„A tesztidőszak a napokban elkezdődhet, és onnantól számított egy hónapon belül lezárulhat” – írta október 20-i dátummal az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) a Vezess kérdésére, amely a 4iG Nyrt. nevű cég által fejlesztett 40 darab sebességmérőre vonatkozott.

Elkészültek ugyanis a rendőrség által majd jövő év derekától használandó legújabb traffipaxok „mintatermékei”, melyeket ezek szerint a napokban tesztelnek.

Mit lehet tudni a vadiúj készülékekről?

Az új traffipaxokból 40 darabot vásárol az ORFK, ezek „mozgás közbeni mérésre fejlesztett járműsebesség-mérő berendezések” lesznek. A rendőrség által jelenleg használt VÉDA rendszer készülékeit ugye két nagy csoportra lehet bontani: az útfelület fölé állványra rögzített 365 darab fix sebességmérőre és 160 mobil készülékre, utóbbiakat vagy rendőrautókba helyezve használják az egyenruhások, vagy háromlábú állványon az utak mellett mérnek velük. 

Az új eszközök tehát azok a Famalaser III típusú berendezések mellé vagy helyére kerülhetnek, amelyeket 2018-ban vett elő újra a rendőrség. Akkor kezdett ugyanis a rendőrség mozgó autóból is ellenőrzéseket végezni. A civil ellenőrző járműveknek nem kellett azonos sebességgel, de még ugyanabban a sávban sem haladniuk a méréshez.

Az akkor már ismert eszközöket az új feladathoz újrahitelesítették és kicserélték bennük az akkumulátorokat. Azok az eszközök ugyanakkor nem csatlakoztak a központi rendszerekhez, mint a VÉDA, így nem volt alkalmazható az objektív felelősség elve, amelynél utólag, a rendszám alapján eljárnak a gépjármű üzembentartója ellen, így a rendőröknek meg kellett állítaniuk a szabályszegő autóst. Saját feltételezésünk szerint ezt az utóbbi hiányosságot orvosolhatják majd az új eszközök.

A teljes beruházás nettó 296 millió forintba kerül, a járművezetőket azonban leginkább minden bizonnyal az érdekli, mikor és hol vetik majd be a traffik. Több kérdést feltettünk a készülékek fejlesztéséről, típusvizsgálatáról, hitelesítésről és az üzembe helyezéséről, ezekre az ORFK a következő választ adta. „A típusvizsgálatnak és annak eredményeként a hitelesítési engedély, majd a hitelesítési bizonyítványok kiállításának a szállítási határidőig kell megtörténnie. Ezt megelőzően a rendőrség rendszeresítési eljárást folytat le. A 40 darab eszköz szállítása 2023 nyarán várható.”

Hogy mit tudnak majd ezek az új készülékek pontosan, az egyelőre nem ismert számunkra. Még a tavasszal megkértük a rendőrséget, sorolják fel a különbségeket az évek óta használt mobil sebességmérőikhez képest. „Ezek új fejlesztésű eszközök, és nyilvánvalóan korszerűbb berendezések lesznek. Mivel még nem létező eszközről van szó, így a különbségek csak a fejlesztést követően jelölhetők meg” – válaszolták akkor.

Kezdődik a vadonatúj traffipaxok tesztje 1

Ez még a „régi” mobil készülék fotója (Kép: police.hu)

Az akkor újnak számító VÉDA rendszerről 2016-ban azt írta a rendőrség, hogy „a változtatható helyű és fix telepítésű Közúti Közlekedési Ellenőrzési Pontok összesen kilenc közúti szabályszegést képesek dokumentálni, amelyek közül hat az objektív felelősség hatálya alá tartozik. Ezek a megengedett legnagyobb sebességre, a vasúti átjárón való áthaladásra, a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzéseire, a leállósáv igénybevételére, a behajtási tilalomra és a kötelező haladási irányra vonatkozó előírások megszegése”.

Ezek alapján gyorsan ráragadt a „szupertraffipax” kifejezés a készülékekre, amelyek különféle fogásairól eleinte közölt statisztikákat az ORFK.

Miért kellenek új traffik és hol használják majd őket?

A rendőrség szerint a meglévő eszközök amortizációs cseréje és az eszközpark bővítése miatt vásárolják meg ezt a 40 készüléket. Kérdésünkre, hogy milyen eredményt várnak ennyi traffipaxtól, azt mondták, hogy „a menet közben végrehajtott sebességmérési tevékenységgel felfedett jogsértések számának növekedését, ezáltal a sebességtúllépések visszaszorítását”.

A meghibásodások

Milyen hibák miatt voltak szükségesek a javítások 2021-ben a változtatható helyű KKEP-k esetében, valamint a fix telepítésű KKEP-k esetében? – kérdeztük még az év elején az ORFK-t.

A rendőrség szerint a fix készülékeknél beavatkozást igénylő meghibásodások ezek voltak:
– Szünetmen-testápegységcella-hiba
– Kategorizálólézer-hiba
– Ipariszámítógép-hiba
– Kamerahiba
– Switch-hiba

A mobil készülékeknél pedig ezen a komponensek meghibásodása miatt volt szükség beavatkozásra:
– Belsőakkumulátor-hiba
– Ethernet-csatlakozó-hiba
– Érintőképernyő-hiba
– Szoftverhiba

Arról még egyelőre nem döntött az ORFK vezetése, hogy mely kapitányságok kapnak belőlük, a készülékek elosztására közlésük szerint várhatóan majd közvetlenül a szállítás előtt születik javaslat a közlekedésbiztonsági helyzet és a jelentkező feladatok elemzése-értékelése függvényében.

Most a Trafibox az új sláger

Furcsa szerkezetek kezdtek feltűnni az utak mellett országszerte Borsodtól Csongrádon és Pest megyén át Somogyig és Zaláig. Kis betonalapzatból méteres fémcső áll ki, rajta olyan 80x40x40 centis fehér fémdoboz, felül rejtélyes kis ablak – írtuk pár hete.

Kezdődik a vadonatúj traffipaxok tesztje 2

Olvasónk fotói Debrecenből

A Vezessnek elárulta az ORFK, hogy ezeket Trafiboxnak hívják, az önkormányzatok pénzéből állnak fel országszerte, és olyan dobozok, amelyekbe el tudják helyezni a 160 darab ARH CAM-S1 típusú traffipaxukat. Habár ez nem volt korábban köztudott, ezek rendelkeznek automata mérési üzemmóddal, amelynek használata esetén nem szükséges a folyamatos kezelői felügyelet. Vagyis csak a készülék Trafiboxba helyezéséhez és üzembe állításához kell rendőr, utána magától méri a sebességet, készíti a fotókat és rögzíti a gyorshajtásokat.

A Trafiboxok ügyes szerkezetek, ráadásul jóval kevesebb pénzből minden bizonnyal hatékonyabbak lehetnek a 2016 óta működő 365 darab fix készüléknél. Két ok miatt is trükkösek, ezért eredményesebbnek ígérkeznek.

Egyrészt az utak mellett álló Trafiboxokat látják ugyan az arra haladó autósok, azt viszont nem tudják – mert a közeledő járműből nem látszik pontosan -, hogy abban a konkrét dobozban éppen akkor van-e egyáltalán működő sebességmérő. Simán lehet, hogy teljesen üres doboz mellett lassítanak, amivel máris elérték céljukat az egyenruhások: lassul a járműforgalom, biztonságosabbá válik az adott útszakasz. A vidéki városokban 3-4 ilyen dobozt is képes lehet eredményesen kiszolgálni egyetlen mobil traffipax.

Kezdődik a vadonatúj traffipaxok tesztje 3

Trafibox a 10-es út mellett (Fotó: police.hu)

Cikkünk november eleji írásakor országszerte immár 23 darab Trafibox telepítése fejeződött be Borsod-Abaúj-Zemplén, Csongrád-Csanád, Győr-Moson-Sopron, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Pest, Somogy, Veszprém és Zala megyékben.

Település Utca, házszám
Cegléd Kossuth Ferenc utca 7.-9.
Debrecen Szabó Kálmán utca 20.
Debrecen Budai Nagy Antal utca 140.
Dunakeszi 2-es főút 19+170 k.sz.
Farkasgyepű Petőfi Sándor utca 23.
Fertőhomok Akác utca 72.
Győr Bárka u. – Víztükör u. kereszteződés
Hárskút Szemerei utca 29.
Hegykő Kossuth Lajos utca 99.
Kapolcs Kossuth utca 21.
Kaposfüred Kaposfüredi út 52.
Kaposfüred Kaposfüredi út 219.
Miskolc Kiss Ernő út
Nyergesújfalu Kossuth Lajos út
Pápa Somlai utca 33.
Pápa Gyirmóti utca 38.
Pápa Gróf utca 8.
Siófok Bajcsy-Zsilinszky út 172.
Szeged Gábor Áron utca 65.
Szeged Mátyás tér – Földmíves u. kereszteződés
Sárvár 84 sz. főút 8451 sz. főút kereszteződés
Zalaegerszeg Belső elkerülő út
Zalaegerszeg Alsóerdei Szabadidős és Ifjúsági Központ

Kérdésünkre az ORFK elárulta, hogy a telepítési helyeket mindenhol a helyi rendőrkapitányságok és az adott városok közútkezelői együttesen jelölték ki, nyilván a leginkább balesetveszélyes helyekre állították a dobozokat.

Valószínűleg kedvezőek az első hetek tapasztalatai, ugyanis a rendőrség elárulta szerkesztőségünknek, hogy “további Trafiboxok beszerzése és telepítése is folyamatban van. Jelenleg közel 70 helyszín szerepel a tervezettek között, melyekkel valamennyi megye és a főváros is érintett. Tekintettel az önkormányzati igényekre és az eszköz közlekedésbiztonsági helyzetre gyakorolt pozitív hatására, a rendőrség elsősorban a Trafiboxok közútkezelők általi jövőbeni beszerzését támogatja.”