Hosszú évek óta arról szól a fáma, hogy a villanyautózásnak is leginkább szilárdtest-akkumulátorokkal lehet jövője, azonban a technológia még gyerekcipőben jár, és olyan fontos problémákra keresték a megoldást, mint például a rövid életciklus. Úgy tűnik, egy nemzetközi tudóscsoportnál meg is találták: Jabuucsi Naoaki, a japán Jokohama Nemzeti Egyetem professzora vezetésével egy olyan, új típusú elektródát vizsgáltak, ami eddig nem látott stabilitást mutatott töltés, majd kisülés közben egy szilárdtest-akkumulátorban – írja az Autoevolution.
Mik azok a szilárdtest-akkumulátorok?
Manapság még a lítiumion-akkumulátorok a legelterjedtebbek, de nemcsak az autóiparban, hanem például a számítástechnikában is. Ezekben az elektrolit folyékony vagy gélformában van jelen, ellenben a szilárdtest-akkumulátorokkal, melyekben az elektródák vezetéséről egy kerámiaalapú elektrolit gondoskodik.
Fontos erényük, hogy szinte teljesen biztonságosak, míg a lítiumionos-akkumulátorokban a folyékony elektrolit gyulladás-, illetve robbanásveszélyes. Hogy mi mindent érdemes még tudni a szilárdtest-akkumulátorokról, az alábbi cikkben gyűjtöttük össze:
Ez az elektróda olyan anyagokból, pontosabban azoknak optimalizált változataiból áll, mint a lítium-titanát és a lítium-vanádium-dioxid, melyek nanométer méretű részecskék formájában nagy energiakapacitással bírnak, köszönhetően nagy lítiumion-mennyiségének. Amiben pedig még inkább kiemelkedik az eddigi kutatások közül, hogy teljesen lemerült és feltöltött állapotban közel azonos térfogatú. Ez annak tudható be, hogy amikor a lítiumionok kilépnek, kompenzálja az, hogy az eredeti helyükről elvándorló vanádiumionok kitöltik a hézagokat.
A sydney-i Új-dél-walesi Egyetem és a japán LIBTEC tudóscsapata úgyszintén új anyagot tesztelt egy szilárdtest-akkumulátorcellában, valóban biztató eredményekkel. 400 töltési és kisütési ciklus során ugyanis nem romlott a 300 mAh/grammos kapacitás, így arra a következtetésre jutottak, hogy további finomításokat végrehajtva olyan szilárdtest-akkumulátorokat gyárthatnak elektromos autókhoz is, melyek amellett, hogy olcsók és biztonságosak, hatékonyak is, és ami a legfontosabb, tartósak.
Jabuucsi szerint a fejlesztés drasztikusan csökkentheti az akkumulátor-előállítás költségeit, hosszabb távon pedig az sem kizárt, hogy a korszerű villanyautókat akár öt perc alatt teljesen fel lehet majd tölteni.
A szilárdtest-akkumulátorokkal több autógyártó is elkezdett foglalkozni, a Toyota már közúton is tesztelte, míg a Nissan 2024-től kísérleti gyártósort szentel azoknak: