Ismerik a sztorit? Útépítő munkások fektették az aszfaltot egy meleg nyári napon valamelyik hazai Suzuki-szalon előtt, majd egyikük beugrott körbenézni az ebédszünetben. Aznap este vadonatúj Swifttel gurult haza a családjához, nulla forint befizetésével a személyi igazolványára megkapta a valóban kedvező hitelt, vihette a kocsit, örültek a gyerekek.

Tömegek hordták haza így a vadonatúj személyautókat 2009 ősze előtt éveken át, akár igaz a fenti eset, akár csak széles körben elterjedt anekdota. A „mi autónk” Suzuki Swift 1.3 GC (92 LE) 2,49 millió forint volt 2008-ban, a kezdőrészlet konkrétan nulla.

Ma ilyen nincs. Megszűnt a nulla forintos befizetéssel indított autóvásárlás, a hitelek THM-je jellemzően 15-20 százalék körül mozog, jóval szigorúbbak a feltételek is, de a legnagyobb különbség, hogy meghökkentően drágák 2022 végén az új személyautók. De konkrétan mennyibe kerül pontosan ma egy átlagautó újonnan? Erről szól a cikkünk.

Mielőtt kíváncsian és gyorsan legörget a választ keresve a cikk alján, játsszunk egyet! 2022 októberében 8620 darab új személyautó állt forgalomba Magyarországon, amelyeket 18 különféle szegmensbe (helyenként szomszédos kategóriákat együtt) sorol a JATO. A Vezess kérésére világ egyik legnagyobb járműipari statisztikákat készítő cége nekiállt számolni, majd elküldte részünkre az összes kategória átlagárát. Vagyis azt, hogy a hazai piacon kínált összes modellnek mennyi volt az átlagára a kisautóktól a kompaktokon és a különféle SUV-kon át a luxuslimuzinokig és sportkocsikig.

Ez a 18 darab átlagár elég beszédesen mutatja, milyen magasságba emelkedtek az árak idehaza, de akkor jöjjön előtte a tipp. Mivel összeállításunk elején már előre felkészítettünk mindenkit egy magas összegre, talán itt már nem lepődik meg senki, hogy csak 10 millió forint feletti összegeket adunk választási lehetőségként. Itt tartunk.

Ön szerint hány forint az új személyautók kategóriáik szerinti átlagárának az átlaga?
10,7 millió forint
27% (1220)
14,9 millió forint
51% (2357)
18,1 millió forint
18% (830)
21,8 millió forint
4% (169)

A most következő 18 összeg úgy állt össze, hogy a JATO begyűjtötte és átlagolta az adott kategória modelljeik induló alapárát. Vagyis a valóságban ennél minden bizonnyal magasabb áron kelnek el az immár extrákkal terhelt árú, és mostanában alkuval a korábbiaknál jóval kevésbé faragott árú személyautók. De hogy mi kerül a szerződésekbe, azt mindig csak a két fél ismeri.

Árban – és gyakorlatilag méretben – a legolcsóbb szegmenstől a drágábbak és nagyobbak irányába haladunk. Az októberi alapárak mellett megadjuk az egy évvel korábbi összeget is, valamint százalékosan a drágulás mértékét, így azt is látjuk egyből, mely szegmensekben emelkedett a leginkább az ár.

„B small” – A kategória átlagára 8 528 780 forint (+22,34 százalék)

Mindenütt a JATO által használt, angol nyelvű kategórianeveket írjuk, ám a könnyebb beazonosíthatóság kedvéért teszünk mindenhová egypár konkrét modellt. Ez a Suzuki Swiftek, Škoda Fabiák, Opel Corsák és Renault Cliók kategóriája, évtizedeken át sokan ezeket vásárolták és használják családi autónak itthon, Nyugat-Európával szemben. Évek óta morzsolják a kategóriát a hosszméretben azonos kicsi szabadidő-autók.

Fájdalmas összeg az új autók átlagára 1

Minden egyes kategóriánál feltüntettük a 2021 októberi átlagárhoz képest a százalékos változást. Ez itt egy Opel Corsa

A utility/city cars – A kategória átlagára 9 928 948 forint (+30,46 százalék)

Nem éppen az ár/érték bajnok szegmens, a lifestyle minik legismertebbjének számító Fiat 500-tól az autómegosztók által kedvelt Volkswagen Upig (vagy a Kia Rióig) tartoznak ide a legapróbb városi kiskocsik.

B SUV – A kategória átlagára 10 492 385 forint (+22,12 százalék)

Magyarország legnépszerűbb személyautó-kategóriájában olyan versenyzők küzdenek, mint a Suzuki Vitara, a Renault Captur és a Nissan Juke, vagy éppen a Škoda Kamiq.

Medium MPV – A kategória átlagára 11 277 185 forint (+17,56 százalék)

Az egyterűek is bajban vannak, gyakorlatilag külső mérettől függetlenül, talán a Renault Scénic itt a legismertebb név.

C1 lower medium – A kategória átlagára 11 863 076 forint (+22,36 százalék)

Az úgynevezett alsó középkategóriában olyan klasszikusok küzdenek a vevőkért, mint a Toyota Corolla, a Kia Ceed, a Volkswagen Golf.

Fájdalmas összeg az új autók átlagára 2

Toyota Corolla

Mini MPV – A kategória átlagára 13 259 915 forint (+22,32 százalék)

A szabadidő-autók térnyerésének ugye egyik vesztese az egyterűek világa, ha nem állt volna be az állam többek között a Dacia Lodgy (igen, ide sorolandó) és társai mögé a 2,5 milliós „háromgyerekes” támogatással, alig létezne. Így viszont érdemi a drágulás itt is.

C2 lower medium + – A kategória átlagára 14 138 885 forint (+16,59 százalék)

A Škoda Octavia vadászterülete, szinte egyeduralkodó a céges autók királya errefelé. Mostanában komoly rendelési nehézségek keserítik a cseh-német célszerszám vásárolhatóságát.

C1 SUV – A kategória átlagára 14 543 305 forint (+24,08 százalék)

Manapság már a cégek is szépen vásárolják a Hyundai Tucson, a Nissan Qashqai, a Ford Kuga, vagy éppen a VW Tiguan-féle autókat.

Fájdalmas összeg az új autók átlagára 3

Nissan Qashqai

D1 upper medium – A kategória átlagára 17 151 854 forint (+20,36 százalék)

Sokszor megírtuk már a lassú elmúlás jeleit az egykor klasszikus cégautós ligának tartott kategóriáról, amelyet szintén felemészt Európában az SUV-őrület. Nincs már Ford Mondeo, se Honda Accord, se Toyota Avensis, majd a Mazda 6 jön a sorban, szinte csak a VW Passat tartja magát, habár abból sincs már szedán.

C2 SUV – A kategória átlagára 18 889 799 forint (+22,12 százalék)

Évek óta megfigyelhető jelenség, hogy nem prémiumkategória létére elég húzós az átlagár a Volkswagen Touareg, a Hyundai Santa Fe, és a Ford Edge ligájában.

D1 SUV – A kategória alapára 18 923 161 forint (+22,6 százalék)

Olyan prémium szabadidő-autók tartoznak ide, mint az egyes rétegeknél igen népszerű Mercedes-Benz GLC, a BMW X3, vagy az Audi Q5. Inkább árkategória, mint méret.

D2 upper medium + – A kategória átlagára 19 342 787 forint (+13,67 százalék)

Itt sem igazán beszélhetünk méretkategóriáról, ugyanis a JATO a Passat/Mazda 6 párosnál valamelyest kisebb Mercedes C-osztályt, 3-as BMW-t, A4-es Audit sorolja ide egypár társukkal. Klassz, de viszonylag drága – lassan 20 milliós – szedánok és kombik világa.

Fájdalmas összeg az új autók átlagára 4

Mercedes-Benz C-osztály

Large MPV – A kategória átlagára 20 637 203 forint (+17,2 százalék)

A kihalás szélén tengődik ez a járműkategória is, a még úgy-ahogy létező reprezentánsai közül például a Ford Galaxy is megszűnik jövőre.

Átléptük a 20 millió forintos alapár-átlagot, vajon aki nem görgetett le a cikk olvasásának megkezdésekor, fenntartja még a szavazatát, vagy inkább felfelé módosítana rajta?

E1 large and executive – A kategória átlagára 26 650 093 forint (+14,27 százalék)

Klasszikus képviselője a Mercedes E-osztály, amelyből 3 éve még 12 millióért lehetett alapváltozatot kapni, ma a különböző E-osztályok alapárai 20 és 52 millió forint között mozognak.

D SUV – A kategória átlagára 29 869 981 forint (+13,83 százalék)

A népszerű BMW X5, valamint riválisai, a Mercedes GLE és az Audi Q7 sokak számára igen vonzó ligája.

E1 SUV – A kategória átlagára 32 968 515 forint (+16,45 százalék)

Ezek már igazán tekintélyes méretű és árú hajók: Mercedes GLS, BMW X7, és még egypár luxuscikk.

Fájdalmas összeg az új autók átlagára 5

BMW X7

E2 luxury – A kategória átlagára 55 768 661 forint (+15,53 százalék)

Minden autók királykategóriája, amelyben a Mercedes S-osztály dominál értékesítésben és tudásban egyaránt.

E2 SUV – A kategória átlagára 58 933 484 forint (+23,04 százalék)

A luxus-szabadidő-autók kategóriája a G-osztályos Mercitől a Range Roveren át a Bentley Bentaygáig, habár a szabadidőhöz sok esetben nemigen van közük.

Végül az átlagár

Kőkemény 21 842 667 forint a 18 kategória alapárainak az átlaga, ami elképesztően sok. Természetesen ez így nem milliméterre pontos szám az eladott bő nyolcezer új autóra, viszont a ma meghatározható legpontosabb. Ugyanis igaz, hogy a nagyobb darabszámos olcsóbb kategóriák átlagára ugyanúgy egyetlen egység a végső átlagolásnál, mint a kisebb darabszámos luxuskategóriák jóval borsosabb átlagára (ez feljebb húzza az átlagot), viszont csak alapárakat használtunk a sok száz modellnél, márpedig a középkategóriában is milliókkal efelett van a valós, eladási ár, a prémiumszegmensben pedig gyakran tízmilliókkal (az alapáras módszer pedig lefelé húzza a végső számot).

Bárhogy is nézzük, egészen biztos, hogy nem csak az utat aszfaltozó munkások kerültek látótávolságon kívülre egy-egy új személyautó megvásárlásától, hanem a középrétegek is, amit a friss értékesítési statisztikák látványosan demonstrálnak.

Húsz százalék közelébe esett ugyanis a magánvásárlók aránya az új személyautóknál, egyszerűen eltűntek 2022 második felében a szalonokból.