Egy elektromos autónak nehéz egyedi karaktert adni a többi villanyautóhoz képest, főleg abban az esetben, ha egy autómárka nemrég jött létre valahol Kínában és a fősodorba alámerülő formával, átlagos technikával kellene arcot, arculatot adni egy terméknek.

Ezzel szemben a jövőre 75-ik évét ünneplő Porschének van miből merítenie, de van is mit kockáztatnia a modellkínálat elektromossá alakításával. A Macan utóda lesz a márka második tisztán elektromos hajtású autója, amelynek nemrég láttam a prototípusát egy eseményen.

Drasztikus váltás előtt a legnépszerűbb Porsche 1

Ezen a rendezvényen a Porsche elektromos fejlesztéseit ismerhettük meg, ideértve néhány kört utasként az időmérős üzemmódban 1088 lóerős, pokolian gyorsuló GT4 E-Performance versenyautóban. De ez a cikk a következő Macanról szól, amely nem egyszerűen elektromos hajtásra vált, de alapjaiban új autó lesz.

Külső

Magyarországról ketten voltunk a bemutatón a HVG-t képviselő László Ferenc kollégámmal, de hiába láttuk élőben, hiába tapogathattuk meg a prototípust, a következő Macan formájáról nem sok derült ki. A kiállított autót elöl-hátul gondosan kivitelezett álcázás fedte.

Drasztikus váltás előtt a legnépszerűbb Porsche 49

Teljes álcázás fedte a prototípus orrát, farát és belső terét is

Annyit látni az arányokból, hogy megmaradtak az esztétikai szempontból egészséges túlnyúlások, a kerekeket nem kellett kitolni az autó négy sarkába, hogy jusson helye alul az akkucsomagnak. A klasszikus Porsche-jegyek közül kivehető volt a két első sárvédőnél mélyebben húzódó, elég erősen lejtő motorházfedél. Az első fényszóró a Taycanéra hasonlít, valószínűleg az utcai autón is ilyen lesz. A várható alaktényezőről és az autó méreteiről még nincs hír.

Belső tér

Sötétszürke leplek fedték a teljes műszerfalat és az utasteret az autóban. Pár fotó kering a neten a belső tér egy-egy lelepleződött részletéről, ezek alapján a háromküllős sportkormány mögött a lekerekített szélű műszeregység a Taycan óracsoportjára hasonlít.

Drasztikus váltás előtt a legnépszerűbb Porsche 50

Húzómodell a kisebb SUV: 2021-ben 88 362 Macant szállított ki a Porsche, a Cayenne darabszáma 83 071, a 911-é 38 464 volt tavaly

Talán megmarad néhány valódi kapcsoló, de a funkciók zömét az érintőképernyőkön használhatjuk majd. Egy van a két utas között a váltókar helyén, egy pedig feljebb a műszerfalon. A Porsche nem veszi át a Teslák különálló monitorát, a széles és alacsony érintőképernyőt továbbra is a műszerfalba integrálja.

Technika

Új padlólemezre épül a Macan második generációja, arra a PPE (Premium Platform Electric) modulcsomagra, amelyet az Audival közösen fejleszt ki a Porsche a két prémiummárka nagy volumenű villanyautóihoz. Ezzel a műszaki háttérrel a Macan lesz az első Porsche, de nem biztos, hogy egyben az első szériaautó is, mert az Audi hamarabb is bevetheti.

Drasztikus váltás előtt a legnépszerűbb Porsche 51

Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros a futómű. A képen látható légrugózás csak a csúcsmodellben jár alapáron

Mivel a PPE alapértelmezésben hátsó vagy farhangsúlyos összkerékhajtású modellek alapja, ez sok jót ígér az Audinál, ahol évtizedeken át az orrnehéz, hosszmotoros, de elöl hajtó autók uralták a kínálatot.

A PPE eltér mind a 2023-ra továbbfejlesztett Taycan J1 padlólemezétől, mind attól az SSP (Scalable Systems Platform) néven futó technikától, amit a VW konszernen belül a sportautók elektromos autók használnak majd, ideértve a horvát Rimac gépeit és a Taycan 2027-re várható utódát.

Miért pont Ludmilla?

Ezt a prototípust a futóműfejlesztésen dolgozók nevezték el Ludmillának. Az egyik mérnök mesélt nekem erről egy sztorit, tehát a lappföldi Arjeplogban tesztelték épp az autót és a svéd sarkvidék hosszú estéjét némi főzőcskézéssel és egy fehérneműmárka bemutatójának megtekintésével lazították fel a kollégákkal. A Macan prototípus a kifutó legvonzóbbnak megszavazott bikinimodelljéről kapta a nevét, így lett Ludmilla.

Mire a Macan az újságíróknak mutogatható prototípusokig eljutott, a Porsche fejlesztői igyekeztek számítógépes szimulációval megoldani a munka minél nagyobb részét. Ez nemcsak gyorsabb és gazdaságosabb, de az egyre fejlettebb és pontosabb digitális szimulációval a környezetszennyezés is mérsékelhető, mert kevesebb valós autót, kevesebb alkatrészt kell ténylegesen legyártani addig a pontig, amikor a számítógépes szakasz után hús-vér emberek ülnek a volán mögé, hogy menetdinamikai hangolás címén szégyentelenül csapassák az autóval hóban, murván, teszt- és versenypályákon.

Drasztikus váltás előtt a legnépszerűbb Porsche 52

800 voltos elektromos rendszerrel mérsékelhető a kábelezés súlya és helyigénye, nőhet a villanymotorok teljesítménye és gyorsabb az egyenáramú villámtöltés

Mivel a Porschék belső égésű motorral sem tartoznak a különösen súlytakarékos építésű autók közé, az 500 km körüli hatótávú elektromos SUV kapcsán hajlamos vagyok egyből hájpacnira asszociálni a temperálással, védőkerettel együtt nagyjából 600 kilós akkucsomag és a nagy önsúlyhoz igazított, emiatt az autót még nehezebbé tevő futómű, fékek, kerekek miatt.

Pontos adatot ennyivel az elektromos Porsche Macan bemutatása előtt értelemszerűen nem mondtak a fejlesztőmérnökök, az ígéret 2,5 tonnán belüli önsúly. Pontosabban jóval 2,5 tonna alatti tömegről volt szó.

Videón az elektromos Macan prototípusa

a videó a hirdetés után indul

Lehet fanyalogni az autó testességén, de aki tényleg vezetett már Cayenne-t, akár a második generációs a tényleg nehéz V8-as dízelmotorral, akár a DIN-szabvány szerint, vezető és csomag nélkül 2490 kilós Turbo S E-Hybridet, valószínűleg egyet fog érteni velem abban, hogy ha van márka, amely képes elrejteni egy autó valós tömegét, az a Porsche. Vezetés közben a mostani Cayenne sem 2,0-2,5 tonnás masztodonnak hat, hanem az egyetlen Porschének a terepjárók között.

Drasztikus váltás előtt a legnépszerűbb Porsche 53

Jóval 2,5 tonna alatt lesz a villany Macan, de ez is rengeteg, egy hibrid Cayenne súlya. De a Porsche képes elrejteni egy autó valós tömegét

Szóval érhet bennünket meglepetés az elektromos Macannal is, pláne mert itt az alvázlemez feletti akkumulátor lejjebb viszi a tömegközéppontot, tehát ha már túlsúly, legalább menetdinamikai szempontból jó helyen van.

Önzáró differenciálmű, kormányzott hátsó kerék

Hátul önzáró differenciálmű teszi agilisabbá az autót, nem fékimpulzusos pótlékról van szó. A csúcsmodellhez alapáras lesz az elektronikusan vezérelt sperr, amely 0-100 százalékos önzárásra képes. Alapáron acélrugós futóművet kap az új Porsche Macan, várhatóan adaptív lengéscsillapítással. A csúcsmodellben szériafelszerelésként járó légrugózás a szerényebb modellekhez is megrendelhető lesz.

Drasztikus váltás előtt a legnépszerűbb Porsche 54

Ne tévesszen meg a kipufogó, a prototípus villanyautó. A hátsó kerekek 5 foknyit fordulhatnak el az összkerékkormányzású modellekben

Szintén extra lehet a hátsókerék-kormányzás. A hátsó kerekek legfeljebb 5 fokkal fordulhatnak el, 80 km/óráig az elsőkkel ellentétesen, javítva a kocsi fordulékonyságát. 80 feletti tempónál az elsőkkel párhuzamosan és kisebb mértékben fordulnak el, ami a stabilitást fokozza. A futómű-konstrukció elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros. A kiállított autó alá bekukucskálva teljes alvázburkolatot és légrugókat láttam. Az új Porsche Macan kétszéles gumikat kap és 22 hüvelykig megy el felniméretben.

800 voltos

Nagy szó a 800 voltos elektromos rendszer, amivel mérsékelhető a kábelezés súlya és helyigénye, nőhet a villanymotorok teljesítménye és gyors a töltés, persze nem a benzinkúti megálláshoz képest lesz rövid ez a kényszerszünet.

Drasztikus váltás előtt a legnépszerűbb Porsche 55

12 akkumodulja van, a Porsche még nem közölt pontos adatot az akkukapacitásról, körülbelül körülbelüöl 100 kilowattórás lesz

Jelen adatok szerint 270 kW lesz az egyenáramú töltés maximuma. Ha nem érhető el 800 voltos töltő, az autó két 400 voltos telepként tölti az akkut, először kiegyenlíti egymáshoz képest a töltöttségüket és utána párhuzamosan tölt a két akkufél.

A váltóáramú töltés teljesítményéről nem kaptunk adatot. Reményteljes, hogy a Taycanhoz már rendelhető 22 kW-os AC-töltő a 11-es helyett, ezt jó volna továbbadni a prizmatikus cellákból 12 modullal a Taycanénál is nagyobb kapacitású lítiumion akkut építő, 100 kilowattóra körüli elektromos Macannak.

Annyit fejlődtek a villanymotorok, hogy az autó sebességváltó nélkül le tudja fedni egyetlen fokozattal a várhatóan nagyon széles menetteljesítmény-tartományt, mert egy Porsche Macant kínos volna leszabályozni 135-nél, de 180-nál is.

Drasztikus váltás előtt a legnépszerűbb Porsche 56

Sebességváltó nélkül is hozza a nagy végsebességet, várhatóan jó hatásfokkal és gyorsulással

Ez lényeges különbség a Turbo S-ként 260 km/órás végsebességre képes Taycanhoz képest, amelynek hátsó (vagy egyetlen) villamos gépe mindig kétfokozatú automatikus váltón át hajtja a hátsó kerekeket.

Akár 1000 Nm és 612 lóerő

Két motorral a csúcsmodellben akár 450 kW, azaz 612 lóerő lehet az elektromos Macan teljesítménye és 1000 Nm feletti forgatónyomatékra számíthatunk a legerősebb verzióban az állandó mágnesű szinkron villanymotoroktól.

Új fejlesztés a Perfomance farmodul, ez az egység jól kivehetően farhangsúlyossá teheti a nyomatékelosztást. Az erő talajra vitelét a 48:52 arányú súlyeloszlás is megkönnyíti.

Drasztikus váltás előtt a legnépszerűbb Porsche 57

Vagy malőr, vagy mesteri kiszivárogtatás, mindenesetre egy gyári képen a háttérben feltűnt egy agyagmodell. Lehet, hogy az új Macan az, mindenesetre ez a fotó gyorsan lekerült a gyári sajtóadatbankból és szűkebbre vágott kép pótolta, amin már nem látszik az agyagmodell. Kép: Porsche/AutoZeitung.de

Az állandó mágnesű szinkronmotorok hatásfoka javult a mágnesek okosabb elhelyezésével a forgórészen, a hajtásrendszer fogyasztását az inverterben lévő szilíciumkarbid félvezetők mérséklik.

Jelenleg az 1984 köbcentis és 265 lóerős alapverziótól a 440 lóerős, V6-os GTS-ig ível a kínálat a Macanból. A szintén 440 lóerős Turbo a 2021-es modellfrissítéskor tűnt el a konfigurátorokból. A 2014-ben bemutatott SUV tavalyi továbbfejlesztésével a jelenlegi generáció lefedi azt az időszakot, amíg még van igény benzinesekre.

A mostani Macan GTS végsebessége 272 km/óra, Sport Chrono csomag nélkül illetve ezzel az extrával 4,5/4,3 mp alatt gyorsul 100-ra és 17,1/16,9 mp alatt 200-ra. Ezt a végsebességet várhatóan nem nyújtja majd az utód, a gyorsulási értékeket viszont lepipálhatja.

Drasztikus váltás előtt a legnépszerűbb Porsche 58

Új fejlesztés a Perfomance farmodul. Az erő talajra vitelét a 48:52 arányú súlyeloszlás is megkönnyíti

Benzines a régiből, elektromos az újból

Mivel a nyilvános elektromos töltőhálózat kiépítése a világ számos pontján döcög vagy sehol sem tart, a jelenlegi Porsche Macan nem tűnik el azonnal a kínálatból az elektromos modell megjelenésével.

Azt sajnos nem tudjuk, mely piacokon meddig lesz kapható a benzines Macan, hol és mennyi futhat ideig párhuzamosan a két generáció, de értékesítési ciklusukban pár év átfedés várható. Közös lesz a gyártóbázis, mindkettő Lipcsében készül.

Drasztikus váltás előtt a legnépszerűbb Porsche 59

2014 óta fut a Macan. Tavalyi modellfrissítése után az elektromos utóddal párhuzamosan marad piacon egy ideig

Egyelőre a Porsche szakemberei annyit közöltek az elektromos Macan bevezetéséről, hogy valamikor 2024-ben kezdődik az értékesítése. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne mutathatnák be már 2023-ban. Ha így lesz, egy éven belül gyári fotókon láthatjuk majd, hogyan fest álcázás nélkül Ludmilla, ha névadójához hasonlóan ledobja magáról a textilt.