt helycserét követően abszolút a lágy gumiké, majd néhány másodpercig Verstappené lett a főszerep, aki a 11-es kanyar kijáratánál „megtáncoltatta”, majd meg is forgatta a Red Bullt, pedig abszolút leggyorsabb első szektorral kezdte a körét. Piruettje hatására a sárga zászlók is előkerültek, miközben a csapatrádión a tapadás hiányára panaszkodott.

Üldözte a balszerencse a cserepilótákat

Csakúgy, mint egy hete Austinban, ezúttal is a csapatok fele ültette kispadra az egyik állandó versenyzőjét, így kapott lehetőséget Pietro Fittipaldi (Haas) és Liam Lawson (AlphaTauri) mellett az első F1-es nagydíjhétvégéjén részt vevő Jack Doohan (Alpine), valamint a 2023-as idény két újonca, Nyck de Vries (Mercedes) és Logan Sargeant (Williams) is.

Közülük Lawsonnak indult a legnehezebben az egyórás etap, aki Cunoda Juki autójába ülve már az első percekben fékproblémákkal szembesült, de nem sokkal később folytathatta programját az új-zélandi. Később nála is rosszabbul járt Fittipaldi, aki alatt a pályán állt meg a Haas, így meg kellett szakítani néhány percre a tréninget annak kétharmadánál. A visszajátszásból egyértelművé vált, hogy a Haas kérte arra a brazil teszt- és tartalékpilótát, hogy álljon félre, miután a bokszutcából távozva a VF-22 hátulja baljós füstöt kezdett el eregetni.

Percekkel az eset után Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke az F1 TV, egyúttal a Sky Sports F1 adásában megerősítette, hogy a meghibásodás minden bizonnyal újabb motorcserét és hátrasorolást von majd maga után – aminek Kevin Magnussen fogja meginni a levét.

Fittipaldi mellett Doohan számára is idejekorán ért véget a szabadedzése, mivel az Alpine-nál szintén motorgondokra figyeltek fel, ami később Esteban Oconnak lehet rossz hír. Lawson pedig keretbe foglalta az újoncok vesszőfutását: szűk öt perccel később újabb műszaki hiba okán húzódott le a pályáról – ami egy második, egyben végső megszakítást eredményezett.

Ferrari 1-2-vel indult a hétvége

Még az első megszakítást megelőzően kialakult a sorrend az élen: ez alapján Carlos Sainz bizonyult a leggyorsabbnak a hétvége első edzésén, ám 1:20.707-es köre csak 46 ezredmásodperccel volt gyorsabb, mint a csapattárs Leclerc-é. A Ferrari pilótái mögött ezredre azonos idővel zárt a Red Bull duója, de mivel a hazai pályán versenyző Sergio Pérez ért át előbb a célvonalon, őt sorolták harmadikként.

Így Verstappen a negyedik helyen indította a hétvégét, megelőzve Lewis Hamiltont, aki egy igen veszélyes manőverrel irányította magára a figyelmet az utolsó percekben, de különösen Daniel Ricciardóét (McLaren), aki egy kitérő mozdulattal kerülte el a kontaktot a Mercedesszel. A hétszeres világbajnok mögött Fernando Alonsóval (Alpine), Valtteri Bottasszal (Alfa Romeo), Lando Norrisszal (McLaren), Pierre Gaslyval (AlphaTauri) és Sebastian Vettellel (Aston Martin) vált teljessé.

A beugró pilóták az utolsó öt helyen sorakoztak fel, a legelőrébb pedig Lawson zárt, aki 16. lett.

F1: Sainz kezdett az élen, láthatáron az első büntetés Mexikóban 2

Az első szabadedzés végeredménye

A hétvége programja a második szabadedzéssel folytatódik, ami magyar idő szerint 23 órakor kezdődik. Miután Japánban az eső közbeszólt, ezúttal is 60 helyett 90 perces edzésre kell készülni, a Pirelli ugyanis másodjára is lehetőséget kap arra, hogy éles versenyhétvégén próbálhassa ki a következő idényre szánt gumijait.