A térség nyolc államában az osztrákkal versenyben a magyar piaci dízelár a legmagasabb – derült ki a Népszava által végzett számításokból. Így akik nem jogosultak a 480 forintos hatósági áras gázolajra, azok mind a hét Magyarországgal szomszédos országnál magasabb áron, literenként átlagosan 849 forintért tankolhattak október végén.

Előző héten sem volt sokkal jobb a helyzet: a magyarországi átlagos dízelárakat csak az osztrákok tudták megelőzni 828 forintos árral. Általánosságban csak Ausztria, és esetenként Horvátország körözi le a magyar gázolajárakat. A legolcsóbb szomszédunknak Ukrajna számít, itt 598 forint egy liter, de a háborút megelőzően is a legolcsóbbak közé tartozott az ország.

A benzinpiacon is hasonló a helyzet: a hazai piaci benzinár több mint négy hónapja a nyolc ország rangsorában szinte töretlenül a harmadik legmagasabb. Itt szintén Ausztria, illetve Szlovákia előzi a magyar árakat. Magyarországon múlt héten átlagosan 670 forintot kellett fizetni egy literért, Ausztriában 711-et, míg a szlovákoknál 698-at. A legolcsóbb e listán is Ukrajna 549 forinttal, amit jellemzően Szlovénia követ.

A hatósági áras üzemanyag azonban továbbra is a térség legolcsóbbja. A 42 európai ország közül a 352, illetve 369 forintos orosz, valamint a 409 forintos belorusz benzin- és gázolajár a legalacsonyabb. Az üzemanyagárak jelenleg északon a legmagasabbak: a múlt héten a benzinért a legtöbbet, 940 forintot Izlandon kellett fizetni, míg a gázolajat a svédek mérték a legdrágábban, 1044 forintért.

A kormány még júliusban szűkítette azok körét, akik 480 forintos áron tankolhatnak. A kedvezményezett körben csak a magánszemélyek által üzemben tartott járművek és a taxik maradtak, a céges járművek kikerültek a körből.