Bár jól tartja magát, a jelenlegi, 2013 novemberében bemutatott harmadik generációs MINI-t már nehéz frissnek mondani. Ugyan a típus 2018-ban és tavaly is kapott egy kis frissítést, amikor módosítottak az autó külsején és utastérén, valamint fejlettebb elektronikus rendszerekkel, áthangolt futóművel látták el. Emellett különleges kiadásokkal is folyton karbantartják a MINI-t, most éppen a Resolute – elszánt, eltökélt – fantázianevű változattal próbálnak szerencsét. Kétliteres, 178 lóerős benzinmotorral, és bő 5,3 millió forintnyi extrával leöntve próbáltuk ki a spéci változatot.
Külső
Ugyan a klasszikus, arányaiban tökéletes MINI mégiscsak háromajtós, azért különösebb dráma nélkül sikerült megrajzolni a nyúlánk változatot is. Megmaradtak a jellegzetes formai elemek, a nagy, csodálkozó kerek szemek, az ős MINI-ére hasonlító körvonalú hátsó lámpák, illetve van még kamu légbeömlő a motorháztetőn, és dupla kipufogó az autó fenekén, középen. Ami változott, hogy ez a modell már ugyanúgy négy méter fölé nőtt, ahogy a többi „kisautó” és ennek a generációnak a túlnyúlásai is nagyobbak, így az arányai jobban hasonlítanak más modellekére.
A Resolute kivitel Rebel Green színű fényezését bronz csíkozással dobták fel, ami a gyári ideológia szerint az „Austin 1100-on használt eredeti MINI Cannaught Green előtt tiszteleg”. Hát legyen. A bronzból jutott még a rafinált lökhárítóra, a lámpakeretre, a küszöb belsejére, és a kilincsre is, míg a tető és a külső tükrök burkolata Pepper White színben ragyog. Aki a legutóbbi finomításnál bemutatott részletekre – például, hogy már alapáron jár a Union Jack mintájú hátsó lámpa – mind kíváncsi, az ebben a cikkben mindegyiket megtalálja.
Belső
Elsőre soknak tűnhet a MINI belsejének látványa, főleg a középkonzolon trónoló salátástál merész, de a krómosan csillogó billenőkapcsolókból is ezernyit kapott az utastér, aztán ott vannak még a kilincsek, légbeömlők, és a többi harsány kiegészítő, a világos mintás üléskárpittal. Ennek ellenére összeáll a kép, ez mégiscsak egy kívánatos divatcikk és nem egy komor célgép, ennyinek bőven bele kell férnie. Viszont amennyire nem feltétlenül kényelmesek a divatos cuccok, annyira nem praktikus a MINI belseje sem. Jó, vannak erősebb pontjai, de az amúgy kényelmes, állítható ülőlaphosszúságú első ülések környéke pont nem az.
Itt nehéz helyet találni bárminek, ami nagyobb egy golflabdánál, a kesztyűtartó kicsi, az ajtózsebek szűkek és az USB csatlakozók – van belőle egy normál és egy C-típusú is – környékén sem találni olyan helyet a telefonnak, ahonnan ne zuhanna ki az első kanyarnál.
Műszerfala csinos, matt képernyőjű, jól látható apró monitor, ami kormány mögül kukucskál, de rendelhető hozzá head up display is, – a tesztautóban is volt – igaz, csak az egyszerűbb, plexilapra vetítős változat. Fedélzeti rendszere a kis tárcsával nagyjából úgy kezelhető, mint a korábbi BMW-kben volt szokás, de mivel a MINI-ben semmi sincs messze, így akár kézzel is lehet nyomkodni az érintésérzékeny, kerek felületet. A logikája, menürendszere kissé zavaros, de aki megveszi, valószínűleg megtanul együtt élni vele.
A klíma egyszerűen, forgókapcsolóval állítható, és van kismillió billenőkapcsoló is, amiket nehéz nem szeretni, különösen a motorindításért, leállításért felelős pirosat, ami még pulzáló fényben is úszik. A bitang vastag, néhol szalámivastagságúra puffadt kormány gombjai is logikusak, jó helyen vannak és a kezelésük is könnyed, nem kell folyton lenézni, hogy meglegyen, amire éppen szükség van.
Hiába van kettővel több ajtaja, mint az eredeti változatnak, és hiába van benne öt ülés, nehéz lenne teljes értékű ötszemélyes autónak tekinteni az ötajtós MINI-t. Pedig hasonlóan a többi autóhoz, az évtizedek alatt a MINI is baromi nagyra nőtt, 3054 mm-es hosszról indult a típus 1959-ben, szélessége akkor még csak 1410, magassága 1346 mm volt. Mára a normál változat is bő 80 centivel hosszabb, a hosszú MINI pedig kis híján egy méterrel nagyobb az eredetinél a maga 4036 milliméteres hosszával.
Ami elég is ahhoz, hogy az első sorban kényelemben ülhessen a két szerencsés, de a hátsó sor felnőtt fejjel teljesen értelmezhetetlen méretű lábteret kínál. Feltéve, ha nem egy hobbit mögé kell beülni, mert normál kiterjedésű sofőr mögé csak erős kompromisszumokkal ülhet be hátra felnőtt. Ha mégis sikerül bevackolnia a második sorba, akkor a szinte függőleges háttámla és az üvegtető miatti szerényebb belmagasság is okozhat kényelmetlenséget. Viszont az üvegtető miatt jön be fény, így legalább klausztrofóbiás rohamtól nem kell tartani benne.
Csomagtartója váratlanul praktikus, és okos trükkökkel sokféleképpen variálható. Befogadóképessége alapból 278 literes, amit a háttámlák döntögetésével 719 literesre lehet bővíteni. A csomagtartó padlószintje kétféle magasságba is állítható, attól függően, hogy a nagyobb tér, vagy a sík rakodófelület a fontosabb. Legalul pótkereket nem találunk, de van egy kis rekesz, ahová a kötelező tartozékok egy részét eláshatjuk, hogy ne legyenek útban.
Szerencsére az elakadásjelző háromszög a hátsó ajtó belső kárpitjába rejtve utazik, így ha szükség van rá, ezért nem kell feltúrni az egész csomagtartót. Van még egy érdekes állása a csomagtartónak, ugyanis a hátsó ülések háttámláját egy rafinált adapterrel az alapállásnál is meredeknél még meredekebbre is lehet állítani. Ennek remélhetőleg nem a hátsó utasok kínvallatása a célja, hanem a csomagtartó befogadóképességének növelése.
Technika
Motorból csak benzines kerülhet a keresztmotoros BMW-k alapjaként is használt UKL kódú padlólemezre épülő MINI orrába, dízel nincs már a kínálatban. A választék itthon a háromhengeres, turbós 1,5 literessel indul, amely 136 lóerős és 220 Nm nyomatékot ad. Ezt követi a Cooper S változat, már eggyel több hengerrel és 178 lóerős csúcsteljesítménnyel, 280 Nm nyomatékkal. És kész, ötajtós MINI csak ilyen található az árlistán, de mindegyikhez választható a hatfokozatú kézi, vagy hétfokozatú dupla kuplungos automatikus váltó is.
Vezetés
Az erős dizájn mellett a jó vezethetőség a MINI másik szuperképessége, amit még a plusz két ajtó és a hosszabb kasztni sem ront el. Ugyan 178 lóerő nem a világ vége, de bőven elég a nemcsak papíron jól kinéző 6,7 másodperces gyorsuláshoz és ahhoz is, hogy néha megőrülj a kormány mögött. Szinte bármikor odalépve megkapod, amit ígér az autó, a sportos, duplakuplungos váltó már tolja is a megfelelő fokozatot és mehet a móka. Kanyarodni is élvezet a pontos, direkt, élénk kormánnyal, az autó él alattunk, ami így 2022 vége felé, a kilúgozott, CO2-re optimalizált világban elég klassz dolog.
Menet közben az egyik billenőkapcsolóval Green, Mid és Sport módba is kapcsolható az az autó, nem meglepő módon a Green jelenti a környezettudatos választást, a Mid az arany középutat, a Sportot, amikor a motorhang is izgalmasabbá válik, talán nem kell magyarázni.
Futóműve – elől MacPherson, hátul független, több lengőkaros – amíg rendes, nyugat-európai úthibákkal találkozik, addig különösebb megrázkódtatás nélkül dolgoz ki minden egyenetlenséget, ellenben ha tisztességes magyar kráterbe huppan az autó, akkor rögtön olyan vascsővel mért vesést visz be, hogy a fogaid is összekoccannak. Ebben valószínűleg a 18 colos felnin lévő gumik is benne vannak, de a lényeg, hogy bődületeseket ütnek a nagyobb úthibák, amit a masszívra épített kasztni rezzenéstelenül tűr.
Fogyasztása 200 kilométer autópálya és közel 300 kilométer vegyes, de inkább városi, jellemzően normális használat mellett kereken 7 literre jött ki. Kétszer is kiszámoltam, mert nehéz elhinni, hogy ennyivel a fájdalomküszöb alatt maradjon az átlag.
Költségek
Jelenleg a legolcsóbb háromajtós MINI 8,6 millió forintba kerül, 136 lóerős benzinmotorral az orrában. Ennél kicsit többet, 8,9 millió forintot kérnek az ötajtós változatért, szintén 136 lóerős motorral. A kabrió 10 millió forinttól indul, a Clubman alapára 10,8 millió. Van még belőle 11,5 millióért SUV-szerű Countryman, illetve ennek a külső forrásból is tölthető hibrid változata, 14,9 millióért.
Aki pedig elektromos hajtásra vágyik, annak ott a MINI SE, 12,6 millióért. De ugorjunk vissza az ötajtós változathoz, amiből a spéci Resolute kivitel alapára 10 766 200 forint. Néhány extrával még ezt is megtolták a tesztautó konfigurálásánál, így jött ki a végső, 14 248 300 forintos ár. Az aktuális árlista itt érhető el.
Az extrák közül a Steptronic Sport duplakuplungos automata váltó felára 665 ezer forint, a panoráma üvegtető 333, a Harman Kardon hifi 266, a LED-es, adaptív fényszórók 133, a hővédő üvegezés 100 ezer forintba kerül.
A MINI Cooper S és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
MINI Cooper S (178 LE) | 10 109 000 |
Audi A1 SB 35 TFSI S tronic (150 LE) | 10 610 760 |
Abarth 595 1.4 T-Jet (165 LE) | 10 050 000 |
Értékelés
Ameddig nem kell hátul ülnöd benne, addig imádni fogod a MINI-t, még öt ajtóval is. Egyedi, menő forma, puccos, szeretnivaló, de nem feltétlenül praktikus utastér, amit érthetetlen módon egy ügyesen variálható, okos csomagtartóval toldottak meg. Ja, és ami a legfontosabb, remek vezethetőség, jó motorhang, jól adagolható, hatékony fék, de brutál kemény futómű. Ez a MINI Cooper S legfrissebb különleges kiadása, a Resolute.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|