Ismerik a sztorit? Útépítő munkások fektették az aszfaltot egy meleg nyári napon valamelyik hazai Suzuki-szalon előtt, majd egyikük beugrott körbenézni az ebédszünetben. Aznap este vadonatúj Swifttel gurult haza a családjához, nulla forint befizetésével a személyi igazolványára megkapta a valóban kedvező hitelt, vihette a kocsit, örültek a gyerekek.
Tömegek hordták haza így a vadonatúj személyautókat 2009 ősze előtt éveken át, akár igaz a fenti eset, akár csak széles körben elterjedt anekdota. A „mi autónk” Suzuki Swift 1.3 GC (92 LE) 2,49 millió forint volt 2008-ban, a kezdőrészlet konkrétan nulla.
Ma ilyen nincs. Megszűnt a nulla forintos befizetéssel indított autóvásárlás, a hitelek THM-je jellemzően 15-20 százalék körül mozog, jóval szigorúbbak a feltételek is, de a legnagyobb különbség, hogy meghökkentően drágák 2022 végén az új személyautók. De konkrétan mennyibe kerül pontosan ma egy átlagautó újonnan? Erről szól a cikkünk.
Mielőtt kíváncsian és gyorsan legörget a választ keresve a cikk alján, játsszunk egyet! 2022 októberében 8620 darab új személyautó állt forgalomba Magyarországon, amelyeket 18 különféle szegmensbe (helyenként szomszédos kategóriákat együtt) sorol a JATO. A Vezess kérésére világ egyik legnagyobb járműipari statisztikákat készítő cége nekiállt számolni, majd elküldte részünkre az összes kategória átlagárát. Vagyis azt, hogy a hazai piacon kínált összes modellnek mennyi volt az átlagára a kisautóktól a kompaktokon és a különféle SUV-kon át a luxuslimuzinokig és sportkocsikig.
Ez a 18 darab átlagár elég beszédesen mutatja, milyen magasságba emelkedtek az árak idehaza, de akkor jöjjön előtte a tipp. Mivel összeállításunk elején már előre felkészítettünk mindenkit egy magas összegre, talán itt már nem lepődik meg senki, hogy csak 10 millió forint feletti összegeket adunk választási lehetőségként. Itt tartunk.
A most következő 18 összeg úgy állt össze, hogy a JATO begyűjtötte és átlagolta az adott kategória modelljeik induló alapárát. Vagyis a valóságban ennél minden bizonnyal magasabb áron kelnek el az immár extrákkal terhelt árú, és mostanában alkuval a korábbiaknál jóval kevésbé faragott árú személyautók. De hogy mi kerül a szerződésekbe, azt mindig csak a két fél ismeri.
Árban – és gyakorlatilag méretben – a legolcsóbb szegmenstől a drágábbak és nagyobbak irányába haladunk. Az októberi alapárak mellett megadjuk az egy évvel korábbi összeget is, valamint százalékosan a drágulás mértékét, így azt is látjuk egyből, mely szegmensekben emelkedett a leginkább az ár.
„B small” – A kategória átlagára 8 528 780 forint (+22,34 százalék)
Mindenütt a JATO által használt, angol nyelvű kategórianeveket írjuk, ám a könnyebb beazonosíthatóság kedvéért teszünk mindenhová egypár konkrét modellt. Ez a Suzuki Swiftek, Škoda Fabiák, Opel Corsák és Renault Cliók kategóriája, évtizedeken át sokan ezeket vásárolták és használják családi autónak itthon, Nyugat-Európával szemben. Évek óta morzsolják a kategóriát a hosszméretben azonos kicsi szabadidő-autók.
A utility/city cars – A kategória átlagára 9 928 948 forint (+30,46 százalék)
Nem éppen az ár/érték bajnok szegmens, a lifestyle minik legismertebbjének számító Fiat 500-tól az autómegosztók által kedvelt Volkswagen Upig (vagy a Kia Rióig) tartoznak ide a legapróbb városi kiskocsik.
B SUV – A kategória átlagára 10 492 385 forint (+22,12 százalék)
Magyarország legnépszerűbb személyautó-kategóriájában olyan versenyzők küzdenek, mint a Suzuki Vitara, a Renault Captur és a Nissan Juke, vagy éppen a Škoda Kamiq.
Medium MPV – A kategória átlagára 11 277 185 forint (+17,56 százalék)
Az egyterűek is bajban vannak, gyakorlatilag külső mérettől függetlenül, talán a Renault Scénic itt a legismertebb név.
C1 lower medium – A kategória átlagára 11 863 076 forint (+22,36 százalék)
Az úgynevezett alsó középkategóriában olyan klasszikusok küzdenek a vevőkért, mint a Toyota Corolla, a Kia Ceed, a Volkswagen Golf.
Mini MPV – A kategória átlagára 13 259 915 forint (+22,32 százalék)
A szabadidő-autók térnyerésének ugye egyik vesztese az egyterűek világa, ha nem állt volna be az állam többek között a Dacia Lodgy (igen, ide sorolandó) és társai mögé a 2,5 milliós „háromgyerekes” támogatással, alig létezne. Így viszont érdemi a drágulás itt is.
C2 lower medium + – A kategória átlagára 14 138 885 forint (+16,59 százalék)
A Škoda Octavia vadászterülete, szinte egyeduralkodó a céges autók királya errefelé. Mostanában komoly rendelési nehézségek keserítik a cseh-német célszerszám vásárolhatóságát.
C1 SUV – A kategória átlagára 14 543 305 forint (+24,08 százalék)
Manapság már a cégek is szépen vásárolják a Hyundai Tucson, a Nissan Qashqai, a Ford Kuga, vagy éppen a VW Tiguan-féle autókat.
D1 upper medium – A kategória átlagára 17 151 854 forint (+20,36 százalék)
Sokszor megírtuk már a lassú elmúlás jeleit az egykor klasszikus cégautós ligának tartott kategóriáról, amelyet szintén felemészt Európában az SUV-őrület. Nincs már Ford Mondeo, se Honda Accord, se Toyota Avensis, majd a Mazda 6 jön a sorban, szinte csak a VW Passat tartja magát, habár abból sincs már szedán.
C2 SUV – A kategória átlagára 18 889 799 forint (+22,12 százalék)
Évek óta megfigyelhető jelenség, hogy nem prémiumkategória létére elég húzós az átlagár a Volkswagen Touareg, a Hyundai Santa Fe, és a Ford Edge ligájában.
D1 SUV – A kategória alapára 18 923 161 forint (+22,6 százalék)
Olyan prémium szabadidő-autók tartoznak ide, mint az egyes rétegeknél igen népszerű Mercedes-Benz GLC, a BMW X3, vagy az Audi Q5. Inkább árkategória, mint méret.
D2 upper medium + – A kategória átlagára 19 342 787 forint (+13,67 százalék)
Itt sem igazán beszélhetünk méretkategóriáról, ugyanis a JATO a Passat/Mazda 6 párosnál valamelyest kisebb Mercedes C-osztályt, 3-as BMW-t, A4-es Audit sorolja ide egypár társukkal. Klassz, de viszonylag drága – lassan 20 milliós – szedánok és kombik világa.
Large MPV – A kategória átlagára 20 637 203 forint (+17,2 százalék)
A kihalás szélén tengődik ez a járműkategória is, a még úgy-ahogy létező reprezentánsai közül például a Ford Galaxy is megszűnik jövőre.
Átléptük a 20 millió forintos alapár-átlagot, vajon aki nem görgetett le a cikk olvasásának megkezdésekor, fenntartja még a szavazatát, vagy inkább felfelé módosítana rajta?
E1 large and executive – A kategória átlagára 26 650 093 forint (+14,27 százalék)
Klasszikus képviselője a Mercedes E-osztály, amelyből 3 éve még 12 millióért lehetett alapváltozatot kapni, ma a különböző E-osztályok alapárai 20 és 52 millió forint között mozognak.
D SUV – A kategória átlagára 29 869 981 forint (+13,83 százalék)
A népszerű BMW X5, valamint riválisai, a Mercedes GLE és az Audi Q7 sokak számára igen vonzó ligája.
E1 SUV – A kategória átlagára 32 968 515 forint (+16,45 százalék)
Ezek már igazán tekintélyes méretű és árú hajók: Mercedes GLS, BMW X7, és még egypár luxuscikk.
E2 luxury – A kategória átlagára 55 768 661 forint (+15,53 százalék)
Minden autók királykategóriája, amelyben a Mercedes S-osztály dominál értékesítésben és tudásban egyaránt.
E2 SUV – A kategória átlagára 58 933 484 forint (+23,04 százalék)
A luxus-szabadidő-autók kategóriája a G-osztályos Mercitől a Range Roveren át a Bentley Bentaygáig, habár a szabadidőhöz sok esetben nemigen van közük.
Végül az átlagár
Kőkemény 21 842 667 forint a 18 kategória alapárainak az átlaga, ami elképesztően sok. Természetesen ez így nem milliméterre pontos szám az eladott bő nyolcezer új autóra, viszont a ma meghatározható legpontosabb. Ugyanis igaz, hogy a nagyobb darabszámos olcsóbb kategóriák átlagára ugyanúgy egyetlen egység a végső átlagolásnál, mint a kisebb darabszámos luxuskategóriák jóval borsosabb átlagára (ez feljebb húzza az átlagot), viszont csak alapárakat használtunk a sok száz modellnél, márpedig a középkategóriában is milliókkal efelett van a valós, eladási ár, a prémiumszegmensben pedig gyakran tízmilliókkal (az alapáras módszer pedig lefelé húzza a végső számot).
Bárhogy is nézzük, egészen biztos, hogy nem csak az utat aszfaltozó munkások kerültek látótávolságon kívülre egy-egy új személyautó megvásárlásától, hanem a középrétegek is, amit a friss értékesítési statisztikák látványosan demonstrálnak.
Húsz százalék közelébe esett ugyanis a magánvásárlók aránya az új személyautóknál, egyszerűen eltűntek 2022 második felében a szalonokból.