Hétmillió dolláros pénzbírsággal és 10 százalékos szélcsatornaidő-csökkentéssel „úszta meg” a Red Bull, hogy a 2021-es Forma-1-es szezonban megszegte a pénzügyi szabályokat, túllépve a 145 millió dolláros költségplafont.
Bár a Milton Keynes-i csapat és Max Verstappen megtarthatta az egyéni világbajnoki címet, a következmények a Red Bull 2023-as idénye mellett 2024-es felkészülését is befolyásolhatja. A Mexikóvárosi Nagydíj sajtótájékoztatóján Christian Horner jelentős visszaesésre számít a büntetés miatt.
Az emberek szerint jelentéktelen ez az összeg, pedig hadd áruljam el, ez óriási összeg. Körönként ez negyed és fél másodperc közötti különbséget jelent
– idézi a Red Bull csapatfőnökének szavait a The Race.
Horner amellett, hogy mindkét szankciót „jelentősnek” minősítette, hangsúlyozta, hogy nyilván az aerodinamikai teszteket érintő büntetés a „drákóibb”. Szerinte ennek azért lesz különösebb jelentősége, mert még nincs egy éve, hogy életbe lépett a Forma-1-ben az új szabályrendszer, ezért jelenleg többet lehet profitálni a tesztelésből, illetve a fejlesztésből.
„Nem tudunk annyi időt tölteni a szélcsatornában, ezért nem is tudunk annyi szimulációt lefuttatni” – folytatta a csapatfőnök, utalva a sportszakmai büntetés azonnali hatályba lépésére. „Ez hatással lesz a teljesítményünkre. Nehéz megmondani, mekkora veszteséget jelent majd köridőben.”
„A konstruktőri bajnokság megnyerésével a saját sikerünk áldozatai lettünk. Az egyértelműség kedvéért: 15 százalékkal kevesebbet tesztelhetünk a szélcsatornában, mint a második helyezett, és 20-21 százalékkal kevesebbet a harmadik helyezettnél. Ez drákói” – ismételte önmagát Horner.
A Mercedes az FIA-t dicséri
A Red Bull büntetése kapcsán Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke is kifejtette a véleményét. „Nekünk túl enyhe, nekik pedig túl súlyos” – mondta a Motorsport.com-nak. „A szélcsatornaidő bárminemű csökkentése káros lesz, de azt, hogy mennyire, most még nehéz megítélni.”
Az osztrák szakember Hornerrel egyetértve azon a véleményen van, hogy a 7 millió dolláros, átszámítva 2,9 milliárd forintos pénzbüntetés jelentős, de a Red Bullt nem fogja megviselni, figyelembe véve, milyen befektetéseket eszközölt az erőforrásrészlegen, illetve a csapatban.
Ugyanakkor Wolff elismerte, a túlköltekezés ügyében hozott döntés elrettentő lesz a többi csapat számára. „De valószínűleg a hírnévromlás a legnagyobb dolog, aminek közelébe egyik csapat sem akar kerülni, hiszen egy transzparens világban élünk” – tette hozzá, megjegyezve, hogy a részvényesek és a szponzorok is megkövetelik, hogy ennek megfeleljenek.
A Mercedes vezetője azonban Horner magyarázatát fecsegésnek minősítette, hiszen „ez a csekély nyereség sportja”, illetve „kilenc csapat a felső határ alatt maradt”. Wolff eközben elismerően beszélt a Nemzetközi Automobil Szövetségről (FIA), amiért „semmit sem söpörtek a szőnyeg alá”.