Miközben december első napjaiban már meg is ízlelhettük, hogy mire kell számítani télen az utakon, a képek nézegetése közben adunk néhány téli vezetési tanácsot, hogy ne kelljen a biztosítódnak magyarázkodni a káreseményről, vagy rosszabb esetben a mentőre várni.
A legunalmasabb dolog, de még mindig nagyon sokan nem megfelelő gumikkal közlekednek télen, szóval nem árt átismételni. A biztonság nem játék, így szeretteink, barátaink, a közlekedésben részt vevők és persze saját magunk érdekében nem érdemes télen nyári gumiabroncsokkal kockáztatni. A jelenleg kapható téli gumiabroncsok tartós hidegben jobban tapadnak, mint nyári társaik (durván +7 Celsius-fok alatt már érdemes cserélni a nyárit télire).
Zala megye:
Jeges, havas úton könnyen kipörögnek a kerekek. Ha lehet, kettesben, a kuplungot finoman engedve induljunk el. Automata váltónál aktiváljuk a téli üzemmódot, ha nincs ilyen, próbáljunk manuálisan kettesbe kapcsolni elinduláshoz, és érzéssel adagoljuk a gázt.
Zalaegerszeg
Jobb tisztában lenni azzal, mennyire fognak a gumik. Amikor a forgalom engedi, egyenes szakaszokon határozott fékezéssel kideríthetjük, hogy mennyire tapad az út. Legyünk óvatosak, ha enyhe lassításnál is működésbe lép a blokkolásgátló vagy megcsúsznak a kerekek.
A rendőrség is posztolt egy képet Facebookon, amelyhez a következő kommentárt fűzte:
Úgy hallottuk országszerte havazik. Figyeljetek oda és reméljük a téli papucs már minden kocsin ott figyel!
Autópályán sokan elhiszik, hogy 100 km/órás sebességgel menni havas úton biztonságos és normális, hiszen a többiek is ennyivel húznak. Sajnos sokszor csak a fékezés, gázelvétel miatt elkönnyülő fenekű autó megpördülésekor derül ki, hogy sok volt a tempó. Inkább vegyünk vissza, párperces késésbe még senki nem halt bele.
Nagykanizsa és környéke
Száraz úton a modern autók rengeteg vezetési hibát elviselnek, amit havas aszfalton csúnyán megbosszulhatnak. Ne fékezzünk a kanyarban a kormányzással egyszerre, mert a guminak épp elég az oldalirányú erőket átvinni, nemhogy még hosszirányúakkal (fékezés-gyorsítás) küzdjön. A kanyar előtt fékezve vegyük fel azt a sebességet, amivel biztonságosan átjutunk a fordulón. Aki a kanyarban lassít vagy elveszi lábát a gázról, az könnyen meg is pördülhet.
Dombos-hegyes útszakaszon számítani kell arra, hogy a kanyar után egészen más aszfaltfelület vár, mint pár száz méterrel arrébb. Ehhez nem kell az Alpokig menni, középhegységekben is simán ráfuthatunk tükörjégre, és utána csak utasok vagyunk, kormánnyal a kézben. Szép időben a napsütötte szakaszok szárazok lehetnek, az árnyékos, északi völgyekben azonban simán megmarad a hó, könnyebben megfagy a melegebb területekről lecsorgó olvadék. Kevés aljasabb jelenség van, mint a megfagyott vízátfolyás az amúgy száraz úton.
Bakonycsernye
Herend
Végül pedig nem árt megjegyezni azt sem, amikor az autók kijárt nyomokban haladnak, az előzés még inkább veszélyes művelet. A nyomból kihajtva vagy a vályúkba visszatérve a jeges partfalak könnyen megpördítik az autót. Minden előjel nélkül landolhatunk a szembejövő sávban, és még csak gyorsan sem kell menni hozzá.