Többször foglalkoztunk már a balesetek nyomán vagy műszaki hiba okán kigyulladó villanyautók jelentette új kihívásról. Természetesen a belső égésű motorral szerelt autók is porrá éghetnek, ezekre is megannyi eset akad, de hogy miért másabb egy hatalmas akkumulátorral szerelt elektromos autó tűzesete, azt jól szemlélteti egy friss eset az Egyesült Államokból. 

November 15-én, Pennsylvania államban egy lángoló Tesla Model S-hez riasztották a helyi tűzoltókat, az I-80-as autópálya egyik szakaszán. Szerencsére senki sem sérült meg, nem volt komoly baleset, az egyik szemtanú szerint valamilyen törmelékre hajtott rá a Tesla sofőrje, ami az autó padlólemezének ütközött. Ezután füst tört elő az autó alól, a vezető pedig félrehúzódott, és utasaival együtt biztonságban elhagyták a járművet.

„Csupán” 45 ezer liter vízre volt szükség egy lángoló villanyautó eloltásához 1

A gyorsan reagáló tűzoltók viszont nem tudtak mit kezdeni a tomboló lángokkal, a Morris Township településről vonuló tűzoltók két kocsival érkeztek, és mindkettőt üresre járatták, ami 15 100 liternyi vizet jelent, de ezzel még csillapítani sem tudták a tűz intenzitását. 

Erősítést hívtak, és a kiérkező egységekkel együtt összesen 45 425 litert locsoltak rá a végül porig égő autóra. A szakemberek elmondása szerint egy átlagos autótűz során 1800-2000 liternyi víz fogy el.  

„Csupán” 45 ezer liter vízre volt szükség egy lángoló villanyautó eloltásához 2

De vajon miért problémásabb egy lítiumion-akkumulátor, mint egy hagyományos ólomsavas akku – vagy mint az autó bármely egyéb alkatrésze? A lítium alapvetően gyúlékony elem, vízzel (akár párás levegővel) érintkezve lángra kaphat. Ehhez annyi is elég, hogy megsérüljön az akkumulátorcella háza – márpedig a súly- és helytakarékosság érdekében a cellákat elválasztó rétegek általában igen vékonyak. Nem jobb a helyzet rövidzárlat esetén sem: az ilyenkor fellépő, extrém sebességű kisütés következtében túlmelegedhet az akkumulátor, ami megint csak tüzet okozhat.

„Csupán” 45 ezer liter vízre volt szükség egy lángoló villanyautó eloltásához 3

Ha időben elkapják a keletkező tüzet, akkor konténeres merítéssel is megakadályozható a lángok elszabadulása

A tűzolók pedig nem tehetnek mást, mint locsolnak, hiszen meg kell akadályozniuk a tűz további terjedését is, így rengeteg vízre, erőforrásra, munkaerőre van szükség egy-egy ilyen esetnél. Ha időben elkapják, akkor van más lehetőség, egyes helyeken konténerbe merítik a füstölő technikát, ami így a víz alatt, szép lassan jut el arra a nyugvópontra, amikor már kiemelhető.