A klímavédelmi program keretében Németország azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ra 55 százalékkal csökkenti a károsanyagok-kibocsátását az 1990-es szinthez képest. Az árufuvarozás terén legalább 40 százalékos üvegházhatású gáz csökkentést irányoztak elő és emiatt minden szóba jöhető technológiát be kívánnak vetni a célkitűzések megvalósítása érdekében. Az Aachen-i Egyetem idén őszre elkészült egy elektromos nyerges vontató prototípusával, amelyet állami támogatással fejlesztettek ki.

Az Iveco Eurocargóból épített járművet kifejezetten a Németország-szerte épülő eHighway, vagyis „villanyosított autópályákra” tervezték. Ennek megfelelően a villamosokéval egyező áramszedővel látták el, ami lehetővé teszi a folyamatos áramfelvételt egyes forgalmas sztrádák mellett kiépített felsővezetékekből. A pantográf (áramszedő) jóval a fülke felett található és ahogy a képeken is látszik teljesen független a kabintól, így a fülkét gond nélkül előre lehet billenteni, ha szükséges.

Áramszedős kamiont fejlesztettek az egyetemisták 1

Igaz, ez valószínűleg nem kell olyan gyakran csinálni, mint mondjuk egy hagyományos, belső égésű motorral szerelt nyerges vontatónál. A LiVePLuS-projekt keretében kifejlesztett modellben ugyanis nincsen dízelmotor. Ez egy tisztán elektromos hajtáslánccal felszerelt jármű, amelynek hajtásáról egy 500 kW (680 LE) teljesítményű, 2400 Nm-es villanymotor gondoskodik. Ez a hátsó kerekek közé beépített elektromotor a 280 kWh összkapacitású akkumulátorcsomagból nyeri az energiát menet közben. De, ha az áramszedője csatlakoztatva van a felsővezetékhez, akkor kvázi „troliként” is tud funkcionálni, vagyis ilyenkor nem az akkumulátorokból, hanem a hálózatból nyeri a működéshez szükséges áramot.

Teljesen feltöltött akksikkal 180 kilométert képes megtenni a nyerges vontató az áramszedő használata nélkül. A lítiumion-akksikat a gázolal tartály(ok) helyére építették be és természetesen ellátták őket a szükséges ütközésvédelemmel. Az elektromos nyerges vontató 35 tonnás össztömegben tud közlekedni, tehát leginkább agglomerációs áruszállításra lehet alkalmas. Az újdonságot egyelőre félpótkocsi nélkül tesztelik, később pedig bekapcsolódhat az áramszedős kamionok németországi tesztelésébe.