Röviden – Mazda MX-30 2022 | |
---|---|
Mi ez? | A Mazda első elektromos autójának kissé átdolgozott változata |
Mit tud? | Csinos, kompakt egyedi megjelenésű villanyautó, szerény hatótávval |
Mibe kerül? | 13 250 000 forint az MX-30 belépőára |
Kinek jó? | Aki ragaszkodik a Mazda emblémához, de egyben az elektromos hajtáshoz is, annak remek lehet az MX-30-as |
Bármilyen jól hozza ki a Mazda a benzinmotorból, amit még lehet, sajnos ők sem úszhatták meg, hogy elektromos autót dobjanak piacra. Mi három évvel ezelőtt, 2019 decemberében kerültünk először a mazda MX-30 közelébe, aztán vezettük is, és tesztet is írtunk róla. Azóta nem változott sokat a márka első villanyautója, 2022-re viszont a töltés sebességén csavartak egy határozottat a japánok. Ja, és kapott új színeket is az MX-30-as.
Külső
Nem kockáztatott nagyot a Mazda, amikor az első villanyautóját kompakt méretű crossovernek álmodta meg. Ez a kategória évek óta a legnépszerűbb, így ha valaki nem csinál ordas nagy hülyeséget, szinte biztos, hogy sikeres lesz ebben a szegmensben. A jellegzetes, egyedi formájú Mazda MX-30 a Mazda3 padlólemezére épül, kasztnija 4395 milliméter hosszú, 1795 mm széles, 1555 mm magas és 2655 milliméter a tengelytávja.
Az alapból kissé bumfordi – emelt, krumpliforma – szabadidőautó kasztniból is sikerült egyedit rajzolni a Mazda dizájnereinek, a szigorúan előre ugró motorháztetővel, a kerek fényszórókkal, a gyönyörűre sikerült hátsó lámpával, illetve a vékony, matt ezüst csíkkal a C-oszlop tövében.
Kötelező elemként megkapta a SUV-oknál, crossovereknél elmaradhatatlan körbeműanyagozást is, amiből talán elég lett volna egy csipettel kevesebb is. A kasztni leglátványosabb részletéhez ki kell nyitni az ajtókat is, amelyek elöl 82, hátul 80 fokban nyílnak, de a hátsó nem a megszokott irányban, hanem fordítva, hátrafelé. Persze B-oszlop nincs, így egy óriási nyíláson lehet beszállni hátra.
Egy szépséghibája van a megoldásnak, a hátsó ajtó csak azután nyitható, ha az elsőt már kinyitotta valaki. Különlegesnek különleges, de közel nem a legpraktikusabb megoldás ez, habár az autóipar folyton bepróbálkozik a B-oszlop elhagyásával, márkán belül az RX-8-asban is hasonló volt, de a BMW i3 vagy a Ford B-Max is, bár utóbbi tovább bonyolította a megoldást egy tolóajtóval.
A modellfrissítéskor új színek is érkeztek, a Jet Black és Zircon Sand párossal már négyféle bicolor változatban is megvásárolható az MX-30.
Belső
A furán nyíló ajtókon bejutva az MX-30 belsejébe már a megszokott, Mazda környezet fogadja az autóst, minőségi anyagokból, elegáns formákból állították össze az utasteret. Az ajtókilincstől a szellőzőnyílásokon át a középkonzol vezérlőtárcsájáig minden jó fogású, klasszul működő valami, a parafabetétek pedig a környezettudatosságra utalhatnak, ugyanúgy, mint ahogy az is, hogy egyes kárpitok újrafelhasznált anyagokat is tartalmaznak.
Bár digitális kijelzővel rendesen ellátták az autót, három is van belőle, a műszerfal egy részén kívül a középkonzolon alulra és felülre is jutott egy-egy monitor, plusz ott a head up display is, mégsem hagytak fel a vezetés közben kényelmesebben és biztonságosabban kezelhető gombok használatával és megmaradt az iDrive-szerű kerek vezérlőtárcsa is, a menüben navigáláshoz. Műszerfala középen egy változtatható információkat mutató kijelzőből áll, mellette energiaáramlás-mérő és az akkumulátor töltöttségét és hőmérsékletét mutató analóg műszer került.
Kedves dolog, hogy a klímavezérlés érintőképernyős gombjai mellett a valódiakat is kapott, és megmaradt a hangerőszabályzó tekerentyűje is. A lebegő konzolon trónoló fokozatválasztó viszont túlzás egy villanyautóban, ahol ezt a funkciót egy egyszerű elektromos kapcsoló is simán megoldja. Van benne USB, 12 voltos és 230 voltos, 150 Watt teljesítményű aljzat is, igaz, kicsit nehézkesen megközelíthető helyen.
Ülései kényelmesek, elöl még némi oldaltartást is adnak, és itt helyben sincs hiány. Egy sorral hátrébb beszűkül az élettér, 190 centivel sehogy sem fértem el a vezetőülésből hátra ülve. Ennek ellenére átlagmagassággal élhető lehet a második sor is, de az önállóan nyithatatlan hátsó ajtó és a szűk ablakok nem sokat segítenek abban, hogy tágasnak érződjön a hely.
Csomagtartója alapból 366 literes, lehajtott háttámlákkal pedig 1171 literesre bővíthető, ilyenkor sík felületre lehet pakolni a rakományt, és még a padló alatt is van egy kis rekesz, mindenféle kötelező felszerelésnek. A csomagtartó ajtaja kézzel nyitható, nincs benne motoros segítség, de nem is igazán van rá szükség.
Technika
Nehéz dolog egy elektromos autó hatótávját úgy belőni, hogy közben zöld is maradjon és a felhasználó se tébolyodjon meg a folyamatos töltőparától. Ugyan az egyenlet nem bonyolult, az egyik oldalon a könnyű, takarékos, aránylag megfizethető áru zöld elektromos autó áll, csekély hatótávval, a másikon pedig a háromtonnás, irdatlan nehéz és drága, sokkal kevésbé környezetkímélő típusok, de már a belsőégésű autókéhoz hasonlóan nagy hatótávval.
A Mazda a kis akksis, városban használható méretű és hatótávú, ésszerű teljesítményű autó mellett döntöttek, annak minden előnyével és hátrányával együtt.
Így került az MX-30-ba aránylag kicsi 35,5 kWh-s, 310 kilogrammos, folyadék temperálású akkumulátorcsomag, – ebből 30,5 kWh autózható ki – amivel optimális körülmények között 200 kilométer körüli utat lehet megtenni. Sajnos az autózás ritkán optimális.
Maga az első kerekeket hajtó villanymotor sem kimondottan erős, legnagyobb teljesítménye 107 kW (145 lóerő) a váltakozó áramú szinkronmotort maximális nyomatéka 271 Nm. Ezzel 9,7 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, és kicsivel a szabályos autópályatempó fölé, 140-ig tarthat a gyorsulás.
A felfrissített MX-30-as a már említett új színek mellett műszakilag is megújult. Nagyon komoly változás nem történt, csupán a töltési idők csökkentek valamelyest a nagyobb teljesítményű fedélzeti töltőnek köszönhetően. Az új MX-30 a korábbi röhejesen kicsi 6,6 kW-os AC töltés helyett már 11 kW-tal is tölthető, ami még mindig elmarad számos konkurensétől, de már érezhetően gyorsabban tölthetők fel a telepek, mint korábban. Aki gyorstöltő közelében lakik, az választhatja tankolásnál az 50 kW-os egyenáramú lehetőséget is, ennél e lehetőségnél nem változott a maximális teljesítmény mértéke. Városi használat és otthoni, éjszakai töltés mellett azért a megnövelt AC töltésteljesítmény, és az ehhez szükséges idő már nem számít fájdalmas kompromisszumnak.
Vezetés
Mindig jó ötlet az aránylag könnyű autó, – elektromos autónál az 1570 kilogrammos üres tömeg egyáltalán nem rossz érték – a padlóba épített aksicsomaggal, alacsony tömegközépponttal. Így az MX-30-ast is élvezet vezetni, még 145 lóerővel is vidáman lehet vele kanyarogni, amiben a jól eltalált futómű is partnere a sofőrnek.
Nedves úton, gyorsításkor, vagy nagyobb gázzal bevett kanyarban a kerék hajlamos elpörögni, de ez még a jóval gyengébb, Dacia Spring-ben is így működik, a villanymotor azonnal odaadja az összes nyomatékát, ha kéred. A 9,7 másodperces gyorsulás is jónak érződik benne, ami a megtorpanások nélküli, csendes, egyenletes gyorsulásnak köszönhető.
Valamiért úgy gondolták, a villanyautók csendjével nem tudnak mit kezdeni a vásárlók, így a Mazda szintetikus hanggal segít elhitetni a vezetővel, hogy működik az autó. A korábbi verzió nem volt az igazi, így ezen is változtattak egy keveset, most a gázpedál állásához igazított 100-200 Hz-es frekvenciatartományban hallható a „motorhang”.
Jól átlátható az autó, a parkolásban kamerák segítenek, vezetés közben pedig a head up display-nek köszönhetően nem kell a sofőrnek levennie a szemét az útról. Kormánya pontos és a forgatásához szükséges erőt is jól eltalálták, az autó fordulóköre 11,4 méteres. Fékpedálja hosszú úton jár, a motorfék, illetve a visszatöltés hatékonyságát, erejét a kormány mögötti váltófülekkel lehet az igényeknek, forgalmi helyzetnek megfelelőre állítani.
Fogyasztása amíg jó az idő és nem kell fűteni, addig 17-18 kWh körül alakul, de az amúgy hatékony hőszivattyús fűtés bekapcsolásával érezhetően megnő. Reggelente a gyerekekkel letolt iskolakör ugyan roppant komfortos télen, ahogy indulás után másodpercekkel már dől a meleg az összes szellőzőből, de komoly árat kell érte fizetni hatótáv kilométerben. Az amúgy sem acélos, optimális esetben is csak 200 kilométeres hatótávból ilyenkor 25-35-öt úgy levon a fedélzeti fogyasztásmérő, mint a pinty. A durván 8 kilométeres utazás után 38 kWh-s fogyasztásnál is többet mutatott a fogyasztásmérő.
Gyorstölteni nekem nem sikerült, a megszokott Mobiliti oszlopra dugva az autó több órányi töltést saccolt, amira papíron 30 perc is elég lett volna. Könnyen lehet, hogy a fagypont alatti hőmérséklet volt a ludas, lényeg, hogy a gyorstöltés sem túl gyors.
Költségek
Prémium közeli villanyautóhoz képest nem is annyira drága a belépő az MX-30 birodalmába, a legalacsonyabb felszereltségi szintű autó 13 250 000 forintba kerül. A motor, váltó, teljesítmény és akkumulátor tekintetében nincs választás, csupán a felszereltségi szintekkel és a fényezéssel lehet játszani. Az árlista másik vége sincs messze a belépőmodelltől, alig 800 ezer forintra a maga 14 050 000 ezres árával.
Színek közül csupán a fehér alapáras, a többi, szürke és fekete variáció 200-270 ezer forintos kiadás. A további extrák között küszöb díszborítást is találni 394 ezer forintért, a 18 colos alufelni szettet 355 ezerért. A slusszkulcs díszborítása 51, az alu pedálkészlet 105, a világító küszöblemez 261, a lábtér világítás 20 ezer forintba kerül.
A Mazda MX-30 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Mazda MX-30 – 35,5 kWh – (145 LE) | 13 250 000 |
Nissan Leaf – 40 kWh – (150 LE) | 14 490 000 |
Renault Zoe E-Tech – 52 kWh – (109 LE) | 14 649 000 |
Hyundai Kona Electric – 39 kWh – (136 LE) | 14 299 000 |
Értékelés
Izgalmas formájával, mókás ajtómegoldásával a Mazda MX-30-as kifejezetten érdekes elektromos autó, de kisméretű akksijával, szerény hatótávjával leginkább a városi, rövidtávú utakon van elemében. A mostani apró modellfrissítéssel viszont már nagyobb távoknak is neki lehet vele vágni, az utazás közbeni kényszerpihenők alatti töltés már majdnem csak fele olyan hosszú ideig tart, mint eddig.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|